Én anno jópár éve a BPM Studio-val kezdtem, és csak simán egyik számot áthúztam a másikba... aztán jött a Traktor és szép dolgokat lehetett vele csinálni, ha az ember beírta a pontos BPM értékeket a számokhoz... a Traktor a 2.5.3-as verzióig szépen fejlõdött aztán hanyatlani kezdett. A hibákat nem javították ki csak újabb (hibás) funkciókat tettek bele...
Sokáig szépen megvoltam a Traktor-ral. A legnagyobb elõnye az volt, hogy az ember menet közben látta a hullámformán, hogy hol tart, kb mi jön stb. Meg a kihagyásmentes loop...
Ekkor még nem tudtam füllel keverni, s inkább 99%-os BPM értékeket számoltam az auto szinkronhoz. Aztán sokan sokat b@sztattak, hogy csalok stb...
Teltek múltak az évek.
Idén összejött a pénzem és sikerült vásárolnom. Vettem egy BPM Studio-t RCP-2001B-vel, hozzá egy M-Audio Firewire 410 hangkarit és egy Soundcraft Spirit ES keverõt (tudás/ár arányban irdatlan drágának találtam a dj keverõket). És elkezdõdött a füles szinkronozás tanulása. Kb 6 órányi gyakorlás után már minden szépen ment, és ekkor gondoltam magamban, hogy valami nem stimmel: mindenki azt szajkózza, hogy milyen nehéz füllel ütemre rakni, pedig nem az...
Intellektussal, értelemmel, racionalitással nem lehet jól keverni/bulit tartani. Ezt csak spontán, megérzés alapon lehet jól csinálni. (Ezzel nem azt mondom, hogy nincs szükség képzettségre, hanem azt, hogy akinek nincs tehetsége, affinitása a témához az hiába próbálja azt mûszaki megoldásokkal pótolni)
Én azt mondom, hogy nem számít, hogy ki milyen technikával vonul fel, mert az a lényeg amit a dj saját magából belead a mixbe, a buliba. Ez az a komponens amitõl a mix/buli egyedi lesz. Ez az, ami a bulit leginkább meghatározza. Éppen ezért a gépek soha sem fogják tudni leváltani a jó dj-ket. Viszont a jó dj-knek teljesen mindegy, hogy mivel dolgoznak, mert nem az eszközön múlnak a dolgok.
Én nem félek attól, hogy felhígul a dj szakma, vagy hogy az olcsó Jánosok miatt nem kapnak munkát az "igaziak". Attól sem félek, hogy a milliomos apuka csemetéje elnyomja a szegényebb feltörekvõket/tehetségeket. Ez mind baromság, alaptalan rettegés.
A legfontosabb, a leginkább döntõ mindig az ember kisugárzása - milyen embereket vonz maga köré.
A dj szemszögébõl nézve mindig csak õ tehet arról, hogy úgy sikerült a buli, ahogy.
A közönség szemszögébõl viszont mindig csak a közönség tehet arról, hogy úgy érezte magát, ahogy.