Igen, így már felszakadoztak az emlékek, ugyanezt mesélte egyik nem túl ovális fejformájú ismerõsöm is aki az elsõk között lett jeti, talán vmilyen Wallace volt a karija neve.
Ez a "grind or not to grind" dolog szerintem igazából pártválasztás kérdése. El kell döntenie a készítõknek, hogy a biztos hosszútávú kocka elõfizetõkre épít vagy a bizonytalan rövidtávú kocajátékosokra, tehát grindelõs mmorpgt csinál vagy akció mmot. A gond csak az, hogy az utóbbi rövidtávon nagyobb tömegeket mozgat meg, míg az elõbbi hosszútávon nyújt biztonságot. Én ezt látom körvonalazódni az everquestek evolúciójában, az swg visszafejlõdésében, a planetside pörgõsségében, stb.
Az arany középút megtalálása adhat némi nyugalmat a készítõknek, mondván majd finomhangolják a játékot erre ill. arra, de soha nem fogják elérni pl. azt amit a wow elért a megfelelõ reklám, hype-keltés, folyamatos fejlesztés/utómunkálatok nélkül. Tudom, hogy a wow esetében voltak atombiztos alapok, de az azelõtti párezer elõfizetõs mmo-k idejében ki mert volna egy 8 milliós számot prognosztizálni?
Egy a lényeg, ha nem sikerül a Piratesnek megfelelõ hypeot kerekíteni a megjelenésig, aztán folyamatos tényleges fejlesztéssel aládúcolni, akkor sokaknál megy a polcra szép emléknek rövidtávon. És sajnos a SOE-t én nem errõl az erõs oldaláról ismertem meg az elmúlt években.