Egyes gázturbinás sugár- és a rakétahajtómûvek mindegyikének fúvókája konvergens-divergens kialakítású, ami azt jelenti, hogy egy bizonyos keresztmetszetig szûkül, emiattt gyorsul a benne mozgó gáz áramlási sebessége, majd pedig a minimális keresztmetszetet meghaladva tágul. A kinyerhetõ tolóerõ akkor a legnagyobb, ha a gáz áramlási sebessége a legszûkebb keresztmetszeten épp a kiáramló, ezeregynéhányszáz fokos füstgázra vonatkoztatott hangsebesség értéke. Tehát nem a földi légkörben, tengerszinten, +15 Celsius fokon mérhetõ kb. 340 m/s, hanem a kiáramló füstgázra számított. Ezért szerelik fel a széles mûködési tartománnyal rendelkezõ gázturbinás sugárhajtómûveket a minden üzemmódban optimális keresztmetszetet nyújtó, állítható keresztmetszetû és profilú fúvókával, Gázsebesség-Fokozóval.
A fentiekbõl kiinulva gyanítom, hogy a kétszeres hangsebesség itt is a kiáramló, plazmaállapotú gázra számított hangsebességre értendõ. Ennek értékét még megbecsülni sem tudom, de erõs sejtésem szerint nagyságrendileg haladja meg a 340 m/s-t.