INTRÓK, VIDEÓ és részben ÁTVEZETÕ ANIMÁCIÓK TESZTJE
Jó reggelt!
Annyi tesztet lehet olvasni nap, mint nap az újságokban, az interneten és egyéb forrásokból, melyek játékleírásokból állnak, hogy jöjjön egy kis INTRO és VIDEO értékelés, kicsit újszerû formában, ám a jól megszokott régi értékekre alapozva.
Érdemes is erre kitérni, hiszen a legújabb játékok mindig szebb grafikával kápráztatják el a nagyérdemût, de bizony az intrókról ez nem mondható el. Ugyanis lehetséges, hogy egy program 1999-es intrója sokkal szebb, sokkal jobb, mint egy 2002-es programé. (Témától függetlenül.) Sokszor visszalépéseknek lehetünk szemtanúi, ahogy haladunk a korral, és sokszor kellemes meglepetésekben lehet részünk. Nézzük ennek fényében a résztvevõket és az értékelés szabályait pontokra lebontva.
A résztvevõk abc sorrendben:
-3DMark 2001: Nature Teszt
-Age of Mythology
-Battlefield 1942
-Diablo II
-Global Operation
-Fifa 98
-Medal of Honor: Allied Assault
-Quake III: Arena
-Return Castle of the Wolfenstein
-Thief: The Dark Project
-Warcraft III: Reign of Chaos
-WWE: RAW
Rengeteg olyan játék van, amelyik saját motorját használja fel az animációk helyettesítéséhez, ezek nem kerültek be a felsorolásba, mivel majd külön kitérek rájuk. A jelen sorrend résztvevõi napjaink legszínvonalasabb intróival és átvezetõ részeivel büszkélkedhetnek (ahol van), nyílván vannak még ehhez hasonló programok, de én ezeket vettem alapul. A 3DMark Nature teszt azért került bele a felsorolásba, mivel rengeteg program a saját motorjával lelkesíti a kipróbálóit, és mivel ez real-time-ban fut a legalább Geforce3-as, és annál jobb videó kártyákon, ezért érdemes rá kitérni, még ha a helyezésben nem lesz belefoglalva. A WWE: RAW szintén kakukktojás, itt lényegében a bevágott élõ felvételek kidolgozottságát, szerkesztését és egyéb tényezõit mutatom be. Ahogy a normál animációk esetén, de feltétlenül meg kell említeni, mert a helyezésnél meglepõ eredményeket produkál és ez mindenképpen érdekes az animációkkal összevetve. A többi program már azonos technológia léptékkel készült, általában 3D Studio Max-al, vagy Ligthwave-el, bár a Global Operation pre-renderelt animáció inkább a játék motorjával vonnak párhuzamot (nem tisztán animáció), mégis annál jelentõsebben szebbek. Ez egy kicsit igaz a Battlefield-re is, de mivel ezek az elõrenderelt videók is nagyszerûek, méltán van helyük az összevetésben. Nagy hátrányt emiatt nem fognak szenvedni mivel az értékelés jó pár dologra kitér. És nem csak minõségbeli szinten vizsgálom az egyes intrók, átvezetõk jellemvonásait. No, jöjjön akkor az értékelés és a pontozás leírása.
Elõször vegyük a pontozást. A pontozás 1-5-ös értéket vesz fel, de rendkívüli esetben a 6 lesz a maximális pontszám. Azonban ez csak egy-két intró sajátossága.
1 pont: Katasztrofális szint. Ezzel nem igen fogtok találkozni, mivel itt a legjobb intrók szerepelnek, tehát értelemszerûen ezeket ez nem jellemzi. (Miután végeztem a tesztelés leírásával rájöttem, hogy mégis jellemzi, ám elhanyagolható a jelenléte.)
2 pont: Nem valami felemelõ, de szódával elmegy, ahogy szokták mondani.
3 pont: Középút. Ennél azért van lényegesen jobb, de lehet sokkal rosszabb is. Ha lehetne mondani, akkor ebben a kategóriában ez jellemzi a belépõszintet.
4 pont: Kifejezetten jó! Az átlagosnál jobb, de még nem kimagasló, azonban ez az érték már a felsõbb kategóriájú igényszint kiváltsága.
5 pont: Ez már profi szint. Ha valamelyik tulajdonság eléri az 5-t, az bizonyítja, hogy a program, ahogy van az év játéka cím is, megfelel azoknak az elvárásoknak, amikor többedszeri lefutásnál sem válik unalmassá nézése. Lehet ez akár a minõség, a zene, hang vagy egyéb, biztos, hogy errõl sokszor fogunk beszélni és a mindenkori legjobb jelzõvel illetjük.
6 pont: Ilyen nincs, de egy-két fejlesztõcég a lehetetlent is megcélozva létrehozza a vérpofi szintet. Tehát van! Ha egy tulajdonság ezzel a pontszámmal rendelkezik, akkor õ a legjobb a piacon, a többiek csak merengõ szemlélõként néznek rá, míg maga a „megváltó” messze lekörözi õket.
És hogy miszerint is lesznek osztályozva az intrók?
Animáció minõsége: Látványbeli megjelenítés, akár a számítógépes játékok grafikájában.
Összetettség: Szerkezeti felépítése az animációnak, effektek alkalmazása, vágás és egyéb különleges jellemvonás.
Történet: Mely kialakul a lejátszott animáció közben.
Hangulat: Azt hiszem ez, önmagáért beszél. Mennyire éljük bele magunkat az animációba, mennyire növeli az adrenalin szintünket.
Zene: Mennyire passzol az adott képi világhoz, és mennyire állja meg a helyét önmagában.
Hang: Hanghatások, beszéd, effektek hangjai, abszolult a képi világhoz illeszkedõen.
Hosszúság: No comment. Tehát mennyire hosszú az animáció. 1 perc, mindenképpen rövidke, 5 már kellõen hosszú, talán értelmetlen is, ámbár látjuk majd ez nem feltétlenül igaz!
Játékra való felkészítés: Itt azt pontozom, hogy a lement intró után mennyire érzünk késztetést a játékra. Feldob minket és azonnal, emelkedett hangulattal vetjük bele magunkat a játékba, vagy inkább már a lejátszás közben elnyomjuk és konstatáljuk, na ennél azért láttam már jobbat és reménykedünk benne, hogy a játékban vagy annak menüjében felcsendülõ zene, majd feledtetni tudja az animáció eme hibáját.
És végül a lényeg: Az összhatás, mely a fentebb felsorolt 8 kritérium alapján összegzi a pontokból kialakult eredményt. Lesz olyan, amikor egyik program animációja sokkal jobban szerepel minõségében, mint egy másik, de a végeredmény akkor is az összhatáson van és a végsõ döntés a helyezésben ez lesz. Nyílván vannak ebben, vagy abban kiemelkedõ animációk, de összességében kell nézni a dolgot, mivel a profi munka kiterjed mindenre, ez a játékoknál is így van. Nem elég csak a grafikában nagyot alkotni például, ha a sztori, hangulat vagy bármi egyéb csorbát szenved, akkor bizony a program nem kerül az élvonalba.
Nos nézzük akkor az elsõ résztvevõt szintén abc sorrendben:
A 3DMark Nature tesztjét, a teszt legvégén fogom kielemezni. Ugyanis ennek se zenéje, se hangja, és semmi ráhangolódási faktora nincsen, egyebekrõl nem beszélve, így pontszámai miatt labdába se rúghatna, de mindenképpen szeretnék róla néhány mondatot leírni, mert a jövõbeni játékok átvezetõ animációt a saját fejlesztésû motorok, úgynevezett in-game jeleneti felváltják és bizony 1-2 év múlva a Nature már nem csak egy teszt grafikai csodája lesz, hanem akár egy játék grafikus motorja is nézhet ki így. Ne feledjétek, ezt a videó kártya real-time-ban számolja! Nem animáció, mely a CD-rõl lefut! Tehát erre visszatérek. ( A teszt végeztével ezen is elgondolkodtam. Nem véletlenül tartottam a felsorolásnál egy kis szünetet a résztvevõk között, elkülönítve az elsõ kettõt. Úgy nincsen értelme értékelni, hogy látatlanba maradjon egy-két paraméter vagy a 3Dmark esetében szinte a fele a tesztelt kritériumoknak. Ám azért itt is elmondom, amit lejjebb az Age utáni zárójelben teszek, hogy megelõlegezek neki egy egész jó kis helyezést, de semmiképpen sem dobogósat.)
Csalóka lehetek, ugyanis az Age of Mythology-nak csak olyan animációját láttam, amiben zene és hang nem volt, mivel azon a gépen, ahol lejátszattam, nem volt hangkártya. De ki kell rá térni, még ha a pontversenyben így kevésbé esélyesebben indulhat. Azonban a cél itt is az, mint a 3DMark-ban, mivel napjaink egyik sikerjátékáról van szó, nem lehet elmenni mellette szó nélkül. Gyakorlatilag õt is, ahogyan a 3Dmark-ot is, be fogom helyezni néhány értékelhetõ tulajdonsága miatt a végsõ kialakult sorrendbe. Indoklással. (Mire a teszt végére értem elgondolkoztam azon vajon érdemes e behelyezni ezt az animációt a többi közé úgy, hogy zene és hang nélkül értékelném. Rájöttem nem. Azt viszont már most elmondom, hogy amit láttam belõle, nagyon meg gyõzött. Mindenképpen dobogós lenne, ha a zene és a hang is beváltaná a hozzáfûzött reményeket. Ennek hiányában csak képzeletbeli dobogós az Age animációja.)
Na ennyi rizsa után most már tényleg csapjunk a lovak közé és kezdjük meg a kivesézést a Battlefield 1942-vel. (A továbbiakban nem ragaszkodtam az abc sorrendhez.)