Hozzateszem hogy ha egy alkatresz hibasan ment ki, akkor az nem az ISO hibaja.
Viszont ha folyamatosan hibas alkatreszek kerultek ki, raadasul tudatosan, ott mar gyanus hogy a folyamattal magaval volt baj, es vagy a folyamat rosszul volt definialva, vagy a folyamat az jo volt, es ISO9001-nek megfelelo, csak nem tartottak be...
Na igen, az ISO az nem foglalkozik magaval a minoseggel, hanem "csak" definialja hogy legyen egy folyamat ami foglalkozik a minoseggel. Tehat definialja peldaul hogy ki a felelose a minosegnek, definialja peldaul hogy legyen tesztelve a minoseg, es definialja hogy ha peldaul egy hibas termekrol jon visszajelzes, annak is legyen egy folyamata hogy ki es hogyan is foglalkozik vele, es nem csak a levelszemetbe kerul, mert senki sem a felelose.
Az ISO9001 az feltetlenul szukseges, de messze nem elegseges.
A nasa-nak nagyon sok problemaja volt a beszallitottak az evek soran, de a sajat mernokeik hibajelzeseit is sokszor ignoraltak. Eletkritikus rendszerek eseten nem eleg ha csak a gyarto ellenoriz, mindig kell(ene) egy kulso, fuggetlen ellenorzo ceg vagy szervezet.
Alapvetoen a minosegbiztositas sem az a self cerified kategoria, bar sokszor sok helyen ez a hozzaallas. Az ISO9001 egyebkent nem jo pelda, ott ha leirjuk es betartjuk hogy hibas alkatresz is kimehet, akkor a termek meg rossz, de a 9001-es folyamatot betartottunk. (ez ugyanis csak a folyamatok betartasat ellenorzi, a tartalmukat nem es mivel belso dokumentum, ezert nem kotelezo a vasarlokkal kozolni, hogy ez az elfogadott eljaras)
Ne essünk már megint abba a hibába, hogy egyetlen eset miatt általánosítunk a piac összes szereplőjére és a teljes minőségbiztosítási rendszer hatékonyságát leminősítjük!