Biztonság szempontjából az ürrepülõgép visszalépés a hagyományos ûrhajókhoz képest.
Természetesen vitathatatlan az amerikai technológiai kultúra magas színvonala, de amíg egy Szojúz esetében szinte bármely repülési fázisban vannak egymást átfedõ mentõrendszerek, addig az ürrepülõgépnél pont a legkritikusabb szakaszoknál csak a jóistenre van bízva az emberek élete.
A Szojúz ráadásul a maga kategóriájában kb. a 3-4. generációt képviseli, ami valószínûleg önmagában egy kiforrott konstrukciót jelent, szemben az elsõ generációs ürrepülõgéppel. Elég megnézni a statisztikát: Szojúz 33 év 4 halott; Space shuttle: 21 év 14 halott. Ez még akkor is jobb eredmény ha a Szojúz csak 3 fõt szállíthat. Ja a Szojúznak az utóbbi 30 évben viszont nem volt ûrhajós vesztesége (mondjuk volt már olyan eset, hogy felrobbant az egész indító álvány 100-150 technikust megölve, a drága pénzért kiképzett ûrhajósok viszont megmenekültek. De hát más ország, más filozófia, más szempontok)
Egyébként a Columbia elsõ startjánál még meg volt a katapultálás lehetõsége is, igaz akkor csak a két pilóta repült vele. Ezt aztán humanitárius indokokra hívatkozva kivették, mondván ha nem tudják megmenteni az egész személyzetet akkor senkit sem mentenek meg (Ez az!!!: dögöljön meg a szomszéd lova is!) Pedig aztán egy hozzáértõ túlélõ pilóta esetleg azt is elmondhatná, hogy mi a fene okozta azt a katasztrófát, ezzel hozzájárulva a következõ repülések biztonságához, növelve a késõbb utazó emberek túlélési esélyeit. De hát más ország, más filozófia...
Mondjuk a Columbia esetében egy katapult ülés nem sokat ért volna.