Sajnos a Morrowind HQ anyagait nem volt még idõ visszarakni az elderscrolls.hu-ra, de igyekszem. Addig is copypaste jelleggel itt a 10-12 evvel ezelott irodott ismerteto nyers szovege, remelem segit picit.
Az enchantolás folyamata nem más, mint tárgyak mágikus erovel való felruházása. Ezt vagy magunk csináljuk a saját Enchant skillünkre alapozva, vagy fizetünk érte, és egy-egy erre képes NPCnél megrendeljük. Elso lehetoség olcsóbb, viszont megvan rá az esély hogy nem sikerül a folyamat. A második módszer 100%osan sikerül mindig, viszont komolyabb enchant dolgok esetén elég magas árat kérnek. Az enchantolni képes emberek túlnyomórészt a Mágus Céh alkalmazottai, így a helyi székházakban keressük oket.
Mi kell az enchanthoz?
* Soulgem, benne egy lény lelkével - Lélekkobe zárt lény lelkének minosége alapjaiban meghatározza az enchantolás minoségét, mennyiségét. Minél "jobb" egy lélek, annál többet ér, és annál többre képes.
* Tárgy - Egy tárgy, amelyet mágikussá akarunk tenni.
* Varázslat - csak olyan tipusú és fajtájú varázslattal/hatással tudjuk felturbózni a tárgyainkat, amelyek ismerünk, korábban megtanultunk már (scroll nem elég).
Enchant tipusok:
* Cast when strike - Ha eltaláljuk az ellenfelet, akkor hat a mágia. Általában fegyverbe szokták rakni. Ha nem találjuk el, akkor nincs hatás. A hatás hozzáadódik az adott fegyver alap jellemzoihöz, és plussz sebzést okozhatnak, vagy akkor hathat egy varázslat (soultrap) ha eltaláljuk az ellenfelet.
* Cast when used - Ez a fajta effekt csak tárolva van az adott tárgyban, és mindaddig nem aktivizálódik, amig "parancsot" nem adunk rá. Ez pedig úgy múködik mint egy varázslat ellövése. Válasszuk ki a hatások/spellek közül azt, amelyet a tárgy birtokol, majd használjuk mint egy hétköznapi varázslatot. Elonye hogy nem kerül manába, és mindig sikerül, viszont ha elfogy a tárgyból fel kell tölteni.
* Cast on touch - A hatás akkor aktivizálódik, amikor a karakter megérinti az ellenfelet. A távolságot lehet szabályozni, de a támadó és a célpont elég közel van egymáshoz. Ez benne a rizikó. Kiválasztása és aktivizilása ugyanúgy történik mint eddig. Elonye hogy a legolcsóbb mindközül.
* Cast on target - A varázslatot a megadott célpontra lohetjük, a meghatározott távolságról. Igy akár a levegoben lebegve is bombázhatunk bárkit, aki nem képes utánunk repülni. Drága az elkészítése.
* Constant effekt - A hatás, amelyet constansként egy tárgyba teszünk, állandóan hat, ha az adott tárgyat viseljük! Igy mondjuk egy Levitate constant effektént egy gyuruben azt eredményezheti, hogy amig a gyurut viseljük, repülünk/lebegünk a föld felett.
Manuális enchant
Ha magunk csináljuk a dolgot, akkor két fontos dolgot tudni kell. A végeredmény két dologtól függ igazán, az ENCHANT skillünktol és az INTELLIGENCIA attribútumunktól. A skilltol függ, hogy egy-egy tárgyba hány darab charge-t tudunk rakni. Ez a charge nem más, mint "töltet" magyarul. Például: egy jobb kardba akarunk plussz mágikus sebzést tenni, pl tuzet, méghozzá "cast when strike(ha eltaláljuk akkor hat)" effekttel. Ha kicsi a skillünk, akkor lehet hogy csak 8-10 töltet kerül bele. Ez azt jelenti, hogy 8-10 használat után a kardból "eltunik" a mágikus plussz, és leredukálódik az eredeti karddá, mindaddig amig fel nem töltjük. De hát mennyivel jobb egy 100-120as töltet vagy mégtöbb! Ez igaz akár egy gyurure is, minél kevesebbet kell tölteni, annál jobb. Intelligenciától a sikeresség függ, tehát minél nagyobb az int, annál biztosabb hogy sikerül a muvelet.
Megfizetett enchant
A Mágus Céh helyi klubjai tele vannak olyan emberekkel, akik jó pénzért képesek enchantolni. Ezek mindig 100%osan sikerülnek, és csak a tárgyunk és lelkünk minoségétol, nomeg a pénzünk mennyiségétol függ az egész.
Enchantolás folyamata:
Eloször is ki kell választanunk hogy melyik tárgyat akarjuk mágikussá tenni. Ha ez megvan, akkor ki kell választanunk azt lélekkövet, amelynek "erejét" mágiává akarjuk alakítani. Ha a kettot párosítjuk, akkor azonnal láthatjuk milyen effekteket tehetünk bele(when strikes, when used stb.) Constat effekteket csak 80.000es soulgemekkel lehet (például a Golden Saint). A folyamatban szereplo kifejezések:
X: tárgyban eddig elhelyezett enchant pontjaink. Ez függ a varázslat(ok)tól amelyeket kiválasztottunk, annak fajtájától, hatótávolságától, stb..
Y: A maximálisan felhasználható enchant mennyiség. Ez függ a tárgy minoségétol, és a lélekko+lélek minoségétol.
* Cast Cost:
akárhányszor használjuk/aktiváljuk a mágiát a tárgyban, a castcost értékével csökken a még felhasználható töltetmennyiség száma. Magyarul, ha van egy 100/100as teletöltött kardunk, és a "fire damage" tulajdonság CastCost értéke 10, akkor az elso sikereres használat után már csak 90felhasználható pontunk marad a 100ból. Ergo 10szer tudjuk használni, majd utána fel kell töltenünk.
* Charge: a tárgyba beleteheto maximális enchant mennyiség.
* Soul: Itt tudjuk kiválasztani a lélekköveket, melyekben ott figyel a legyilkolt szörny
* Item: a tárgy, amelyet fel akarunk turbózni.
* Magic Effekt: Az általunk ismert varázslatok, amelyeket fel tudunk használni.
* Cast When used/Cast on Target, Constant...stb : hogyan aktivizálódjon a varázslat, távolságból, érintésre, stb-t tudjuk itt beállitani.
Lélekkövet sokfelé találhatunk, még ittott vehetünk is. Partszéli barlangok ládáiban, hordóiban nagyobb számban fordulnak elo, mint városokban. A soulgemeknek több fajtája van. Ezek mind más nagyságúak, más más lények lelkét képesek tárolni. Egy kisebb lény lelke belefér minden további nélkül egy nagyobb lélekkobe, de egy nagyobb lény lelke már nem fér bele egy kicsibe. Így vigyázzunk mit mire használunk el. A kövek fajtái:
Petty soul gem (legkisebb)
Lesser soul gem
Common soul gem
Greater soul gem
Grand soul gem (legnagyobb)
Ezek után már csak fel kell tölteni oket. Ehhez szükségün lesz SOULTRAP nevu varázslatra. Lehet memorizált spell, scroll vagy akár enchantolt hatás is. A lényeg, hogy nézzük meg a soultrap meddig hat a varázslás után. MOndjuk hasson 30sec-ig. Akkor kezdjünk el harcolni valakivel, majd amikor úgy érezzük, hogy 30 másodpercen belül le tudjuk verni, varázsoljunk egy soultrapot. Ha meghal a varázslat idotartama alatt az ellenfél, akkor a lelke a legkisebb kobe vándorol, amelybe belefér. Persze ha van nálunk megfelelo. Enchantként "when strike" 5sec hatással Soultrap azt eredményezheti, hogy ha leütünk a karddal bárkit, legkésobb 5mp mulva már miénk is a lelke.
Pár lény adata (a teljesség igénye nélkül)
Neve - maximális enchant szám - ideális lélekko tipus
Ancestral Ghost - 100 - Common
Clannfear - 100 - Common
Daedroth - 195 - Grand
Dremora - 100 - Greater
Flame Atronach - 105 - Common
Golden Saint - 400 - Grand
Guar - 20 - Lesser
Kwama Forager - 15 - Petty
Bonewalker - 75 - Common
Nix Hound - 10 - Petty
Ogrim Titan - 70 - Common
Rat - 10 - Petty
Scamp - 100 - Common
Skeleton - 20 - Petty
Slaughterfish - 10 - Petty
Winged Twilight - 300 - Grand
Tehát egy patkányt (RAT) ha el akarunk csípni, akkor egy petty soul gem tökéletesen elég neki. Ha ebbol akarunk enchantolni, akkor az csak 10 pontot ér, ami nem sokmindenre elég.
Enchant a számok tükrében, by Mythos
Némi adat a Felruházás képzettség használatához.
Tovább elemeztem az értékeket és a következõktõl függ a tárgy sikeres felruházása:
Enchant + Intelligence / 10 - ( ER - College ) * 15 > ER
Persze a képletbe valamelyest beleszámít a Luck értéke is, de nagyon csekély mértékben. Látszik azonban, hogy igen komolyan illik fejleszteni az Iskolát is, melynek a varázslatát a tárgyhoz láncoljuk. Azoknak akik még fiatalok és nem értik a képletet, íme egy példa. Malaustar 80-as Intelligence és 60-as Enchant értékkel bír és szeretne egy gyógyító gyûrût, mely a sebein kívül a mérgezést is gyógyítja majd rajta. A Restoration értéke mindössze 35-ös, lévén boszorkánymester. A gyûrûbe foglalt mágia 45 pontnyi értéket foglal. Így nézne ki a képlet:
60 + 80 / 10 - ( 45 - 35 ) * 15 > 45
60 + 8 - 150 > 45
68 - 150 > 45
***
Mint látjuk Malaustar nem fogja elkészíteni ezt a tárgyat, hacsak nem csökkenti annak erejét addig, amíg nem éri el a megfelõ értéket mely esetében 35-37 ER között található. Természetesen a Luck értéke közbeszólhat, s a minimális 5% esélye még meglehet a sikerre, de ez sok lélekkõbe kerülhet.
Jó számolgatást és felruházást. :)
Tippek:
Általánosságban:
* ha elfogy egy enchantolt tárgyunk töltete, aludjunk egy keveset és lassan feltöltodik magától is.
* Tárgyakat gyorsabban fel tudunk tölteni "lelkes lélekkövekkel" is. Ekkor no az enchant skillünk is, és az esetleges kisebb köveinknek is hasznát vesszük.
* A lélekkövek gyártása, és eladása jó üzlet, még a legkisebb szörny lelke is többszáz aranyat ér.
* Ha Golden Saintot látunk, akkor vigyázzunk, ne hibázzuk el a lelkét, kevés van belolük, és mindenkinek jól jön a konstant effekt.
* Ha saját maguink akarunk enchantolni, akkor nem árt ha megiszunk elotte pár INTelligencia növelo löttyöt.
Általában mindenki constant effecktes cuccokat akar szerezni ez eléggé nehéz dolog, de ha megvannak a kellékek, akkor csak már rajtunk áll a dolog. A costant effeckhez 2 dolog kell: Grand Soul Gem+ Golden Saint Soul. Mindkettõ nagyon ritka, de gyárthatjuk ezeket futószalagon is.
*
Grand Soul Gem: ehez Azura''s Star a megoldás, a küldetést Azura Shrinennál kapjuk. Állandóan újra termelõdik, nem fog megsemmisülni soha.
*
Golden Saint Soul: idézés vagy a tekercs: calderai Mage''s Guildban az enchanternél mindig van 1 fölös darab. Keressünk egy elhagyatott helyet, a Golden Saintra varázsoljuk rá a Soul Trappot - figyeljünk valamikor levarázsolja magáról! - és verjük le. Így korlátlan mennyiségû GS lélek áll majd a rendelkezésünkre.
*
Constant effect:
- nehéz alkotni, csináltatni drága >10000
- alacsony hatás, de örök
Saját (ajánlott) tárgyak:
*
Ruhákba(60) - ez a legjobb, mert magas az enchament szintjük (minél drágább annál jobb): Restore fatigue 6-18 vagy 12.
*
Kard (daedric longsword): fire(shock, frost) damege 65-80, 1-145. (csak egy város lakosságát írtottam ki vele eddig) enchament: 18
*
Amulet,ring (120): - restore health 1-8, 4. vagy egyéb.