Starsky és Hutch, a szótlan és a dörzsölt macsó a mozifilm szerint két látens homoszexuális balfék, akiktõl az a csoda, hogy megérik a film végét.
Általánosban - a nyolcvanas években - mindig eljátszottuk a sorozat bevezetõ részét: átpörögtünk a motorháztetõn, majd ujjainkkal pisztolyt formáztunk, és kiabáltuk: Starsky Paul Michael Glaser, magyar hangja Székhelyi József, turururú, Hutch David Soul, magyar hangja Farádi István (lehet, hogy fordítva?) tururururú.
Ben Stiller botladozó Starsky-figurája most akkora csapás lehet a hozzám hasonló rajongóknak, mint amikor a sorozat Viasat 3-as újraszinkronizálása után elõször szólalt meg a szõke fiatal Hutch az ötvenes éveit taposó Forgách Gábor öblös hangján. A mozifilmben Stillernek a kinézetén kívül ugyanis csak a futása starskys.
Autentikus futástechnika
Pedig Stiller fiatalon maga is Starsky-rajongó volt: "nagyon coolon játszott" - mondta róla. "Minden kölyök olyan akart lenni, mint õ. A suliban annak idején, ha sötét göndör hajad volt, nem számított, hogy örmény, görög vagy zsidó vagy, te voltál Starsky."
Hogy miért játszotta el mégis a pancseresített változatát? Az egyik hivatalos magyarázat szerint, azért mert a film a tévésorozat (1975-79) elõtti idõben, 1975-ben játszódik, amikor éppen összeáll a zsarupáros. Nemcsak a kezdeti bénázások sorát szemléltetik, de még messze nem is csiszolódtak össze: míg Starsky merev tekintetû pedáns mániákus, addig az Owen Wilson alakította Hutch korrupt, és olyan laza, hogy lecsúszik a székrõl. A film logikája szerint a barátságukkal hatnak majd egymásra annyira, hogy mindketten a szélsõségesbõl az átlagosközeli kategóriába kerülnek valamikor a film után.
De valószínûbbnek tûnik, hogy a forgatókönyvírók egyszerûen Ben Stiller jól bevált görcsös-balek szerepkörére írták át Starskyt, így a film címe lehetett volna akár Keresd a bûnözõt!, Zsarura ütök, vagy Derült égbõl Hutch. Stiller ráadásul itt is táncol - ahogy õ fogalmaz - "Travolta-szerû lépésekkel".
A filmben rámentek a melegvonalra is, amit a sorozatban Magyarországon egyedül Réz András filmesztéta vélt felfedezni. Egy információért cserébe Starsky félmeztelenül meglovagolja Hutchot. Hutch viszont miután ölben hazavitte a bekokózott Starskyt, mindkettõjük nevében bizonyít a Carmen Elektra és Amy Smart alakította pompon lányoknak.
Ilyen volt az eredeti
A meleg vonalat erõsíti még a filmben a sorozat szimpatikus spiclije Huggy Bear, ezúttal a rapper Snoop Dogg alakításában, aki a darab legütõsebb szereplõje. A hetvenes éveket hitelesen ábrázolták, a kaliforniai Bay Cityben sehol egy parabolaantenna vagy nyomógombos telefon. Ráadául minden ruha tökéletes: csõnadrág, feszes mûszálas felsõk, Derrick-féle bõrdzsekik, sportcipõk. Szerepet kap Starsky nélkülözhetetlen autója is: az 1975-ös fehér csíkos piros Ford Gran Torino, aminek kilenc dublõre volt forgatáson.
Kétségtelen, hogy a színészek és a látványtervezõ nagyobb kaliberek, mint a film forgatókönyvírói, akik sikertelenül keresték a vígjáték és a paródia közötti határt, így a forgatókönyv ûrjeit egyszerûen kitöltötték a komikus elemekkel. Az újfajta kokain piacra dobásáról szóló történet ugyanis egy epizódnyi, amit valahogy egészestéssé kellett tupírozniuk.
Persze jókat lehet röhögni a Horrorra akadva-szerû blõdli poénokon, a feka gengszterek tudományos párbeszédén, Hutch kismadáros gitározásán, Starsky fehérpajeszos hûtõügynökös alakításán, vagy a kokainos jelenetén. De mindez annyira eltávolítja a film a nézõit az eredetitõl, hogy amikor a végefelé meglátja az igazi Starskyt és Hutchot, nem érti, hogy miért került oda az a két hatvanas figura. Még annyi közük sincs ehhez a filmhez, mint az eredeti Charlie angyalainak a Drew Barrymoore-féle remake-hez.