- A legnagyobb szintû városok 50 egységnyi élelmiszer tárolási helyet kaptak.
- Több tartomány át lett nevezve a pontosság érdekében. – nagyobb részük elvain „Holy Rome” módosításából lett másolva!
- A katolikus vallású államok pénz bonusza 30%-ról 20%-ra csökkent.
- A kiátkozott katolikus országok bevétele 10%-al csökkent.
- A pogányok pénzét csökkentõ vallási hátrány -30%-ról -20%-ra változott.
- A pogányok hosszabb idõ alatt váltják át a meghódított tartományt saját vallásukra.
- Az iszlám vallású államok 5%-os pénz bonuszt kaptak.
- Az ortodox államok -3-as morál bónusza -2-re nõtt.
- A független ortodox államok +1 morál bónuszt kaptak.
- A lázadók erõsebbek.
- A dzsihádok olcsóbbak.
- A „Kingdom power” egyes cselekményeknél kevésbé, vagy jobban csökken.
- Néhány apróbb változás a keresztesekkel kapcsolatban
- A gépi játékos többféle épületet épít, így növekszik a bevétele és jobb egységeket toboroz.
- A játékban több apróbb hibajavítás.
Lovagok változásai:
- A „Trader” magasabb szinten több hasznot termel, ha városban tartózkodik.
- A „Builder” magasabb szinten több munkást biztosít.
- A „Farmer” magasabb szinten több ételt termel, ha városban tartózkodik.
- A „Cleric” magasabb szinten több könyvet biztosít, ha városban tartózkodik.
- A „Tactics” képesség értékei 30-40-50%ra változtak.
Magyar változások:
Alapvetõen történelmileg hûbb Magyarország és magyar nemzet.
- Magyarország számára a korai idõszakban „Horse Archer” helyett „Steppe Cavalry”-t vált kiképezhetõvé.
- A játék kezdeti idõszakában „Man at arms” helyett „Heavy swordsman” vált kiképezhetõvé.
- Magyarországon már nem lehet „Slavonic Axeman”-t és „Slavonic Bowman”-t kiképezni, helyettük „Axeman” és „Bowman” vált kiképezhetõvé.
- A magyar királyi családok javítva lettek.
- A játék korai korszakába bekerültek „Transylvania” és „Ajtony” királyságok.
- Új magyar nevek lettek hozzáadva a játékhoz, illetve a meglévõk ki lettek javítva.
- A többjátékos módban lehetségessé vált magyar katonai egységeket kiválasztani a „Magyar units” opció alatt.
- „Bánát” és „Hungaria” és „Transylvania” tartományban lehetséges „Steppe Cavalry” kiképzése.
- „Hungaria” tartomány kapott egy plusz falut.
- Erdélyben, a játék középsõ korszakán lehetséges „Teutonic Champion” kiképzése.
Királyságváltozások:
- Több új játszható királyság lett a játékba beletéve (pl. Cornwall) – a legtöbb elvain „Holy Rome” módosításából lett másolva!
- Több királyi család meg lett változtatva. – javuk elvain „Holy Rome” módosításából másolva!
- Rengeteg új királyságegyesítõ küldetés került bele a játékba – elvain ’”Holy Rome” módosításából másolva!
- A cseh nevek ki lettek javítva, illetve bõvítve – elvain „Holy Rome” modjából
- Az egyes nemzetek nevei nem ABC sorrendûek többé.
- Horvátország számára a játék kezdeti idõszakában „Man at arms” helyett „Heavy swordsman” vált kiképezhetõvé.
- Horvátország képes „Slavonic Bowman” egységeket kiképezni.
- Lengyelország számára a „Slavonic Axeman” helyett „Heavy swordsman” vált kiképezhetõvé a korai korszakban.
- Lengyelország számára a „Slavonic Axeman” helyett „Man at arms” vált kiképezhetõvé középsõ és a kései korszakban.
- Az orosz államok tudnak „Heavy swordsman” egységet kiképezni.
- A játék „late” korszakában lehetséges „Heavy swordsman”-t kiképezni „Moldavia” és „Wallachia” tartományokban.
- A keresztes országok javítva lettek (Jeruzsálemben sajnos néha elõfordul, hogy európai helyett arab arcképeket mutat a játék, oka egyelõre ismeretlen).
- Javított volgai bolgár nemzetiség.
Tartományi változások:
- A következõ tartományokban lehetségessé vált a „Halberdier” katonai egység kiképzése: Buda, Bohemia, Krakow, Istria.
- Több tartományban új egységek váltak kiképezhetõvé.
- Jeruzsálemben lehetségessé vált „Templar” kiképzése a katolikusok számára.
- Jeruzsálemben lehetségessé vált „Saracen” kiképzése a muzulmánok számára.
- Jeruzsálemben a játék korai és kései idõszakában muszlim egységek képezhetõek ki. Úgy mint: „Saracen”, „Deser Archer” és „Desert Spearman”.
- Jeruzsálemben a játék középsõ korszakában európai katonai egységek képezhetõek ki. Úgy mint: „Swordsman”, „Archer” és „Spearman”.
- Néhány balkáni a tartományban lehetséges „Heavy swordsman”-t kiképezni.
- Néhány tartományban korszakonként eltérõ egységek képezhetõk ki.
Új tartomány:
Lothian
- A játékba egy új skót tartomány került be, amely a harmadik a sorban.
- A korai korszakban „Lothian”, a késõbbiekben pedig „Scotland” királysághoz tartozik.
- A „Highlander” katonai egység fizikai sebzése megnõtt.
- A „Highlander” katonai egység morálja 0-ról +1-re nõtt.
- A „Viking” katonai egység sebzése megnõtt.
- A „Peasant” egységek nagyobb sebzést okoznak a lovasságnak, vasvilláik segítségével.
- A „Bowman” és az „Axeman” egységek létszáma 20-ról 30-ra nõtt, hogy szláv megfelelõikkel egyenlõ számban legyenek.
- A „Slavonic Axeman” és a „Slavonic Bowman” morálja -2-rõl -1-re nõtt.
- A „Saracen” muszlim egység morálja 0-rõl +1-re nõtt.
- A „Mongol” egység morálja 0-rõl +3-ra nõtt.
- A „Steppe Cavalry” 5 pontos védelmi értéket kapott. 0-ról növelve.
- A „Norman” egység 5 pontos védelmi értéket kapott. 0-ról növelve.
- A „Swordsman” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve.
- A „Light Cavalry” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve.
- A „Desert Cavalry” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve.
- A „Hobilar” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve.
- A „Spearman” és a „Desert spearman” sebzése kis mértékben megnõtt.
- A „Desert spearman”-ok kicsivel kitartóbbak a csaták során.
- A „Templar” egység ezen túl 20 helyett 25 emberbõl áll.
- A „Mongol” egység +3 morált kapott.
- A „Heavy swordsman” egység több helyen képezhetõ ki.
- A „Varagian” egység hatásosabb erdõben harcolva.
Épület változások:
- A „Docks” épület ezentúl nem a „Fishmonger”-bõl fejleszthetõ, hanem önálló épület, amibõl a „Harbour” és az „Admiralty” fejleszthetõ tovább.
- A „Stable” épület ezentúl +1 élelmet biztosít a városban.
Újdonságok:
- A játékba belekerült egy új épület a pogányok számára a „Holy Grove”. Ez egy könyvet és két további aranyat biztosít a városodban.
- A „Holy Grove” épület továbbfejleszthetõ „Sacred Place”-re, amely a pogányok legmagasabb szintû vallási épülete. Építéséhez ugyanazok a feltételek, de más épületek kellenek, mint a keresztény „Cathedral” és a muszlim „Holy Mosque”-hez. Aranyat, elégedettséget, ostrom védelmet és könyveket biztosít.
- A játékba több új nemzet nevei belekerültek: kun, besenyõ, õsi magyar, mongol, horvát, szlovén, holland, dán, norvég, svéd, finn, porosz, litván, skót, walesi, ír, portugál, katalán, volgai bulgár.