Közben futottam pár kört egy másik gépen is. Ebben egy 2.8-as Intel Dual proci van, Vistaval, NV6600 GT-vel, 2GB RAM-mal. Kisérletképp egy XP-t is feltettem, 64 bitest. Az XP ebben a verzióban megbukott, nagyon hamar bekövetkezett az a pont, ahol már nagyon lelassult. A Vista ellenben bírná (vár erre rá kellett tolni egy Directx 9c-t, mert ha nincs ott a megfelelõ dll, az mge el sem indul). Ha teljesen kikapcsolom az árnyékokat, akkor egész normális (szabad téren 16-30 között mozog, MCA-val), de amint egy picit is tolom a csúszkát, már szaggatni kezd. (MGE-vel. Néküle még árnyékokkal is produkál 10-12 fps-t szabadban).
Ebbõl számomra az következik, hogy a program nem támaszkodik a shaderre az árnyékok kiszámításánál, mindent a procira bíz. Ennyit tud a motor.
Még megnézem a másik gépen lekapcsolt árnyékokkal, meg majd egy kört futok vele Linux alatt is. A régi emlékeimbõl is az jön elõ, hogy az akkori kártya upgrade (ati 7500-ról 9200-ra) inkább a víz effektet, meg a látótávolság növelést tette lehetõvé, az árnyékokat nem igazán.
Mindenestre: az, hogy egy adott konfig bírja az Obliviont, nem biztos, hogy ugyanazon a Morrowind hasít. Visszabutítva bírja, de akkor minek a nagy gép.
Közben találtam egy-két hasonló tapasztalatot a neten. Arra panaszkodnak, hogy erõmûveken sokszor jobban szaggat, mint kissebb gépeken, régebbi driverekkel.