Az én autómban mondjuk rengeteg fekete doboz van, némelyikrõl azt sem tudom mit csinálnak, csak amikor kiveszem õket derül ki, hogy attól mûködött.
Itt fostok a helyzetjelentésre.
Mondok 2 kibaszott szót a BUTA fejeteknek.
Mobiltelefon . GPS.
Felfogtátok?
Újabb durva b**tatás az autós emberek felé. Másra ez a szarfos nem jó. Hogy miért? Több okból:
1.) Bármely közlekedési helyzet sokkal bonyolultabb, mint egyszerûen egy sebességmérés! A vezetõ egy mozgókép-tömeget lát maga elõtt, hangokat is hall (pl. a szirénázást, vagy fékcsikorgást, dudaszót, egy direkt elrontott kipuffogójú segédmotoros dobhártyarepesztõ zaját, stb...) Ez a "fekete doboz" -- egyelõre errõl van szó -- csak a sebességet és a gyorsulásokat rögzítené, vagyis szinte semmit a valóság bonyolultságához képest.
Pl. az, hogy ki hajtott pirosba és ki zöldbe, nem a fékezés erõssége alapján dönthetõ el! De lehetne még számtalan példát felhozni. Vagy pl. a jelenlegi fajta sebességmérõ addig megbízható, amíg a kerék tapad az útra. Ha a kerék leblokkolva csúszik, akkor a sebességmérés nullát fog mutatni (zúzmarás út esete, amely zúzmara az elsõ napsütésre eltûnik, mire a helyszínelõk kiérnek...)
Ha kamerák is lennének hozzá kötve, egy elõre, egy hátulra, kettõ pedig oldalirányba, továbbá mikrofonok, akkor többet érne a rendszer, viszont annyival is drágább lenne. Ezzel elértünk a következõ problémához:
2.) Csökkenti-e a balesetek számát egy ilyen rendszer, továbbá a csökkenés megéri-e az árát? Lehetne-e más módon olcsóbban, sokkal nagyobb baleset-csökkenést elérni?
LEHETNE! Ezernyi módon, de ez a hozzászólás már megint kezd regénnyé válni, ezért errõl késõbb. Csak két igen fontos pontot hadd említsek: -- éjjellátó minden autóba, amely egyben a szembejövõ vakítását is megszüntetné, -- az ÖSSZES közlekedõ (biciklisek és gyalogosok is) KOCKÁZATVÁLLALÁSI HAJLAMÁT és kockázatbecslési képességét helyre kellene tenni (az emberek többsége a nagyin kicsi kockázatokat nagyságrendekkel saccolja alá vagyt fölé)
3.) A balesetek okainak a nagyon durva leegyszerûsítése a használt vécépapír agyúak által: gyorshajtás...gyorshajtás... ezeknél még egy õsrégi gramofon is értelmesebb és tisztességesebb!
Egy ilyen "fekete doboz" esetén erõs a gyanú, hogy nem a balesetek kivizsgálása a végsõ cél, hanem az autós emberek egyre durvább elnyomása, gyalázása és tiprása. Lesznek egyre gyakrabban csak egyszerûen kiszúrási célból berakott korlátozások is, ha már autóba mert ülni az a bûnözõ, hát szívassuk szét az agyát -- mondják a közlekedésszervezõk. Majd lesz a lakott területen 20km/óra a sebességkorlát, meg az autópályákkal párhuzamos fõutakon 40, hogy az egyre drágább fizetõs utakra kényszerítsék az autósokat... vannak ilyen emberek, hadd ne minõsítsem ezeket, volt már példa sok ilyen megnyilvánulásokra (ha vita lesz belõle, felsorolok néhány konkrétumot)
"Ugyanis a baleseti adatokból készített statisztika tökéletesen jelezni fogja, hogy melyik gyár, melyik kocsija milyen biztonságos. Ez pedig a piacot alapvetõen befolyásoló adat. Ergo senkinek nem érdeke, hogy ilyen adatbázis valaha is elkészüljön, bárki a gyártón kívül ezekhez az adatokhoz hozzájusson."
Szerintem nem ennyire egyértelmû, hogy nem lenne érdeke a gyártóknak. A biztonság terén vélhetõen jobban teljesítõ modellek gyártóinak még reklámot is jelenthetne a kedvezõ statisztika. Persze mindenképpen ott van az újítás költsége, és kérdéses, hogy ez a bizonytalan reklám (ami akár vissza is üthet ha egy biztonságosabb rivális jelenik meg) megéri-e. Amúgy a statisztika nem lenne teljesen egyértelmû, hiszen egy baleset körülményeit sokminden egyéb is befolyásolja, idõjárás, vezetõ állapota, másik fél reakciói stb.
"És pontosan ez jelzi azt, hogy ez az egész kezdeményezés el fog bukni az autógyártókon."
A biztositok mar most is hozzfernek ezekhez az adatokhoz, mivel az autogyartoknak is szukseguk van bakra es a biztositok tobbnyire banki tulajdonban vannak. Ezen kivul az eu donteshozoival nem szoktak vitatkozni a gyarak, mert ha kialakul egy vita, akkor az elso engedelmeskedo gyarto kapja meg a teljes piacot, torvenyesen, ami a tobbieknek anyagi csod lenne.
Egyebkent a fekete doboz jo otlet es a kamerakep meg jobb lenne, mivel akkor tenyleg egyertelmu lenne, hogy ki mit csinalt es nem a feknyomokat meregetnek. A legtobb teherautoban most is kotelezo a menetiro, ez ugyanaz csak nem papirkorongra dolgozik, hanem memoriachip-re es sokkal olcsobb. Egyebkent ellenorizni is ugyanugy kell, tehat radugjak a rendosegi olvasot es letoltik az adatokat. Ha van benne gps vevo, akkor gyorshajtok ellen is jo visszamenoleg, egyebkent csak baleseti helyszinelesnel hasznos.
"A tengerentúlon egyébként a General Motors már 1974 óta készít fekete dobozokat az általa gyártott és légzsákkal ellátott gépkocsikba."
A tengeren innen a GM által gyártott, légzsákkal felszerelt autókkal valszeg ugyan ez a helyzet, értsd gyak az összes Opel! Más kérdés, hogy a GM senkinek nem adja ki ezeket az adatokat, talán még a rendõrségnek sem, ha kérik sem.
És pontosan ez jelzi azt, hogy ez az egész kezdeményezés el fog bukni az autógyártókon. Ugyanis a baleseti adatokból készített statisztika tökéletesen jelezni fogja, hogy melyik gyár, melyik kocsija milyen biztonságos. Ez pedig a piacot alapvetõen befolyásoló adat. Ergo senkinek nem érdeke, hogy ilyen adatbázis valaha is elkészüljön, bárki a gyártón kívül ezekhez az adatokhoz hozzájusson.
Ez a fekete doboz tulajdonkepen egy GPS ado? Vagy mi 50 euroert?
EZ akkor faja, ha kamera is van a kocsiban és azt is rákötik (oroszoknál pl. nagyon sok kocsiban van kamera, mert ott neked kell biozonyítani balesetnél, hogy mi történt). Angliában vannak rendõri osztagok is, akik megmásíthatatlan felvételeket készítõ kamcsikkal mennek be akcióra. Jó az. Nincs vita.
Gondolom az hogy nem wifis cucc lenne, hanem kiszereled és rácuppantod a kábelt. Mellesleg az autóba épített (gyárilag) gps szted nem képes ilyesmire?
Remek. És mi gátolja meg ezt a dobozt, hogy az aktuális helyzetünket ne küldje el egy központi (titkosszolgálatok) adatbázisába? A hatvanas években ebereket zártak börtönbe, mert nem értettek egyet a kormányokkal, hogy megfigyeljék a lakosokat. Manapság önként hajtjuk fejünket a giotin alá! Szép új jövõ. A székletem állagát nem akarják még tudni?