Az Apple üzleti modelljének lényege, hogy piacra dob egy végletekig kitökölt terméket, amiből nagyon nagy számban értékesít. Ez jó a beszállítóknak, mert hatalmas volumenű szerződéseket tudnak kötni és jó az Apple-nek, mert a volumenért cserébe nagyon komoly beszállítói kedvezményeket tudnak kialkudni, így igen magas haszonkulccsal tudnak működni.
Hogy miért nem csinálja meg akkor a beszállító maga? Mert a termékfejlesztés és marketing kockázatát, azaz hogy a százmilliós nagyságrendben legyártott terméket aztán százmilliós nagyságrendben el is lehet adni, nem akarja magára vállalni. Azért az Apple keresi a nagy pénzt és nem a beszállítók, mert az Apple vállalja a nagy kockázatot is.
Az EV piacon viszont annyiban más a helyzet, hogy nagyobb a kereslet az elektromos autók iránt, mint amennyit pillanatnyilag le tudnak gyártani és egy ilyen helyzetben a beszállítók számára nem elsődleges prioritás a nagy volumenű megrendelés, mert eleve nem tudnak olyan ütemben bővülni, hogy a már meglévő keresletet ki tudnák elégíteni.
A profit kell nekik, a gyártással járó problémák és nehézségek meg nem. Eddig ezt megtehették, gondolták az autóiparban is így működnek a dolgok. Most esnek pofára.
A világ legnagyobb privát pénzkötegén ülnek, amit nem tudtak eddig elkölteni, adózási problémák miatt.
Nem lehetne ebből kb 2000db akkumulátor gyárat felhúzni? A keret megvan rá, ahogy az ábra mutatja. Sebaj, aki hülye ne építsen elektromos autót.
A kapzsi egy alapvetően emberekre alkalmazott jelző, ugyan a cég emberekből (is) áll, de a profit orientált / profit maximalizáció közgazdasági fogalmak passzolnak inkább ide. Kevés tulajdonosnál lehet jól összemosni 1 ember jellemét a vég viselkedésével. Egyébként exkluzivitást inkább azért akar mert minden cég keresi azon pontokat amivel pozitív irányban tudja a termékét megkülönböztetni a piacon lévő konkurensektől. Ha ez sikerül akkor nyílik meg a lehetőség hogy vastagabb porfit marzzsal működjön(ami az Apple filozófiájának része, ide pozícionálja magát), mert a csak nála kapható jobbért többet hajlandóak fizetni a vevők.
"Ha tudnak aksit gyartani, akkor tudnak sajatmarkas elektromos autot is gyartani"
WTF
A kinai cegeknek ebbol milyen haszna lenne? Ha tudnak aksit gyartani, akkor tudnak sajatmarkas elektromos autot is gyartani es akkor nalluk marad a profit. Ha nem tudnak rendes aksit gyartani, akkor meg az Apple-nek nem jok. Harmadreszt az Apple egymas utan cserelte le a beszallitoi alkatreszeit sajat tervezesure, tehat egyertelmuen csak egy athidalo megoldas lenne amig felepitik a sajat gyarukat vagy meg nem veszik a beszallito gyarat. (mivel masnak nem adhatnak el aksikat, ezert teljes mertekben kiszolgaltatottak lennenek az Apple donteseinek) Ennyire azert nem hianyzik az uzlet a kinai cegeknek.