Meg lehet próbálni kategóriákba sorolni ezeket, vannak akik a művészet eszményéért művészkednek, vannak akik megtalálják a középutat és benne a saját útjukat is, keverve a stílusokat, kielégítve piaci igényeket is amibe belecsempészhetik a saját hitvallásukat, és vannak akik előtt csak a pénzügyi sikerek lebegnek, ennek ellenére kicsúszhat valami maradandó is a munkásságukból. De ebben a vonalban művészeti ágak szerint is lehetnek eltérő hangsúlyok. Pl. míg a zene egyes stílusaiban vannak trendek, másokban annyira nem, addig más művészeti ágakban akár a művészettörténet összes vívmánya egyszerre is jelen lehet, nehezebb trendeket látni. Nincs bajom a pénzért művészkedéssel alapvetően, csak könnyen elkaphatja az embert a gépszíj. Kevesen állják meg, hogy az inga ne a pénz felé lendüljön végül. Szerintem Beethoven egy populáris művész volt a korában, ahogy Liszt, Chopin, vagy Strauss pláne. A legtöbb ismert művész populáris volt vagy lett. Csak az idő ami kirostálja az értékeket.
Ha valaki művésznek tanult, és nem csak egy mellékes hobbi, akkor kénytelen a piac igényei szerinti műveket is létrehozni. Pl. a zeneszerzők művészek, viszont megélhetési okokból sorozatok, filmek, játékok stb. zenéjét is ők csinálják. Pl. John Williams ugyanolyan zeneszerző, mint Beethoven volt, de abból nem fog megélni, hogy csak a saját kedve szerinti műveket komponál egy füstös szobában fodros ruhában, fehér parókában, eltartott kisujjal, félig lehunyt szemmel, egy pohár bort iszogatva; hanem időnként pl. megrendelésre is csinál zenét, elfogad felkéréséket, hogy komponáljon zenét alkalomadtán egy Star Wars filmnek. Olyan szabadságuk mondjuk lehet, hogy a legnagyobb ipari hulladékokat nem vállalják be. De gondolom annak idején több zeneszerző is komponált pénzért, megrendelésre, nem minden művész (bármilyen művészetet beleértve) posztumusz lett felfedezve. Szóval a "pénzért művészkedés" azért nem ennyire fekete-fehér.
Ez így van. Bár nem kezelném ez a nehéz kérdést ilyen lazán ;) Nyilván egy egészséges világban, egy egészséges személyiség külön kell tudja választani a belső szükségletet a pénztől, mondjuk. A megélhetési "művészet" nekem mindíg büdös volt.
Ezért mondtam, hogy ha egy zenész úgy tekint egy MI alkotásra mint egy jó alapra, akkor nagyon nem lehet elpuskázni a dolgot. Mint ahogy sosem költenék MI alkotásra, ma már előnyben részesítem az ember alkotta dolgokat, még ha látszólag sz@rabb is. :) Remélem nem félreérthető, lehet ezt még ragozni..
Amelyik művész nem azért alkot, mert a közönség igényli, az nincs veszélyben az AI miatt. Kivéve, ha véletlenül mégis vevők rá az emberek, és pénzt lehet belőle csinálni.
Az senkinek sem jut eszébe, hogy a művészetek nem azért léteznek, mert a közönség igényli? Épp fordítva a művészet a művész belső szükségszerűségéből fakad...
Szóval a művészek majd ezentúl, ahogy eddig pl. fotó alapján dolgoztak, vagy zajokból csináltak zenét, majd az MI után dolgoznak. :D Köszi MI :) Az ember (művész) mindíg tud majd olyan aspektust hozzátenni (vagy elvenni) ami megváltoztatja az eredeti alkotást (jelettését, hangulatát,stb)
Kar hisztizni. Nemsokara szunyog meretu dronok repulhetnek be barkihez kipakolva az eletet. Ma mar semmit sem cisnalhatsz a buszon, vagy az utcan ugy, hogy valaki ne vegye fel es csinaljon belole gunyt kontextus nelkul. Nemsokara ez a szobaban sem lesz maskeppen. A deepfake pedig csak a kezdet, par ev, es tele lesz a vialg Ai muveszekkel, akik sokkal jobban neznek majd ki, szebb hangjuk lesz, mint szerencsetlen muveszeknek.
Tehat a megolas nem az,hogy levelet irtok, hanem az,hogy kollaboraltok az AIjal es valahogy jobbat csinaltok mint CSAK AZ AI, vagy CSAK AZ EMBER. Hiszen AI + HUMAN >(sokkal tobb most,brutal szinergiaban), mint csak AI most, vagy csak EMBER regebben.
Ez az egész a legkeresettebb hangokat érinti akiket esetleg érdemes lehet leutánozni. Többinek nem sok jelentősége van. A jogdíj tulajok se érdekli az embereket, nem jön át az őket érintő nagy igazságtalan megkárosítás. Zenészek max ezreléke (se) szenved az MI-től. Ha a felsorolt sztárok és haszonélvezőik csak felét teszik zsebre az kb kit érdekel? Egyébként is ahogy a fenti példa mutatja, valszeg rengeteg nagy előadó szénné módosíttatja a stúdió felvételét, hogy 'tökéletes' legyen, de már nincs köze a valósághoz. Ami azért előadói átverés. Ezért szokott óriási csalódás lenni a koncert hang. Bár már van valós idejű hangtisztázás, korrekció is. Küzdjenek csak, engem nem zavar, ha Johnny Cash hangján szólal meg a Barbie Girl. Utoljára szerkesztette: gosub, 2024.04.03. 17:39:07
Baxhatják.
Dehogynem, különben nem lenne honnan "lopni". Szerintem. Amikor pedig már az AI is kreatív lesz, és nem más művek felhasználásával rakja össze, amit kérnek tőle, akkor pedig lesznek nevesített művész AI-ok is, amik/akik az emberi művészek mellett fognak alkotni. Csak többszörös sebességgel. :D De mivel a kézművesiparnak is van helye a géppel gyártott termékek mellett (az igazi tömegtermelésről nem is beszélve), így az emberi művésznek is lesz mindig helye az AI művész mellett. Ha másra nem túlhype-olt, túlárazott művészi/szórakoztatóipari termék lesz az is.
Visszanyal a fagyi?! Azért megnézném hogy ezeknek a kedves művészeknek a diszkográfiájában mennyi a más ötletből "inspirálódott" művük, amiből meggazdagodtak. Persze elvitathatatlan az a nagyon kevés, tényleg eredeti mű amit alkotnak, de ez nagyon kis százalék és néhány év/évtized múlva, ha nem az AI, akkor más akkori művész ugyanúgy újra fel fogja használni. Ez egy örök és megállíthatatlan folyamat amióta van a művészet. Most csak annyi történt, hogy az AI ezt úgy fel tudja gyorsítani, hogy még a jelenlegi művész életében anyagi kárt is fog okozni neki és tud perelni miatta. Ezt jogilag szabályozni nagyon nehéz dolog lesz! Jogászok legyenek a talpukon akik ezt igazságosan meg fogják tudni oldani...de lehet erre a szerzői jogi problémára is egy AI-t kéne ráállítani, és még lehet jobban is oldaná meg :)
Ennyi erővel kampányolhatnának az ellen is, hogy ne keringjen a föld tovább... Nagy lesz a változás? Igen. De cserébe olyanok is esélyt kaphatnak valami nagyot alkotni, akik nem valakinek a valakijei, és nincs pár 10 millió dolcsi egy forgatásra...
Meglatjuk, szerintem kiszamithatatlan, hogy mi is lesz. Az se tiszta mi is az emberi kreativitas, lehet erosen tulertekeljuk.
"lesz helye mellette viszont az emberi kreativitasnak valszeg most is" Szerintem nem lesz. Bármit újat kitalálsz, egy kattintással lehet rengeteg hasonlót csinálni.
Ahogy regen gepeket romboltak, ahogy kiakadtak a festok a fenykepezesre, utana a Photoshopra a fenykepeszek, most az MI-re a muvesz-felek… Buktak… lesz helye mellette viszont az emberi kreativitasnak valszeg most is.