Nehogy már bedõlj ennek a technikai analfabéta idiótának. Semmihez sem ért csak az egyik betonhülyeséget okádja a másik után. Nem kell lemenni kutyába csak azért mert hangosan ugat valami tökfej.
Ugyanezt a hülyeséget hajtogatták 15 évvel ezelõtt a semmihez sem értõ tudálékoskodók a hibrid személygépjármûvekre is. Tanulság: ne dumálj bele olyanba amihez lövésed sincs mert csak hülyét csinálsz magadból. Ülj le, elégtelen.
Valószínûleg Teddymackó úr, mielõtt itt hülyézed az embereket, elmehetnél az Airbus fõmérnökének, gazdasági vezetõjének és CEO-jának, egyszerre. Valószínûleg nem a hozzád hasonló fotelfórumozó arcok fogják eldönteni, hogy milyen projectekre éri meg nekik költeni.
Nagy igazság szerintem is az, hogy néha a zsákutca projectekbõl lehet tanulni a legtöbbet. A hibrid hajtást is átmeneti technológiának kell felfogni. Mellesleg a károsanyag kibocsájtást is figyelembe kell venni. Lehet egy fix fordulaton mûködõ kisebb sugárhajtómû, ami nem tolóerõt csinál, hanem áramot, sokkal kevesebb károsanyagot bocsájt ki, mint a sima sugárhajtómû. Eleve nem kell maximum terhelésre tervezni a sugárhajtómûvet. A légcsavar pedig tölthet leszálláskor... Mint itt: http://www.energiacentrum.com/hibrid-hajtas/hibrid-repulogepmotor/
Szóval hidd el kiszámolták õk, megéri-e ebbe fektetni vagy sem... Nem fotelmérnökök ülnek ám a Boeing és az Airbus laborjaiban...
Megint indulunk elõröl!
Mond, tényleg ilyen hülye vagy? Elmondtam már hogy a belsõégésû motor+légcsavar és a hibrid rendszer és légcsavar között a hibrid akkujának+generátorának+villanymotorjának súlya a különbség! Ez csak holt teher! Fölösleges beépíteni! Ezen semmilyen fejlesztés sem segít.
Ráadásul a generátor a motor mechanikai energiáját ~90%-os hatásfokkal alakítja elektromosságá, amit az akku 60-90%-os hatékonysággal tárol, majd ez a elektromos energiát a villanymotor kb. 90%-os hatékonysággal alakítja vissza mechanikus energiává a légcsavarnak! Az egész olyan 50-70% összegzett hatásfokra jön össze! Ugyanakkora motorteljesítménynél!
Ezt mind el lehet kerülni, ha közvetlenül a motorra tesszük a légcsavart!
A hibridhajtásnak csak a városi közlekedésben lehet némi haszna, mert a sorozatos gyorsításokhoz-fékezésekhez tartozó teljesítményingadozásokat kissé kiegyenlíti. Ezért kicsit kevesebb benzint eszik a motor, de ezt már nem hozza az autópályán a kocsi! Ott egyenletes a terhelés, és marad egy alul-motorozott, túlsúlyos autód. Ami természetesen többet fogyaszt a normál társánál.
Az a gond az ötleteiddel, hogy semmi technikai érzék nincs benne! Papagájként ismételgetsz olyan érveket, amik ebben az esetben nincsenek alátámasztva.
Kb. egyformán bonyolult a kettõ. A villanymotor tekercselése sem egyszerû, csak kívülrõl nem látod.
Ami pedig a fogyasztást illeti, a másodpercenkénti 5 liter némelyik hajtómûnél még nem is sok. Az ilyen teljesítményû villanymotor is zabál ám!
Viszont villanymotorral+légcsavarral sohasem fogod megközelíteni a hangsebességet, átlépni meg végképp nem. Megint az a fránya technológiai korlát, ugye... A sugárhajtómûvel meg igen.
Érdemes végig gondolni egy sugárhajtõmû, hány daraból áll szemben egy villanymotorral, sokkal megbízhatóbb egy elektromos meghajtás mint egy percenként másodpercenként 5l kerozint elégetõ sugárhajtómû.
Szerintem is fontosak az ilyen kutatások. Sokszor egy zsákutcában végzõdõ fejlesztésbõl többet tanulsz mint egy sikeresnek mondhatóból. Szerintem rossz hozzállás ez, hogy csípõbõl lehordjuk az egész projektet mert hogy látszólag úgy sincs értelme...Így nem haladunk sehova.
Jólvan nem ellenkezem. A másik oldalon van a szaktudás:) Én azért optimista vagyok a dologgal kapcsolatban, bízom benne, hogy nem csak ilyen zöld tessék lássék dolog ez az egész, hanem ténylegesen valami stratégia része ahogy állítják.
Az odáig megvan, hogy a hibrid rendszer nem éppen alkalmas a repülõkre mert mindenképpen nehezebb plusz veszteségek stb...Az autóknál is ez volt aztán most már egész durva hibrid hajtások vannak. A belsõégésû motorok gyengéit jól egyensúlyozza a villanymotor. Nem hiszem, hogy csak divatból gyártják ezeket.Tesla kisebb bakik ellenére egész jól muzsikál, Forma-1-ben, autósportokban is ezt erõltetik. Csak nem lehet olyan elvetélt dolog ez. Top gearben mutogatták a McLaren/Porsche új csúcs hibrid járgányait és egész lenyûgözõek. Alacsonyabb fogyasztás, jobb gyorsulás, kevesebb emisszio, nagyobb teljesítmény a plusz súly ellenére! Igen ott van a kocsiknál a fékezésbõl visszanyert energia, de pl a repülõknél is lehetne valami kinetikus energia visszanyerõ rendszer. Pl ott van a több száz km/h órával süvítõ menetszél.Ha repülés közben vhogy hatékonyan tölthetõ lenne az akksi az azért elég elõnyös lenne. Nyilván a repülés más tészta, de ott sem kizárt?, hogy a nehezebb hibrid hajtás ellenére hatékonyabb/fenntarthatóbb lesz az összképet tekintve már csak a nem megújuló források elhasználása okán is. Nem tudom pl mennyi kerozint éget el egy 747-es felszálláskor de lehet, hogy egy villanymotorral megtámogatva kedvezõbb lehetne a fogyasztás. Gondolom a hurcolt üzemanyag sem kevés súly azért. Úgy tudom minden járaton jóval több kerozin kell hogy legyen mint amennyi csak az útra elég. Pl ebbõl a többletbõl is lehetne lefargni mert vész esetére ott lenne a villanymotor és így tovább csökkenhetne a súlykülönbség a hagyományos megoldáshoz képest...
Légyszi ne hurrogjatok már le, nem tényszerûen írogatom a dolgokat, csak ötletelni próbálok. Talán jobb mintha simán ideírjuk hogy ez az egész egy fasság:) Lehet, hogy baromságokat írok de ez nem egy szakmai fórum, belefér. Másrészrõl meg szivesen fogadom a kiigazításokat a témában ha megfelelõ hangnemben van leírva. Úgy utálom ezt sg-ben. Az ember nem mer kommentelni mert ha véletlenül hibás megállípítást tesz a kvantum összefonódásról rögtön ott terem egy elméleti fizikus aki fellengzõsen leidiótázza. Nem értem miért nem lehet kulturáltan észt osztani.
Ezt a LI géptestet meg felejtsétek már el:D Csak annyit akartam ezzel, hogy biztos most is dogoznak valami forradalmi baromságon amirõl nem tudhatunk.
Különben meg, ha tegyük fel kifejlesztenek egy új könnyû akku technológiát, (pl grafén szuperkapacitás... csak még gyerekcipõben jár) mennyivel elõrébb járnak majd. Addigra ott lesz a könnyû géptörzs, a motorok, az elektronika, csak az új akkukat kell belepakolni... nem nulláról indulni.
Nem értem miért húzzátok fel magatokat ezen. Ez csak egy kutató project. A jövõ úgyis az elektromos meghajtás felé tendál, de ettõl függetlenül most még nem éri meg. Ilyen kísérletek viszik elõre a tudományt és a technikát, még ha látszólag nem is jó semmire.
"Mindez rendkívül nagy feszültségek alkalmazását jelenti, ezért az elektromos kábelek, csatlakozók, valamint az elektronika egy új generációjára lesz szükség. Az Airbus müncheni laboratóriumában a Siemens motorszakértõi segítik a fejlesztõcsapatot a szupravezetõkben rejlõ lehetõségek kiaknázásában. A Siemens reményei szerint a trükkök egy részét a szélturbinákban is kamatoztathatják."
Ilyen alapon rengeteg mindent lehetne kritizálni, az LHC-tól kezdve a Forma1-et mert az is errõl szól kb. Soha nem fogsz egy Forma 1-es autóval közúton közlekedni, de a technológiát ami átszivárgott a civil szférába, már minden autóban használják...
Különben meg nem mindegy nektek az Airbus mire költi a pénzt? :D
"A Li géptörzset csak úgy mondtam... fingom sincs megoldható-e egyáltalán nem vagyok repülõmérnök."
Szerintem egy szöget nem tudsz magadtól beleverni egy deszkába.
Az elsõ megjegyzésem az lenne, hogy az akkumulátorok zártak. A bennük felhasznált anyagok nem képezhetik a szerkezeti tartást, ugyanis vándorolnak egy oldatban.
A másik megjegyzés, hogy a lítium a levegõn spontán begyullad. Mi az, hogy begyullad... robban. Ilyen alapon dinamitból is kifaraghatnád a géptörzset.
Had ismételjem magam!
Ennek a modellnek azért nincs értelme, mert a lítium aksiknak rossz a tömeg energiaaránya. Ha valaki létrehoz egy jobb akkumulátort, akkor semeddig nem tartana megépíteni egy ilyen repülõt. Tehát mindenféle értelmes fejlesztésnek az elsõ lépcsõje az új aksi.
A másik dolog, hogy az EU tömi a pénzt az airbusba. Ha az eu-ban a vállalat támogatásának egyik feltételének valami hülye bürokrata a zöld frakcióból azt szabja meg, hogy valami projektbe fogjon bele, ami bio-zöld-öko, akkor az airbus igazgatótanácsa összeül, és egy tíz perces meetingen összedobják ezt a tervet, hogy kisgép, aksi, villanymotor. A mérnökök azt mondják, hogy de ez egy vicc, mert a repülési paramétereit a wright-fívérek is kiröhögnék, akkor azt a választ kapják, hogy ez kit érdekel? Csináljuk meg, ki lesz pipálva, vigyorogni fog az a balfasz környezetvédõ bürokrata, mert amilyen hülye úgy sem érti, hogy mirõl van szó, vagy ha igen, akkor a szavazóit nézi hülyének. Letudjuk ezt a szart, és megkapjuk az ötmilliárd eurós támogatást az új utasszállító fejlesztésre, erre a szarra meg nem költünk többet egymilliónál. Egy a lényeg, hogy ne zuhanjon le, ha felszállás után tesz egy kört a reptér felett.
Azért egy ilyen kis kétüléses gép az instant get kategória...
Körülbelül egyet kell értenem veled. Biztos vagyok benne, hogy a nyugat-európai szabályzások miatt próbálkoznak ezzel, bár minden szakember csak röhög rajta.
Ha értõen olvastad volna, akkor tudnád, hogy nem magát az elektromos meghajtást kritizáltam. Ha a Széles-féle energiacella beválik, akkor azonnal lenne egy olyan energiaforrás, amivel a végtelenségig tudna repülni. De ilyen energiaforrás nincs. Építettek napelemes repülõgépet is, de nem igazán vált be. Meg kísérleteztek atommeghajtású géppel is, de az sem vált be.
Megint leírom, de úgysem érted: A probléma a hibrid meghajtás elvében van! Veled meg az, hogy nem érted, hogyan is mûködik.
Sajnos sokadszorra is meg kell állapítani, hogy a legtöbb környezetvédõ mûszaki analfabéta, és a legtöbbször hülyeségekre kényszerítik a többséget.
"A Li géptörzset csak úgy mondtam... fingom sincs megoldható-e egyáltalán nem vagyok repülõmérnök. "
Én viszont az vagyok, úgyhogy értek az ilyen dolgokhoz. A lítium különben eléggé könnyû, de vegyileg nagyon akcióképes, könnyen kigyullad még egy csepp víztõl is. Burkolatnak, szerkezeti(teherviselõ) elemnek nem alkalmas.
Igen a jelenlegi akkutechnológiának megvannak a maga korlátai de elég optimisták a szakemberek ezen a téren, jósolható az akkuk további fejlõdése.
A Li géptörzset csak úgy mondtam... fingom sincs megoldható-e egyáltalán nem vagyok repülõmérnök.
Nem az Airbus fogja megváltani az akku ipart csak gondolom arra számítanak, hogy az ezzel foglalkozó cégek majd elõrelépnek etéren. Már megoldható egy ilyen kísérleti modell építése hát megépítették. Ebbõl is tudnak következtetéseket levonni, számolni és legalább maga a koncepció gép kész van. Ezután már csak annyi a dolguk, hogy cserélik az akupakkot modernebbekre és tesztelgetik. Ha csak környezetvédelemnek kell eleget tenniük vagy pénzt akarnak ezúton nyerni akkor is gondolom olyasmibe fognak aminek értelme lehet nem?
Ezek afféle szárnypróbálgatások a repülés villanyosítása irányába ami nem elítélendõ szerintem. Ez a hibrid téma is csak a szükséges köztes lépés. Lehet, hogy nincs sok értelme repülésben de tisztán a villanymotor az akkuk miatt még nem életképes. Egy dolgot meg ne feledjünk, valszeg 50-100 év múlva nem nagyon lesz repkedésre való fölös kerozin. Gondolom Airbusék a következõ században is akarnak még repülõgépeket gyártani, szal nem mellékes, hogy mennyi információt tudnak gyûjteni az alternatív megoldásokról.
Na mind1 a nap tanulsága: A lovat azért váltottuk autókra mert a lóval foglalkozni kell, akkor is ha nem dolgozik.:D
"Lítiumot belepakolni egy repülõgépbe nettó idõpazarlás." A LiPo aksi szépen mutat modellgépben ;)
A gép tömegének kb. harmada(!) aksi, de megvan a a 2-es tolóerõ/tömeg arány :) Kb. 10 percig megy. Játékra jó ;) Arra nagyon jó, szerintem az egyetlen biztonságos modellmotor.
"Az, hogy most mit tud a technológia, meg, hogy a hibrid rendszer nehezebb az egy dolog. Ezért van a fejlesztés és ezért kellenek ilyen projektek. "
Még mindig nem érted. Semmi értelme ennek a fejlesztésnek, mert jelenlegi akkumulátortechnológiát használ. Ilyennel foglalkozni addig semmi értelme, amíg nincs jobb tárolt energia-tömegarányú akkumulátor.
Elõször akkumulátort kell fejleszteni, utána minden megvan. Addig semmi nincs meg. Ha komoly lenne ez a fejlesztés, hozzá sem fognának, csak akkumulátort fejlesztenének.
Lítiumot belepakolni egy repülõgépbe nettó idõpazarlás.
Ezzel az egésszel letudnak valami környezetvédelmi elõírást, hogy a kutatásfejlesztésre szánt pénz egy százalékát valamiféle megújuló biuzöld faszságra kell fordítani, ezt most kipipálják, és vagy egy rahedli támogatást vesznek fel rá, amit szépen lekönyvelgetnek, vagy egyszerûen kedvezõbben adóznakm vagy letudják marketingköltségnek, hogy a tudatlan sötétzöld közpolgárnak baromi szimpatikusak lesznek. De valós fejlesztési szándék egy deka nincs az egész mögött.
Ez egy idióta megjegyzés volt. Van olyan, hogy akármilyen fejlesztést végzel egy rendszeren, az nem lesz jobb, mint a másik. Ezt hívják technológiai korlátnak. Ezzel minden mûszaki tudású embernek tisztában illik lennie, mert különben alkalmatlan a mûszaki tudományok felfogására és használatára.
Ha kifejlesztik a "lítium akku" géptörzset, az súlyosabb lesz, mint egy tisztán lítium lemezbõl készült. Máris van egy újabb melléfogásod.
A szekeret a gépkocsi azért váltotta fel, mert elõnyösebb tulajdonságai vannak. Pl. a loval állandóan foglalkozni és etetni kell, akkor is ha nem dolgozik. A hibridnél meg nincs igazi elõny, sõt a repülésben kifejezetten hátrányos. Épp úgy mint a gõzgép, pedig csináltak már gõzgéppel hajtott repülõt is. Az sem terjedt el, maradt technikatörténelmi kuriózum.
Az, hogy most mit tud a technológia, meg, hogy a hibrid rendszer nehezebb az egy dolog. Ezért van a fejlesztés és ezért kellenek ilyen projektek. Kijelenteni ilyeneket, hogy MINDIG is rosszabb lesz elég merész. Fejlõdni fog még az akku technologia meg a felhasznált anyagok. Nem tudhatjuk, mennyi potenciál van még ebben. Lehet, hogy holnapra kifejlesztik a lítiumbol készült géptörzset ami egyeben az akku is.... Már is megoldódott a holt súly. Nem értem ezt a "semmi értelme" hozzáállást. Még, jó, hogy nem mindenki így gondolkozik, mert akkor még mindig szekéren járnánk:D Ha csak kísérletekig is jutnak azokból is tanul az ember és hasznosíthatja a tudást más területeken is.
Nem érted? gondolom nem vagy mûszaki ember.
Egy repülõgépnél a szerkezeti súly minimalizálása az egyik legfontosabb szempont. Ha a motor fele olyan súlyos, akkor több benzinnel tud felszállni, messzebb tud repülni. Ha meg ugyanolyan messzire kell mennie, a megtakarított súllyal többet tud vinni, ami gazdaságosabbá teszi a repülést.
A hibrid meg éppen nem jó. A technológiából fakadóan mindig súlyosabb lesz mint a hagyományos repülõgép-hajtómû, mert cipelni kell az akkut, a generátort, meg a villanymotort, ahelyett, hogy közvetlenül rászerelnék a légcsavart a motorra.
Ráadásul, ugyanakkora motorteljesítménynél a hasznos légcsavar-teljesítmény sokkal alacsonyabb a hibridnél, mert ide-oda alakítgatjuk az energiát. És egyetlen generátor vagy villanymotor sem 100%-os hatásfokú. És sok kis veszteség végül egy nagy veszteséget fog eredményezni.
Mellesleg, a hibridautó sem igazán jó, de perpillanat a hiszti felkapta. Divatos na, mint régen a halcsontfûzõ volt.
Az is. A hibridmeghajtásnak nem sok értelme van a repülésben, mert szükségtelenül nehéz. Az akkupakkot és a generátor+villanymotor gyakorlatilag holt súly, amennyiben benzint/dízelt vinne magával a gép, sokkal nagyobb lehetne a hatótávolsága. Az üzemanyag felhasználás is nagyobb, mert a hibridben elõször a motor mechanikai energiáját árammá alakítják, majd ezt az áramot a villanymotorral megint mechanikai energiává.
Minden sárkányszerkezetnek(repülõgéptípusnak) más az átesési sebessége. A 185 k/ó a legtöbb vadászgépnél veszélyesen kevés, de pl. az IL-18-asnál a normál felszállósebesség, és a legtöbb ultrakönnyû gépnél meg több a max. sebességnél.
Nekem ez az egész olyan erõltetettnek tûnik, mintha lenne valami adózási szabály, amit így megkerülve ezekre a kutatásokra kidobott pénzekkel együtt is kedvezõbben jön ki a cég adózásilag.
Mondjuk erre elherdálnak pármillió eurót, és ezért cserébe letudnak valami környezetvédelmi illetéket, ami meg félmilliárd lenne.
185km/h-val nincs túl messze a minimális repülési sebességtõl.