Egy 5.1-es hangkártya nem más mint egy 6 egyforma mono (3 stereo) csatornás hangkártya.
Tehát egy 6 csatornás hangkártya 5.1-es hangkártya is és fordítva (mert az 5.1 hat csatornás hangkártyát igényel.)
Az olcsóbb hangkártyák hangtechnikai felhasználásra minõségük, késésük, valamint gyári ASIO driverek hiánya miatt nem a legjobbak. De otthoni szórakozásra, kisérletezésre tökéletesek.
Én még egy MayaEX 5.1 hangkártyával kezdtem 23ms késéssel, egyik barátom meg SB Live!-val... ami a célnak tökéletesen megfelelt. /A gagyibb hangkártyák késését ált. 23ms-ig lehet levinni./
Lehet több hangkártyázni is, de egy multichannel hangkártya, gyári ASIO driverekkel vagy DX-en keresztül mindig sokkal stabilabban, megbízhatóbban fog mûködni.
Nem véletlenül nem lehet több programban sem több hangkártyát használni.
Visszatérve a késéhez, egy hangkártyával elérhetõ legkisebb késés még nagyban függ a számítógép paramétereitõl, és minden hardware elem (nem csak a hangkártya) illesztõprogramjának minõségétõl.
Ebbe most részletesebben nem mennék bele, csak ha valaki külön kéri...
Hogy kinek milyen hangkártya való zenélésre, az a pénztárcától, a (hang)technikai tudástól (ami alapján a hangkártyát kiválasztom) és a felhasználási céltól függ.
Egy kiváló minõségû hangkártya, szimmetrikus kimenetekkel, preciz órajelgenerátorral úgy 300 000 magyar egységbe kerül...
Dj vezérlõk:
azokon az eszközökön melyek midi-n keresztül mûködnek minden toló és tekerõ poti nem más mint egy 127 állású kapcsoló /a középen alap állásúak +/- 64-esek/.
Ebbõl kifolyólag a precíz munkát el lehet felejteni...
A BPM Studio-nak van egy dedikált vezérlõje, mely saját vezérléssel csatlakozik, de még ezen sem elég finom a pich fader felbontása a pontos sebesség egyeztetéshez /szám szerint itt egy lépés 0.1% változást okoz./
A Traktor 3-ban vannak olyan funkciók melyek segítségével beállítható hogy egy értékváltás a midi-n mekkora értékváltás legyen a programban, de ez megint csak további komplikációkat okoz...
DJ-zés:
Senki se hallgasson senkire, még a nagyokra se, hanem mindenki tegye azt ami számára legjobban tetszik. Senki se fogadjon el kész véleményeket egy az egyben. Mindenki szabadon gondolja át azokat – az abszolút igazságot senki sem ismeri.
Aki másokat követ a legjobban esetben is csak második lehet.
Tehát mindent megnézni, és ami jó azt megtartani.
Egy DJ sikere a személyiségen, kisugárzáson, a stíluson, az egyediségen, a zenei érzéken és az egyik legfontosabb dolgon a menedzselésen áll vagy bukik.
A menedzselést leszámítva ezek azok a faktorok, amikrõl rögtön felismernek.
Hogy sync-elsz vagy nem sync-elsz, hogy lejátszózól vagy számítógépezel tökmindegy.
Ilyen dolgokon csak a fejlõdésben visszamaradott tagok vitatkoznak, akik elvi fenntartásaik kelepcéjébe estek, és nem vették a fáradságot arra, hogy megismerjék a technika nyújtotta lehetõségeket.
Az elfogult bírálóval csak egy dolgot lehet tenni: elsétálni mellette.
Senkibõl sem lesz rögtön nagy dj.
Hiába a világ összes pénze, hiába a legmodernebb technika, hiába és hiába.
Én is letöltögetéssel, fájlcserélõsdivel, playlist lopással kezdtem, mert anno erre volt lehetõségem.
És ez az idõszak arra volt a legjobb, hogy kialakulhasson bennem egy széles zenei tájékozottság, valamint a zenei stílusom.
Aztán ahogy dolgozni kezdtem és a munkámból pénzem lett elkezdtem a gyûjteményemben lévõ zenéket megvásárolni, és mára sikerült elérnem hogy minden zeném legális.
Öt évvel ezelõtt 17-18 évesen ez egyrészt elképzelhetetlen másrészt így visszatekintve totál szükségtelen lett volna.
Már nem foglalkozok azzal, hogy mások mit csinálnak, mit játszanak, mi a trend, mi az aktuális top 10.
Ma már csak felmegyek a on-line zene boltokba és a top10ket figyelmen kívül hagyva saját ízlésemre, stílusomra válogatok zenéket.
Ma már a saját utamat járom, ma már elsõ vagyok a sorban.
De ehhez kellett 6 év...
Ó, jut eszembe, még pár nagyon fontos dologra szükség van a dj dologhoz:
komolyan gondolásra, rengeteg kitartásra, elszántságra és munkára.
A tananyag, és a munka itt sem kevesebb és könnyebb amit az építészeti egyetemen.
Az a fajta jó dj, amilyet én már rég keresek hazánkban ritka mint a fehér holló.
Amerre csak ellátok mindenhol divat, mindenhol modern tánczene, mindenhol elektromosság, mindenhol ipari zene... úszás az árral.
Sehol egy saját vagy egy máshonnan vett de testreszabott elképzelés.