A szükséges anyagi támogatások hiánya miatt idén nem tartják meg az utóbbi években Berlin egyik legmarkánsabb jelképévé vált techno-fesztivált, a Love Parade-et. Az egykor milliós tömegeket vonzó rendezvény az utóbbi években folyamatos anyagi gondokkal küszködött, végül idén egyértelmûen kiderült: pusztán üzleti alapon, eszmei háttér nélkül a Love Parade már nem életképes.
A kilencvenes évek elején a Love Parade korántsem pusztán a techno-zenérõl, illetve az akkoriban Európa-szerte vírusként terjedõ party-drogokról szólt. Az elsõ Love Parade-et alig négy hónappal a berlini fal lebontása elõtt, Nyugat-Berlinben rendezték meg. A fesztivál ötletgazdája, a német dj, Dr. Motte fellengzõsen "House Music Demonstration"-nak nevezte az alig maroknyi tüntetõbõl és egy teherautóra pakolt hangfalakból álló felvonulást, de tény, hogy a parádé akkor még inkább hasonlított egy városi szubkultúra polgári demonstrációjára, mint egy tömegeket megmozgató techno-fiestára.
A korai Love Parade résztvevõi korántsem divatból öltöztek rikító színû ruhákba, a mai partykultúra külsõségeit olyan civil kezdeményezések hívták életre, mint az egyesült Németország eszményképe, a liberális gondolatiság elfogadtatása, különös tekintettel a másság tolerálására. Természetesen a mozgalom életében már akkor is a zene játszotta a fõ szerepet, de a techno akkoriban még egy olyan közvetítõerõt jelentett, amely határoktól, faji, vallási hovatartozástól függetlenül ugyanazt az életérzést, kikapcsolódási formát testesíti meg.
Ez az eszmei háttér azonban nem volt túlzottan meghatározó, így történhetett, hogy a techno-mozgalom jelképrendszere olyan klasszikus értelemben vett divatot teremtett, amely már nélkülözte a korábbi hívószavak, a közös gondolkodás összekötõerejét.
A Love Parade tehát a kilencvenes évek közepére egy politikailag semleges, egyre inkább profitorientált fesztivállá nõtte ki magát, és jövedelmezõség tekintetében minden korábbi elképzelést felülmúlt. Az 1999-es Love Parade már több mint másfél millió turistát vonzott, ettõl kezdve azonban folyamatosan csökkenni kezdett a résztvevõk száma.
Ez részben köszönhetõ volt annak is, hogy a fesztivált a kezdetekben magáénak valló szubkultúra tulajdonképpen megszûnt, az elektronikus zene átkerült a popzene fõsodrába, azaz az elsõ Love Parade szervezõi elérték céljukat, a techno-zene valóban mindenkié lett.
A 2001-es fesztivál már hivatalosan is elvesztette demonstrációs státusát, Berlin városa átminõsítette a Love Parade-et, így a szervezõknek fizetniük kellett az útlezárásokért, illetve a buszmegállók áthelyezéséért. A rendezvény költségvetésének hiánya tovább nõtt, mikor a gazdasági recesszió hatására az esemény fõszponzorai sorra visszaléptek, a 2003-as Love Parade már több mint 600 ezer dolláros veszteséggel zárt.
Ebbõl fakadóan idén a szervezõk és Berlin vezetõi között - mindössze három hónappal a parádé tervezett idõpontja elõtt - még mindig nem született megegyezés, ami nagy valószínûséggel az idei Love Parade elmaradását jelenti. Bár a szervezõk nyilatkozatai szerint a héten még egyszer a tárgyalóasztalhoz ülnek a város vezetõségével, nem valószínû, hogy ez eredményre vezet majd, hiszen az elõrejelzések szerint alig több, mint félmillió látogatót vonzana a jobb napokat is látott fesztivál.