A ma legöregebb E60 sincs még 9 éves sem, mert mintha 2003-ban kezdték volna gyártani. Abban igazad van, hogy minél több cucc van egy autóban, annál több a hibaforrás, és egyszer minden el is romolhat. De általában egy prémium kategóriás autóban minõségi cuccok vannak, és valahogy ezek ritkábban, vagy csak sokára hibásodnak meg. Persze prémium kategóriában is vannak legendásan rossz típusok/szériák, mint pl. S Merci, és aki olyat vett, az rendesen mélytorkozik. Egy olcsó autóba valószínûleg nem a legminõségibb cuccokat rakják be, mert különben nem tudna olcsó lenni, és azok valószínûleg gyakrabban hibásodnak meg. De ha valaki nem akar hibaforrásokat, az járjon tömegközlekedéssel, vagy rollerrel/biciklivel. Egyetemes igazságokat akkor lehetne kijelenteni, ha mindenkinek az anyagi lehetõségei ugyanolyanok lennének, de mivel ez nem a kommunizmus, így mindenki addig nyújtózkodjon, ameddig a takarója ér. Ha nem ezt teszi, akkor magára vessen.
Afölött angolosan átsiklotok, hogy nem mindenki (úgy 99% nem) engedheti meg magának a max. 10 éves, folyamatosan frissített technikát - persze értem én, hogy egy újszerû E60 ülésébõl rózsaszín a világ, csak halkan merem hozzátenni, vannak más szempontok is. Ezek a vackok extrából szép lassan hibaforrássá alakulnak az idõ múlásával. Egy prémium autónál ez édesmindegy, meg is érdemli a szopórollert aki 10 évesnél idõsebb ilyet akar fenntartani, az igazi baj az hogy ugyanilyen kérészéletû, túlbonyolított szeméttel nyomják tele az _összes_ ma gyártott autót, a legprolibb belépõmodellek is tömve vannak "okos" kütyüvel, az alapvetõ használhatósághoz fûzõdõ funkciókat is beleértve. Tehát egy ma gyártott tömegmodell fenntartása 10-15 év múlva maga lesz a rémálom (javítás költsége/autó értéke gyorsan közelíti a gazdasági totálkárt jelentõ 1-es értéket, hibák gyakorisága az 1/hó lélektani határt), használtpiaci ára ennek megfelelõen a béka valagát súrolja, totális anyagi csõd. Ráadásul, ahogy a magyarhoz hasonló (csóró) piacokra oly jellemzõ, elterjednek a szigszalaggal tákolt életveszélyes szükségmegoldások, odakókányolt típusidegen alkatrészek, aztán lehet rettegni, melyik szembejövõ elektromos kormányszervó vezérlése lett sufniban összedrótozva. Persze a közeljövõben, a $200 fölötti nyersolajár korában nem ezen fogunk filózni, az autókba integrált alkalmazások problematikája lesz a legkisebb gondunk.
"Bizonyára jó az állófûtés is, de erre nekem nem volt igényem, mert ha változna a programom, akkor mehetnék az autót is átállítani, különben feleslegesen indítaná be magát."
Meg lehet adni neki hõfokot és ha eléri akkor szerintem leállítja magát, bár még nem néztem, minden esetre amikor kimegyek a motor nem szokott járni csak kellemes hûvös vagy meleg van.
"Bedugom a kulcsom a kocsi felismeri, hogy én vagyok és beállítja hozzám az ülést, ha asszony megy el vele akkor az õ kulcsára az õ ülése, rádióadói, beállításai jönnek elõ." - ez nálam is így van, plusz még a visszapillantók és a kormány is beáll. Apropó visszapillantó. Tolatásnál - ha akarom - automatikusan lehajlik a visszapillantó, hogy jól lássam a járdaszegélyt. A kormányom automatikusan a legmagasabb pozícióba emelkedik, ha leállítom az autót, hogy könnyû legyen a kiszállás. A hangvezérlést nagyon jónak tartom, nagyon sok parancsot lehet kiadni, akár a multimédiás résznek, akár a navinak, akár magának az autó beállításainak. Bizonyára jó az állófûtés is, de erre nekem nem volt igényem, mert ha változna a programom, akkor mehetnék az autót is átállítani, különben feleslegesen indítaná be magát. A HUD is jó, csak szerintem kevés infót jelenít meg. A központi kijelzõ jobban olvasható, és több rajta az info. Idõjárás kijelzés a HUD-on? Kinézek az ablakon, és látom az idõjárást. A külsõ hõmérsékletet meg egyébként is kijelzi szerintem ma már minden autó. Rádióban rendszeresen mondanak idõjárás elõrejelzést, vagyis ennek a HUD-on megjelenített fontosságát nem érzem. Az automatikusan frissülõ navigációs térképek jól hangzik, de a realitása közelít a nullához. Nem sûrûn változnak érdemben ezek, a költségeket viszont jelentõsen megdobhatják (gyári, autós naviról beszélek). Filmet hátul természetesen nézhetnek, de ilyesminek elöl semmi keresnivalója (menet közben).
A nagy részével egyetértek, de pl nálunk hosszú utak alatt megy a DVD mert attól, hogy én vezetek, feleségem még megnézne valamit (szigorúan fülhallgatóval), vagy a hátsó ülésen utazók is néznének valamit. Internetre is azt mondom, hogy nem lenne az olyan rossz. Pl automatikusan frissülõ navigáció, idõjárás kijelzése a HUD-ra, internet rádió streamelés, szintén az utasoknak "szórakozás", stb stb. Nem kell ezt mereven kezelni, biztos lesz olyan alkalmazás ami jól használható lesz. Itt lentebb is írták emberek, hogy ezek az elektronikák amiket én is szeretek és ezek szerint te is ezek õket hidegen hagyják. A legjobb dolog amit imádok a kocsiban a programozott fûtés-hûtés pl. Télen tudom, hogy 8-kor fogok indulni valahova és beállítom, hogy reggel 7:45-kor kezdje el felfûteni a kocsit, így nem a jég hideg kocsiba ülök be, és akkor várom, hogy leszáradjon a pára, meg melegedjen a motor. Nyáron ugyanennek az ellenkezõje, tûzõ napon álló kocsiba nem 60 fokba kell beszállni. Elismerem, hogy nem kötelezõ egy kocsinál de jó ha van. A memóriás ülés szintén egy "szinte már kötelezõ" dolog. Bedugom a kulcsom a kocsi felismeri, hogy én vagyok és beállítja hozzám az ülést, ha asszony megy el vele akkor az õ kulcsára az õ ülése, rádióadói, beállításai jönnek elõ. Lehet fikázni az elektronikát de én imádom, és az internettel, appokkal is így vagyok, nem tudom még mire lesz jó, de régen a fentieket sem tudtam volna elképzelni, most meg aktívan használom/szeretem.
Ha egy utas internetezni akar, akkor használja a saját eszközét és mobilinternet elõfizetését, ne az enyémet. "internetes adasok stream-elesere" - ha zenét akarok hallgatni, akkor a nem kis zenei gyûjteményembõl válogatok, és akkor olyan zenét hallgatok, amit szeretek, nem pedig egy streamet hallgatok, ahol a franc se tudja, hogy fog-e tetszeni. Esetleg rádiót hallgatok, ez általában hangulat kérdése nálam. "ip telefonalasra hasznalhato" - ha már van mobilom, akkor használom is, nem szarakodok ip telefonálással. Az autó ne akarja kiadni a pozíciómat, a térképadatok pedig kösz, megvannak, azt nem menet közben kell beszerezni. A fontos híreket a rádióban is meg lehet hallgatni, a levelek meg ráérnek akkor, ha majd gép közelében leszek.
De attól függetlenül, hogy nekem mi a szimpatikus és mi nem, azt egyáltalán nem értem, hogy miért kell még egy autóban is külön olyan képességeket kialakítani, amit egy laptop, vagy egy táblagép, esetleg okostelefon is el tud látni, ráadásul ezek mobilizálhatók, és bárhova tudja az ember magával vinni. Szerintem egy autóba ezt semmi értelme beépíteni.
Egy autoban az internetnek tobb haszna is van. Egyreszt az utasok szorakoztatasara is jo, masreszt az internetes adasok stream-elesere, ip telefonalasra hasznalhato. Az auto reszerol pedig a pozicio megadasa es a friss terkepadatok lekerese miatt jon jol. A vezeto nem biztos hogy jo ha internetezik, de elofordulhat, hogy felolvastatja a hireket vagy a leveleit a bongeszovel.
Az igazi megoldas az lenne, ha kettevalsztanak a fedelzeti es a szorakoztato elektronikat. Tehat lenne egy realtime jarmuvezerlesi rendszer ami az autot mukodtetne, ehhez csatlakoznanak a can buszos hardverek es lenne egy szorakoztato rendszer ami a gui-t biztositana. A ketto kozott pedig egy nyilt szabvany szerinti kommunikacios felulet lenne, pl. upnp. Igy a felhasznalok maguk dontenek el milyen szorakoztato rendszert kernek az autojukba (ios, android, windows, stb) es ez szabadon fejlesztheto lenne az autotol fuggetlenul. Ahogy az ember nem vesz feltetlen uj iroasztalt az uj szamitogepe melle. Igy raadasul a user interface is szabadon tuningolhato lenne az auto gyartojatol fuggetlenul, letoltheto alkalmazasokkal. Akinek meg nem kell az elektronika, az maradna a gyari alap verzional, ami kb. egy mai low end auto muszerezettseget es tudasat jelentene. A megoldas masik elonye, hogy a szabvany feluletek miatt az autok javitasa es a potalkatreszek beszerzese is egyszerusodne, mert az elektronikak felcserelhetoek lennenek egymassal, mint a mai pc alkatreszek. A gyartok altal mar nem tamogatott muzealis autok pedig mehetnenek tovabb open source hardverrel es szoftverrel.
Szerintem semmi szükség nincs arra, hogy az autó bármilyen hálózatra is csatlakozzon. Ez ugyanis a vezetõt nem segíti, maximum elvonja a figyelmét. Közlekedési információs rendszer már rég létezik, erre az autórádiók zöme képes is csatlakozni. A navigációs rendszerek többsége pedig kezeli a TMC-t. Internetelérésre semmi szükség nincs vezetés közben. Így is sok a hülye, figyelmetlen autós, mennyi lenne akkor, ha olyan autót vezetnének, ahol a vezetõ tud _menet közben_ interneten baszkódni! Az autókban sok hasznos, illetve kényelmi funkció létezik már évek óta, mint pl. ABS, immobilizer, ülésfûtés, kanyarkövetõ fényszóró, automatikusan sötétedõ külsõ-belsõ visszapillantó tükrök, többzónás digitális klíma, navigációs rendszer, elektromos ablakok, tempomat, kipörgésgátló, parkolóradar/kamera, légzsákok, kilépõfény, hazakisérõ fény, esõszenzor, fényszenzor, menetstabilizátor, fedélzeti computer, defektfigyelõ rendszer, centrálzár, hangvezérlés. Ezek szerintem nagyon hasznos dolgok. Az autómban ezek mind megtalálhatók, meg ezen felül még sok olyan, szintén elektromos szolgáltatás, amire nincs minden nap szüksége az embernek, de nagyon jó, mint pl. a motoros, memóriás ülések, elektromos tolótetõ, elektromos csomagtartó ajtó, stb. Az autórádióm pl. csak azokat az adókat jeleníti meg, amiket az adott helyen lehet fogni (a háttérben állandóan pásztázza, hogy milyen adók foghatók, nem kell keresgélni), illetve azokba automatikusan belehallgatni. A tévé képe azonnal elmegy, ha 5 km/h-nál gyorsabban megyek. Mert ugye az ember vezetés közben ne a tévét, hanem az utat nézze. A hang persze megmarad, és ahogy 5 km/h alá csökken a sebesség (sétáló ember sebessége), visszajön a kép. Létezik persze hack, ami a kép elvételét kiiktatja, de nekem jó ez így. Tehát a biztonsági, kényelmi és vezetést segítõ rendszerek hasznosak, de ebbe semmilyen internethez köthetõ dolog nem tartozik bele. Aki internetezni akar, az ezt ne vezetés közben tegye.
Van ilyen. Sajna egyelõre csak koncepció, de jövõre talán legyártanak belõle vagy 250 drabot. Valahol el kell kezdeni ugye.
Egyetértek. Igazából, mióta kitalálták a gépkocsit semmiféle fontos változást nem eszközöltek benne. A fogyasztás csökkenése is jórészt a mechanika illetve a jobb minõségû üzemanyagok számlájára írható. Elismerem, az elektronika is segít ebben, de ennyi. A többi porhintés a szembe. Fullmindegy mit építenek bele egy autóba, attól még autó marad és én is csak autót látok benne, nem szórakoztató központot.
Míg nem mutat fel egy mai autógyár olyan típust, ami többet tud, mint egy 20 éves konstrukció, ugyanolyan áron és ugyanolyan szervizelési költségekkel. Köszönöm, nem kérem. Tökéletesen megfelel nekem a régebbi típus is. Újat akkor sem vennék, ha mellette találnám a pénzt.
a gázturbina kipufogógáza nem lenne túl forró hétköznapi gépekbe? nem tudom mennyire bírnák a dugóban állást, de szerintem megoldható lenne ha akarnák.
Turbogenerator: Gyakorlatilag egy gazturbina ami aramot fejleszt, amit a meghajtasra hasznalnak. Ugyanaz az elve mint egy dizel elektromos meghajtasnak, csak kevesebb mozgoalkatresz van benne. A mai hibrid autok is hasonlo elven mukodnek, csak ott meg van aksi is. Ha kihagyjuk az aksit, akkor egy nagyon kedvezo fogyasztasu hagyomanyos jarmuvet kapunk, raadasul meg konnyebb is mint a teljes hibridek. Az allo helyzetben is elerheto teljes nyomatek miatt a gyorsulas is sokkal jobb.
Turbinas rendszereket elsosorban hajokon es mozdonyokban talalni, a teherszallitasi iparban ugyanis fontos az olcso es megbizhato mukodes. Uzemanyagnak barmi jo, a benzintol a kerozinon at a pakuraig barmi, de folyekony foldgazos es szenporos rendszereket is latni. Egy turbinaban es egy generatorban nem sok dolog tud tonkremenni, mint ahogy a meghajto villanymotorokban sem. Egy ilyen hajtaslanc kb. 50 evig birja folyamatos 7/24-es hasznalat mellet is, ami az autoiparban eleg jonak szamitana. De a dizel elektomos rendszerek sem maradnak el sokkal, persze ilyen jarmuvekben az emlitett vezermuszij helyen ket massziv fogaskerek van, amik nehezebben mennek tonkre.
írnál errõl a turbógenerátoros és hasonló témákról bõvebben? melyik árérzékeny iparra gondolsz?
"Hozza kell ehhez tenni a Google-autot, ami magatol elvezet, es maris nem veszelyes a technologia. Nyilvan a jovore valo tekintettel fejlesztenek ilyeneket, jelenleg erre meg nincs szukseg, de 5-10 ev mulva ez realis termek lehet."
Meg azt is hozzá kell tenni amikor az ilyen elektronikával rendelkezõ Volvo nekiment a mesterséges akadálynak egy bemutatón. Sajnos nem ez a jövõ a mai napi fejlesztések alapján, inkább hogy évente kell majd rendszerfrissítés jó esetben, különben alapvetõ a naponta totálkáros baleset. :(
"A fogazott szíj (vagy lánc, csak az már nem divat) azért szükséges, mert akkor ha megáll az elektronyika (pl lemerül az aksi, zárlat, meghal a jeladó/vevõ, de akár csak leveszed a gyújtást) nem baj az, ha az éppen nyitott szelepek visszazárnak, mielõtt odaér a dugattyú hozzájuk."
Szolenoidos szelepvezerlesnel a zarast rugok vegzik, tehat barmilyen hiba eseten minden szelep zar, mig vezermuszij szakadas eseten a hengerfejeknek annyi. Sokkal hatekonyabb, mert kevesebb kopo akatresz van es egyszeruen megvalosithato a fordulatszam/terheles fuggo szelepvezerles is, ami mechanikus rendszernel bonyolult. A benzin vagy dizel elektromos rendszerek hatekonysaga jobb mint a sima mechanikus hajtasoke, mivel elhagyhato a sebessegvalto es a motor sebessegtol fuggetlenul az idealis tartomanyaban tud mukodni.
Az erdekes az, hogy ezek a technologiak a legjobban koltsegerzeleny ipari szegmensben mar evtizedek ota megvannak, csak a fogyasztoi jarmuvekben nem jelentek meg meg nagy szamban.
A masik emlitett megoldas, a turbogeneratoros rendszer meg ennel is egyszerubb es hatekonyabb meghajtast tenne lehetove.
7 éves gépem vígan elmegy: van internet, zene, képek mennek, youtube megy... apróságokat megírni, nyilvántartani. Nem mennek a legújabb játékok, de nem is játszok, max pár régi pálcikással, nem mennek a legújabb AutoCad, stb... De nem is kell, mert nem arra való. Ésszerûen megválogatott programokkal még elmegy - remélem - még jó pár évig.... használtan sok minden kapható hozzá, fillérekért... megmarad évi több százezrem, hogy nem a legújabb van... De mire is kell a legújabb? Ha nem munkára (CAD és társai..), könyvelni meg lehet vele, ha nagyon kell... Ja igen, lemaradok a Blu-ray és 1080-as élményekrõl.... majd kibírom valahogy....
Ezt jelenleg asztali számítógépnél se tudják. Megvettél egy gépet 5 évvel ezelõtt, upgradelni szeretnéd a mai kor követelményeinek megfelelõen, mit tudsz belõle meghagyni? Proci tokozás változott, így alaplap is csere, memória már nem kapható olyan, az is csere. Táp már kicsi a mai fogyasztásokhoz, videokártyának más lett a csatlakozója, optikai meghajtó nem BR, tehát szintén kuka, talán a vinyót meghagyhatod... Autónál minimális, 1:10000000 esélye sincs annak, hogy olyan rendszert csináljanak, amiben bármi is fejleszthetõ.
Az elektronikus vezérlésrõl amit írsz, azzal kapcsolatban meg az a szörnyû helyzet, hogy már ma is minden egy közös, CAN buszra kapcsolódik.
Lehetne ezt is értelmesen csinálni, de akkor a fedélzeti számítógépet upgradelhetõre kéne csinálni, illetve gyakorlatilag mindent elektronikus vezérlésûre, hogy a késõbbi upgrade esetén azt az alrendszert is hatékonyan tudja az elektronika vezérelni.
Az elsõvel az a gond, hogy nem érdeke a gyártónak. A második meg kiba veszélyes. Amikor egy mostani vadászgépet, ami kb ilyen módon elektronizált, évtizedekig fejlesztenek és annak van 1-2 típusa és bizony vannak balesetek sima szoftver hiba miatt, akkor mi lenne a szezononként megújuló, ezer egy felszereltséggel kijövõ kocsikkal? Gyerek a hátsóülésen bekapcsolja az Ájpedet erre beáll a motor, vagy besatuztik a fék? +130-cal autópályán nem igazán egészséges.
Szerintem sofõrös autó (értsd 7xxL BMW-tõl felfelé) hátsó ülésén ezek a dolgok mûködhetnek. Máshol simán tiltanám, mivel elvonják a figyelmet. Most a hangvezérlést hozzák fel, de egyrészt az is elvonja a figyelmet, másrészt mindenki tudja, hogy nem lesz stabil, és mindenki az alternatív képernyõs dolgot fogja használni.
A dolog másik fele, hogy ezek a kütyük 5 év alatt elromlanak, de ami nagyobb baj, hogy 2-3 év alatt elavulnak. 2000-ben az ICQ volt az üzenetküldõ. 2005-ben az MSN. 2010-ben skype. Ha beépítettek volna egy autóba egy ICQ klienst 2000-ben, akkor már 2005-ben is elavult lett volna. Ugyanez igaz 2005-ös MSN üzenetküldõs autóra 2010-ben. Elsõ gazdája eladja 1/4 áron, második gazdájának meg van az autójában egy fölösleges áramfogyasztó hibaforrás. Egyszerûen az autó nem amortizálódik olyan gyorsan, mint ahogy ezek az aktuálisan trendi IT cuccok kimennek a divatból, és elérik a használhatatlan vacak státuszt.
Komolyan mondom lassan már az emberek seggébe ültetnek wifi modult és a szemünk meg kivetíti a falra a facebook-ot.
Azért ez nem kicsit van túllihegve. Ráadásul balesetveszélyes is. Az emberek ne akarjanak vezetés közben facebookozni vagy egy komplett irodát mûködtetni az autóban. Ez egy bõdületes baromság. Lehet egy autó bármilyen modern, ha nem a vezetésre és az útra figyelünk akkor könnyen megölhetünk egy másik embert vagy saját magunkat. Azt sem értem, hogy ha manapság már szinte ingyen adnak a telefonszolgáltatók olyan telefonokat, amivel szinte mindenféle kommunikációt le lehet bonyolítani akkor minek még az autóba is? Emailt írni és küldeni, nehogymár vezetés közben kelljen. Aki ilyet mûvel, annak el is venném a jogsiját. Ha annyira sürgõs félre állsz és megírod. Akkor már nem tök mind1 hogy egy telefonról írod meg vagy egy tabletrõl vagy az autó számítógépérõl? Én biztos nem cserélnék azért autót mert nincs benne internet. Van a telefonomon mint kb minden 2. embernek. Az nem elég?
"Viccen kivul viszont nem igazan ertem miert kell egyaltalan vezermuszij egy digitalis autoba. Ha van encoder a fotengelyen, akkor az vezerelheti a szolenoid-os szelepeket, a generatort meg erdemesebb fogaskerekkel osszekotni, hogy hibrid uzemmodban meghajtomotorkent, inditaskor pedig inditomotorkent mukodhessen." A fogazott szíj (vagy lánc, csak az már nem divat) azért szükséges, mert akkor ha megáll az elektronyika (pl lemerül az aksi, zárlat, meghal a jeladó/vevõ, de akár csak leveszed a gyújtást) nem baj az, ha az éppen nyitott szelepek visszazárnak, mielõtt odaér a dugattyú hozzájuk. Különben csúnya világ lesz: szelep+szelepszár szimering csere, hengerfej síkolás, stb. Egyébként se értem hogy miért lenne jobb a mozgási energiát árammá, majd újra mozgási energiává konvertálni (tekercses szelepeknél ugye ez állna fenn), ha 1x meg lehet úszni a konverziót egy sima mozgási energia irány átalakítással (ugye ezt végzi a vezérmû tengely). Cél hogy fogyasszon többet a rendszer? :-)
Megbecsüljük a 31 éves zsigulit... olajcsere, légszûrûcsere, éves alvázvédelem, pár apróság... és megy... kombi, úgy 8 literre beállított fogyasztással. Otthon mindig megnézem, hova megyek, térképen, Google maps-on... esteleg vázlatrakzot készítek... és másnap megyek (nem vagyok taxis vagy fuvarozó, hogy egy nagy 10-20 helyre kelljen ugrálni Bp-en...). Kényelmesen odaérek, majd haza.
Van benne egy régi rádió és jólvan... Eddig is elvitt, ezután is elfog. Nem fog lefagyni egy elõzéskor az Android/IOS/Win.. stb. divatos oprendszerek, hogy otthagyjam a fogamat, és reggel sem kell félnem, hogy indításkor kigyullad a vörös "Motor hibaüzenet, mindent letiltunk" lámpa, utána jöhet a tréler, lehet "hibakódot kiütni" a szervízben, hogy legalább az aktatáskámat kivehessem a csomagtartóból...
Sok tizen-huszonéves most felhördül: "Hisz ez õskövület!", inkább az, minthogy ne érjek oda a célomhoz...
Egy fejlesztésnél az újnak el kell érnie a régi, sõt: jobbnak kell lennie... persze, ha egy marketinges tervezi meg számomra, mi a jó...
Elõször az erõs okkal megfogalmazódott szükségleteinket próbálják meg kielégíteni, ahelyett, hogy felesleges szarok egyre nagyobb tömegét próbálják ránksózni a "de neked is ez kell haladj a korral!" tipusdumával. Ordítva hányok az ilyentõl. Legyen az az autó nagyon tartós, ne rozsdásodjon, fogyasszon keveset, legyen nagy belsõ tere (eddig csak kombi autóim voltak), legyenek rajta jó gumik(!!), legyen kiváló a kilátás az autóból minden irányba (tetõtartó oszlopok!!!), legyen erõs a szerkezet, hogy ütközéskor védjen, stb... aztán az se baj, ha klíma is van benne, de ne nõjön tõle a fogyasztás....
Ordítva leszarom, hogy kikkel kommunikál az autó menet közben a tudtom nélkül, miközben csinálja a netforgalom-számlát, de azt is automatikusan fizeti, rádión keresztül.... fúúú na megyek lehiggadni
Azért egy francia autót ne vegyünk már ide. Ki az aki úgy vesz francia autót, hogy reménykedik benne, hogy az elektronikus kütyük nem fognak hullani benne? Az szerintem még egyetlen tartós tesztet sem látott. Ez autós körökben már már szinonima. Francia autó = szar elektronika.
"Ez a General Motors fejlesztette ki az új kisköbcentis turbo benzines motorcsaládját, ahol a vezérmûszíj olajban fut, és élettartama megegyezik a motoréval."
Ez most vagy azt jelenti, hogy a szij birja jol vagy azt, hogy a motor olyan gyorsan megy tonkre mint a szij. Viccen kivul viszont nem igazan ertem miert kell egyaltalan vezermuszij egy digitalis autoba. Ha van encoder a fotengelyen, akkor az vezerelheti a szolenoid-os szelepeket, a generatort meg erdemesebb fogaskerekkel osszekotni, hogy hibrid uzemmodban meghajtomotorkent, inditaskor pedig inditomotorkent mukodhessen.
De ha mar modern auto, akkor egy turbogenerator es 1-4 villanymotor boven eleg es meg a vezerles is joval egyszerubb lesz. Meg digitalis vezerles sem kell hozza, a General Motors Electro-Motive Division-je fejlesztett ki anno egy egesz jo es megbizhato vezerlest ilyen hibrid jarmuvekhez meg valamikor az 50-es evekben. (Lasd: GM EMD E es F mozdonycsalad)
A fedelzeti elektronikahoz es a szoftverekhez pedig van egy otletem: Hasznalhatnak a google altal kifejlesztett automata vezerlest. Az veletlenul pont android-on fut es ezen rendszerek nagyon jo cluster integracioval rendelkeznek, tehat a dokkoloba tett telefonon futo navigacios szoftver kepe gond nelkul kikuldheto a jarmu muszerfalara, vagy ha mar tenyleg modern auto, akkor augmented reality rendszerben a szelvedore (hud-kent). Aki jatszott mar videojatekkal vagy hasznalt modern katonai rendszereket, az gond nelkul tudna kezelni ezt is es raadasul nem kell oldalra neznie. (a dpad es a funkciogombok a kormanyra kerulhetnek mint a forma1-ben, igy nem kell levenni rola egyik kezet sem vezetes kozben)
+1 Mondja egy szintén informatikus. Nézz meg egy francia autót, tele van nyomatva elektronikus kütyükkel, hamar el is romlanak. Nálunk volt 2 Renault Laguna..lemerült az aksijuk, basszus még a csomagtartót se lehetett kinyitni..omg Minél egyszerûbb egy kocsi, annál kisebb a hibalehetõség. Az USB-s lejátszóval én is egyet tudok érteni. Ja és dokkoló nem az iPhonehoz kellene, hanem a navihoz, valami szabványos csatolóval. Aztán ha valaki akar navi-t az vesz bele, ahogy eddig. Csak ez kulturáltabb formája lenne a navigációnak, mint a szélvédõre cuppantható megoldás.
Pár hónapja vettem egy használt kocsit, minden volt benne, ami 16 éve szem szájnak ingere volt. Tolótetõ, elektromos ablakemelõ, hifi, fûthetõ ulés, klíma, fedélzeti számítógép(persze az akkori szinten), csupa-csupa hasznos holmi. Nos 1-2 kivételtõl eltekintve, vagy egyáltalán, vagy nem megbízhatóan mûködött. Még mindig azzal vagyok elfoglalva, hogy az elektromos dolgokat rendbe tegyem, lámpákat, motorokat, reléket cserélek. Persze ehhez az is kellett, hogy az elõzõ tulaj hagyta lerohadni. De ez nem szépít azon, hogy igen is kell szerelni rendesen. Pedig a régi elektronikus cuccosok, tapasztalatom szerint jobbak voltak, általában 10 évig használhatók maradtak. A maiak csak 3 évig.
Bele sem merek gondolni, hogy mi lesz a mai túlszámítógépesített jószágokkal!
Nekem 4 dolog fontos! Szemnek kellemes karosszéria Erõs motor Nagy csomagtér jó fûtés A többi szarság meg legyen az autón kívül! Na jó,a gyújtása is elektronikus:) Tõlem éhen halhat az összes AUTÓSZALON! 28 éves autót kétévente kell szerelõhöz vinni. Lusta ember így oldja meg a mûszaki vizsgát. Kíváncsi vagyok,az új (mostani) kiadású autók hány évig lesznek használhatóak...
Feleségem nincs, csak élettársam, és nincs jogsija, de ha rajtam múlik, nem is lesz :) hehe, najó ez erõs, de õ sem akar amúgy, és nincs rá szüksége. Mmint jogsira.
Egy autóba erõs motor kell, nagyszerû futómû, pontosan mûködõ váltó, jól elrendezett pedálok, kényelmes, megfelelõen tartó ülések kívülrõl pedig legyen szép. Kényelmi oldalról meg mondjuk egy ABS, elektromos ablakok és légkondi hogy nyáron ne szét izzadva szálljon ki az ember a kocsiból. Ennyi. Ez kell egy jó autóba. A többi bizbasz teljesen felesleges.
"Az autókban az alkalmazások olyan fontosak, mint a lóerõ"
Nem, nem igazán.
8 henger, 4 kerék, 3 pedál és a kormány, más nem kell nekem
Hozza kell ehhez tenni a Google-autot, ami magatol elvezet, es maris nem veszelyes a technologia. Nyilvan a jovore valo tekintettel fejlesztenek ilyeneket, jelenleg erre meg nincs szukseg, de 5-10 ev mulva ez realis termek lehet.
Lehet, hogy én vagyok a kivétel de én imádom az elektronikákat a kocsiban, rengeteg olyan van ami tényleg segít, jól használható vagy egyszerûen csak kényelmes. Persze az olyan mukiknak mint itt az elsõ hozzászóló aki csak A-ból B-be akar eljutni mindegy milyen kényelemben vagy mivel (nyilván trabanttal jár) azoknak mindegy.
"Már a navi is merénylet a szememben, de azt még valahol megértem, gyengeelméjûeknek nyilván hasznos segédeszköz, lusták is szeretik, csak épp veszélyes, figyelemelterelõ tényezõ, egyszer egy ilyet bökdösõ hülye fogja e poszt olvasói közül valamelyikünket megölni"
Vagy egy navit nem használó, éppen térképet olvasó, táblát kukkoló eltévedt ember.
"Eljutni egyben-egészségben A-ból B-be, ez a cél,"
Elfelejtetted odaírni, hogy SZERINTED
"minden olyan szirszar, ami nem ennek a célnak van alárendelve, fölösleges, sõt, kontraproduktív, közveszélyes profithajhászati segédeszköz a nagyvállalatok kezében."
Fogadjunk, hogy van egy csomó olyan eszközöt amirõl én ugyanezt le tudnám írni.
Nem tudom, te hány éves vagy, alapvetõen én sem vagyok már tini, de 30 alatt, és mégis teljesen egyetértek veled... De onnantól kezdve nem csodálkozok semmin, amikor olyan cikket olvastam, hogy a BMW-nél azzal menõznek, hogy iPhone dokkolás, meg majd fészbúkozik a kocsi meg ilyenek... Ami engem illet, lehetõleg legyen USB a zene miatt, egyébként meg minél kevesebb korlátolt élettartamú elektronika (mondja ezt egy informatikus :D )...
szerintem meg az a fontos a kocsiban, hogy megfelelõen nagy raktere / utastere legyen, ki lehessen belõle látni, megbízható és olcsón fenntartható legyen. (és hogy legyen minden tengelyre egy mechanikus difizár).
de az alkalmazások is elképzelhetetlenül fontosak. belerakom a telefont és az alkalmazza amit akarok.
Biztos én nem vagyok elég fiatal, de a fontossági sorrend legvégén áll ez a kérdés. Valahol a szõnyeg színe után.
Általában a navigációs eszközöket induláskor beállítod, érkezéskor leállítod. Minek nyomkodnád menet közben? És mitõl figyelemelterelõ? Ezek alapján, ne beszélgess a kocsiban és ne hallgass rádiót, csak koncentrálj az útra?
""A fiatal felhasználók számára az úgynevezett InCar-rendszerek lassan fontosabbak, mint a mûszaki részletek. Az internethozzáférés és a szoftverek legalább olyan fontosak, mint a lóerõk" - jelentette ki Tim Nixon, a General Motors munkatársa." Ez a General Motors fejlesztette ki az új kisköbcentis turbo benzines motorcsaládját, ahol a vezérmûszíj olajban fut, és élettartama megegyezik a motoréval.
Nyilván homofób vagyok, ha errõl az ugrik be, hogy "WTF?!".
Mázli hogy az energiaárak az egekbe szöknek, elfogy a takony, hát ilyen frappáns trükkel ment meg minket a Nagy Zöld Trüsszentõ a végletes elkurvulástól :)
Menjen a paraszt lakni oda ahol dolgozik, méghogy "pláktikusz eszköszökle vágyik" vezetés közben... Ha vezet, akkor vezessen bazzeg, ne a nyomorult szoftverekkel hadakozzon. Már a navi is merénylet a szememben, de azt még valahol megértem, gyengeelméjûeknek nyilván hasznos segédeszköz, lusták is szeretik, csak épp veszélyes, figyelemelterelõ tényezõ, egyszer egy ilyet bökdösõ hülye fogja e poszt olvasói közül valamelyikünket megölni... De hálózatbakötni, tartalmatmegosztani, mivaaan?!
Btw. a lóerõket is lexarom, pontosabban: a 0.1HP/kg határon túl közúton csak értelmetlen jaszkari, fölösleges szennyezés, pénzkidobás van.
Eljutni egyben-egészségben A-ból B-be, ez a cél, minden olyan szirszar, ami nem ennek a célnak van alárendelve, fölösleges, sõt, kontraproduktív, közveszélyes profithajhászati segédeszköz a nagyvállalatok kezében.