Az elsõ út elõtt a következõket érdemes átellenõrizni, rendbe rakni.
A karbantartást kezd a kerékagyaknál. Évente egyszer illik szétszedni, kipucolni és átzsírozni õket. Ha hagyományos kónuszos csapágyakkal készültek, az összeszereléskor fokozottan figyelni kell a beállításra. Akkor jó, ha nem szorul és nem is kotyog a kerékagy a gyorszárak meghúzása után. Szabvány (ipari) csapágyas agyak esetén egy picivel egyszerûbb a helyzet, mivel ezek többsége nem igényel külön beállítást.
A kerékagyak után ellenõrizd le a gumik állapotát. Ha valamelyik leeresztet, akkor érdemes átnézni, hogy nincs-e valahol a belsõn egy kisebb lyuk. Ha találtál ilyet, akkor nézd meg az is, hogy mi okozta. Ha az állapotuk rendben lévõnek látszik, pumpáld fel õket arra a nyomásra, amin gurulni szoktál. (Az ajánlott érték a külsõ oldalfalán fel van tüntetve.)
A kerekek visszaszerelése után a gyorszárakat ne felejtsd el jól meghúzni, nehogy egy lejtõn elhagyd valamelyiket.
Ez után takarítsd le a láncot. Ha patent szemmel van szerelve, akkor viszonylag könnyen le tudod szedni és a visszarakással sem lesz túl sok gondod. A leszerelése után tedd bele egy fél literes üdítõs üvegbe, önts rá zsíroldót (pl.: brigeciol) és némi áztatás után rázd át jó alaposan párszor. Száradás után másnap szereld vissza. Ha nincs patentszem, akkor inkább hagyd fent a láncot és valamilyen lánc pucoló ketyerével takarítsd le. Ilyeket készít a Barbieri is. Három, kefével ellátott kereket tartalmaz, ezek között fut el a lánc. Fel kell tölteni némi zsíroldóval, majd fel kell csatolni a láncra. Ezt követõen néhányszor át kell tekerni a láncot rajta, hogy a kefék elvégezzék a dolgukat. Ez után töröld át a láncot, majd másnap a száradás után olajozd át.
Olajozáshoz lehet kapni kimondottan lánc olajokat is, de tapasztalatom szerint a mûszerolaj is tökéletes, legfeljebb sûrûbben kell kenni. Magához a kenéshez valamilyen vékony végû olajozó, esetleg orvosi fecskendõ a legideálisabb. Ezekkel pont oda és pont annyi olajt tudsz jutatni, ahova és amennyi kell.
Vedd szemügyre a bowdeneket. Ha valamelyiken az elhasználódás látszik, akkor azt érdemes kicserélni.
Ha nem is szeded ki a helyükrõl õket, azért a bowdenházak végeihez nyomj némi kenõanyagot, majd mozgasd meg õket. Erre én TF2-t spray-t használok, de a WD40 se rossz.
Ha a bowdenek már könnyen járnak, jöhet a váltok beállítása. Ennek a menetérõl a neten kis keresgélés után a Shimano oldalán találni fogsz anyagot.
A fékek karbantartását kezd a fékpofák ellenõrzésével. Ha kopottak cseréld ki õket. Érdemes a fékpillangókat is leszerelni és ha van rá lehetõség a forgás pontokat át kell zsírozni. A visszaszerelés után ellenõrizd le, hogy a fékpofák megfelelõen felfekszenek-e a felni oldalfalára. Ezt követõen állítsd be a bowden feszességét úgy, hogy a felni mind a két oldalán 1-2 mm távolság maradjon a pofák és az oldalfalak között. Ezt után állítsd be a fékpillangók feszítõ csavarjait úgy, hogy mind a két oldalon egyenlõ távolságban legyenek a fékpofák. Ellenõrizd le a mûködésüket.
Ha pedáljaid bontható felépítésûek, akkor érdemes ezeket is szétszedni és átzsírozni.
Érdemes kiszedni a nyeregcsövet és kipucolni a nyeregvázcsõ belsejét is. Utána vékonyan zsírozd be a nyeregcsövet és tedd vissza a helyére, majd a megfelelõ magasság beállítása után jó alaposan húzd meg a rögzítését. A zsírzás fõleg acél váz esetén ajánlott, a berohadást elkerülendõ, de aluvázak esetében is megoldás lehet néhány furcsa kattogó hangra.
Ha telo is van a bringában, azt is illik karbantartani. Az elsõ tekerés elõtt érdemes szétszedni, kipucolni és szükség szerint telozsírral átkenni. Ha nyílt olajfürdõs csillapítású a telo, akkor valószínûleg külön zsírzás nem kell, de az olajt érdemes lecserélni és a becsúszó szárak külsõ részét is érdemes vékonyan telo olajjal átkenni. Ha elasztomeres telo, akkor elõfordulhat, hogy az elasztomer kiöregszik. Ilyenkor ezt is ki kell cserélni.
Két dolog maradt még ki. Az egyik a középcsapágy, a másik a kormánycsapágyak. Az elsõ kiszereléséhez speciális szerszámok szükségesek, így ezzel otthon aligha tudnál bármit is kezdeni. Ráadásul a monoblokk teljesen zárt, így karbantartani se tudod.
A kormánycsapágyaknál nem a szétszedés, hanem az összeszerelés az, ami kényes. Ha túlságosan meghúzod, vagy éppen kotyogósra hagyod, könnyen halálra ítélheted õket.
Nagyjából azt hiszem ennyi a lényeg.
Ha nem érzel hozzá elég bátorságot, vagy nincs kedved/idõd vacakolni a dologgal, akkor inkább vidd el a bicot egy normális szervizbe. 1-2 ezer Ft-ért mindezt megcsinálják neked és még a kezed sem lesz piszkos.