A Rebellion csapata talán nem ismeretlen számotokra, mivel anno õk készítették el a sokak által oly hûen várt Alien vs. Predator játékot. És most a kiadó kérésére elkészítettek egy II. Világháborús programot. A kiadó annyit adott ukázba, hogy készítsenek egy II.VH-s programot, de a Rebellion szárnyai alatt felcseperedõ Sniper Elite nem a jó megszokott utat követte. A fejlesztõk is kitértek rá egy interjúban, hogy ugyan a kor már kissé lerágott csont PC-re, de újítással még kilehet hozni ezt azt, így esett a választás arra, hogy a játékban mi, egy mesterlövészt fogunk alakítani, ráadásul mindezt német oldalról.
Sztori:
A sztori 1945-ben kezdõdik, és a háború végsõ szakaszát eleveníti fel. Az oroszok már a rommá lõtt Berlinben harcolnak a németekkel, míg a mi feladatunk az lesz német katonaként, hogy az amerikaiaknak dolgozva kémként és mesterlövészként megszerezzünk titkos dokumentumokat, illetve likvidáljunk fontos célszemélyeket, aztán mindeközben maradjunk életben a háború nem túl kecsegtetõ körülményei között. Ellenfeleink németek (mondjuk ez érdekes, de erre kitérek még késõbb) és az orosz katonák lesznek, de persze jármûvekkel is fogunk találkozni a játékban. Szintén mindkét oldalról.
Irányítás:
A játék irányítása rémegyszerû, a megszokott W,A,S,D billentyûkkel kell a mozgásokat elvégezni, ehhez jön hozzá a háromfajta testhelyzet: álló, guggoló és fekvõ, plusz a külsõ nézet és az egérrel történõ koordináció. Az egér bal gombjával lehet lõni, jobbal pedig a mesterlövészpuskának a szálkeresztjét elõhozni, de a SPACE billentyû is jó erre. TAB-al lehet áttekinteni a térképet, amin a helyzetünk és irányunk (merre nézünk éppen) jól látható, és a küldetési pont helye is fel van tüntetve. Inventoryt az I betûvel hozhatjuk elõ, majd ezt a [? , :] gombokkal lehet görgetni, és amit használni szeretnék, azt az X-el kell aktiválni. (Egészségügyi csomag, kötszer, gránát, kõ stb…) Ha gyorsabban szeretnék haladni, akkor pedig csak az egér görgõjét kell állítani és így belõhetõ, hogy milyen sebességgel haladjunk. A gránátok, kövek eldobását az egér bal gombjának lenyomásával egyre messzebb pályára hajíthatjuk, majd a jobb gombbal el is dobhatjuk. (Késõbb lesznek robbanószerkezetek is.) A hullákat ki lehet fosztani lõszerért vagy fegyverért [g gomb] , a felvett fegyverek látszanak rajtunk, de arra is van mód, hogy a hullákat elcipeljük [e gomb] és más helyre vigyük, hogy az ellenfél ne vegye észre.
Kezelõfelület:
A képernyõ bal sarkában van egy kör alakú ikon, amiben az aktuális küldetési irány, egy kis nyíllal van jelezve. Van benne egy óra is, ami mutatja mennyi idõ telik el, és ami a legfontosabb, hogy amikor lõnek ránk, mutatja melyik irányból ért a találat minket, de itt található még egy ember ikon, ami alapból zöld, de a sérülésektõl elkezd piros színûre váltani, és minél több piros szín van a testen annál szorultabb helyzetben, leszünk. A sérülés nincs hatással a mozgásunkra, tehát ha már alig élünk, akkor is ugyanolyan sebességgel tudunk haladni. Ez egy kicsit árkádos, de a játékmenetet nem gátló tényezõ. Emellett a kör mellett van egy kis arc ikon és közvetlenül mellette egy szám százalékban. Ez mutatja, mennyire vagyunk tiszta célpontok. Minél magasabb ez az érték, annál jobban vagyunk védve a lövésektõl, így érdemes kihasználni a játékban található fedezékeket. Aztán természetesen az éppen kézben tartott fegyver és a lõszermennyiség is jelölve van.
Grafika és gépigény:
Legnagyobb meglepetésemre az ajánlott gépigény: 1.4 Ghz-es processzort és GeForce4 Ti videó kártyát jelöl meg. És jól olvassátok, ez nem a minimum, hanem az ajánlott! Ennek következményeként a játék futásával nem lesz és nem is volt probléma. A látvány pedig ehhez a játékhoz teljesen megfelel. A bejárható terület egészen nagy, és a romokban heverõ Berlin látványát jól visszatudja, adni a grafikus motor. Az effektek is jók lettek, gondolok itt a gránátrobbanásokra, jármûvek felrobbanására, esõre, és ami különösen szép volt az a ködös-párás részek. A modellek is részletesek, és a katonák mozgásával sincs különösebb probléma. Viszont parádés a távcsõvel, vagy a puskával történõ ráközelítés esetén alkalmazott motion blur effekt! És ebbe a kategóriába tartozik a füst is.
A játék és játékmenet, hangulat:
Az elsõ pályán vagyok még csak. A menüben elsõre kevésnek tartottam a kb. 9 egyjátékos pályát, de mivel az elsõ pályán is több részfeladat van, így nem lesz rövid a játék az már biztos. A nehézség állítható, de mindenképpen a Sniper Elite fokozatot ajánlom, mert így nem is túl nehéz, de nem is túl könnyû sem, kihívás és izgalom mindenképpen megvan, mégsem frusztráló.
A program elvileg szimulátor, gyakorlatilag azonban inkább fél szimulátor, mert vannak benne jelentõsen árkád részek is. Ugye amikor meglõnek, és ugyanúgy tudtok mozogni, pl. De maga a lövés sem annyira nehéz, pedig a program számol ballisztikát, nézi a kimerültségünket (sok futás után történõ lövés esetén) illetve a szélerõsséget is
figyeli. Persze ezeket csak Sniper Elite fokozatban.
A játék lényege tulajdonképpen az, hogy hangtalanul lopakodjunk és fedezékrõl fedezékre haladva távcsõvel, az ellenfél pozícióját bemérve támadjunk biztos helyekrõl. Akár épületekbõl, vagy épület tetejérõl, vagy bárhonnan. Már az elsõ pálya szerkezete is elég nagy teret ad ennek. Alagutak, széles vagy hosszanti árkok és rengeteg tereptárgy ad lehetõséget erre. Amúgy a helyszín egyáltalán nem statikus, katonák járõrõznek, tankok ellenõrzik a sarkokat és haladnak tova, az egén repülõk suhannak el, miközben mindenfelé hallani a fegyverropogást és a légvédelmi ágyuk lövedékeinek nyoma is jól kivehetõ. Megesett az is, hogy egy repülõ egyszer csak lezuhant kb. 20 méterre tõlem egy ház túloldalán. Mit mondjak ez igazán hangulatos elem volt. De sok esetben, ahogy haladunk elõre a pályán tüzérségi tûz fogad minket és a becsapódás szép nagy kráter tátong majd, ahol el lehet bújni, pl.
A program legizgalmasabb része maga a lövés és az ezután kialakult helyzet. A mesterséges intelligencia (AI) kiválóra sikerült és ez nagyban megdobja a hangulatot! Az ellenfelek csapatban gondolkoznak, elbújnak, fedezéket váltanak és próbálnak tõrbe csalni, illetve védekezõ pozíciót felvenni és visszavonulni. Szerencsére a külsõ nézetnek hála, jól látható a mozgásuk még a fedezékek mögül is és bizony szükség is lesz rá, mert ha lõnek ránk, vagy gránátot dobnak akkor nagyon gyorsan letudunk, sérülni. Emellett pontosak is, és különbözõ fegyverekkel harcolnak, tehát ellenséges mesterlövész is feltûnik majd a színen! A jármûvek is nagyon veszélyesek, szerencsére egyetlen lövéssel lehet õket likvidálni, csak annyi a dolgunk, hogy a tank hátulján lévõ üzemanyagtartály záró kupakjára célozzunk, és már robban is az egész. Arra azonban vigyázni kell, hogy a robbanás hatótávján (20 M –de változtatható) kívül maradjunk, különben mi is meghalunk azonnal.
Az ellenséges katonák németek is lehetnek, és õk ugyanúgy leszednek minket, ami elsõre furcsa volt, de háború van és ez nyilván ezért került bele. Csak azt nem értem, hogy 5 méterrõl azért csak feltûnhetett volna az AI-nak, hogy én is német vagyok. A másik kissé érdekes megoldás, hogy nem lehet ugrani, bár ez nem hiányzik igazán, de amikor leesünk egy magasabb részrõl egy picikét alacsonyabbra, akkor azért nem ártana ott vissza is menni, de ezt nem lehet megtenni. Illetve ha nagyon magas helyen (épület szintjein, pl.) vagyunk, akkor, ha a szélére megyünk, hogy leugorjunk ezt, nem engedi a program és egy láthatatlan fal, megfog. Igazából ez a két dolog nem tetszett, de elfogadtam. A hangulat és a mesterséges intelligencia nagyon jó, a fél realisztikus játékmenet is jó, mert így legalább nem kapunk ideggörcsöt (bár ez még az elsõ pálya! ) a grafika is kellemesen szép, és a játékmenet is izgalmas. Az már csak külön bonusz, hogy küldetésenként értékeli a program a lövéseinket, sõt ha fejlövést okozunk, akkor egy lassított golyót követõ kameramódba vált a program, és egészen az áldozatig kísérhetjük az útját. Még annyit megemlítek, hogy ha meghalunk, akkor az ellenfelek nem mindig ugyanott lesznek és az sem biztos, hogy ugyanazt a manõvert hajtják végre. Pl. egy Tigris tank az egyik esetben megállt a saroknál, a másik esetben már továbbment és a következõ utcán dekkolt de csak pár másodpercig majd onnan indult el. De katonák esetében is van, hogy aki a halálunk (LOAD) elõtt még bent volt a teremben, az már utána nincs, vagy máshol helyezkedik el.
Összegzés:
Még csak az elsõ pálya, de számomra kellemes színfolt ez a játék az õszi szezonban. Persze valahol mindig dédelgetett álmom volt, hogy ilyen programot kiadjanak, most végre meg is valósult. Persze lehetne szebb, jobb, nagyobb kiadóval a háta mögött, de én úgy érzem ez, így ahogy van prezentálva: Nagyszerû!