Régen is lehetett pénzt venni. Ha felment az ember a brazil, vagy a lengyel vaterára (igaz ez minket nem érintett). Elég volt egyszer megismerni egy "gp dílert", aztán akárhányszor, akármennyit lehetett venni, a megbeszélt áron. Vagy akár ismerős, guildtárs is adhatott gp-t azért cserébe, hogy az accountjára fizessünk prémit. Szerintem a legtöbben ezért használták a más accountra való prémifizetés funkciót.
A gp vásárlás sose volt tiltott dolog, sose szerepelt a tibia rules-ban.
Viszont mivel nem CIP-en keresztül ment a biznisz, így teljesen kontrollálhatatlan és átláthatatlan volt a folyamat. A scrollok óta viszont biztonságosabb, egyszerűbb az üzlet és még az is korlátozható, hogy hány scrollt adhat el egy játékos.
Ma már könnyebben lehet pénzhez jutni, attól függetlenül, hogy régen se volt túl nehéz. De mivel most mindenki tele van lével, így nem olyan nagy az előnye se. Relatíve, a többiekhez képest. Régen, amikor többet ért a pénz és egy fokkal bonyolultabb volt hozzájutni, akkor kevesebben huntoltak "wastelve" - inkább bevállalták a lassabb fejlődést a profitért. Akkoriban, ha vett az ember 2kk-t, bevásárolt rúnából, potiból, assassin starból és elkezdett durvulni, akkor gyorsan és könnyen lehetett törni felfele.
Most már ugyanez a "nem számít a pénz" hozzáállás éppen ahhoz (se) elég, hogy ne maradjunk le. Ebből a szempontból nem lett könnyebb.
Az eq-t illetően, régen saját magam is összeszedtem annyi lóvét 70-es szintig, hogy megvehettem magamnak az mpa-t 300k-ért, golden legset 70k-ért, mms-t 100k-ért, demon helmetet 100k-ért, soft bootst 300k-ért, boh-ot 30k-ért, aol-t 50k-ért. Ez összesen nincs 1kk. Most meg kb 5kk egy jó szett. Vagy ha a legjobbat nézzük, akkor 10kk felett. Nem hogy 70-es szintig, de 200-as szintig is nehéz ennyit megkeresni. Pláne, hogy nagy a kísértés, hogy wasteljen az ember, mert a többiek is ezt csinálják.
Én úgy érzem, hogy sok területen könnyítettek a játékon. Például az xp veszteség csökkentésével, az új hunt helyekkel, a training szobrokkal, stb. A cooldown-al nehezítettek kicsit. De mivel mindenkit érintenek ezek a könnyítések, így egyáltalán nem lett könnyebb "jónak" lenni a játékban. Pl én most a karakteremmel minimum 300-tól felfele érezném magam nagynak. De inkább az is csak olyan jó-közepes. És ezt a szintet még 200-ról indulva is nehéz elérni. Mikor kezdtem, akkor a 100-as is álom szint volt, pedig már akkor is (2008-ban) voltak, akik néhány hét alatt elérték wastelve.
A durva serpentes példára azt tudom mondani, hogy a serpent már rég nem durva. A démon se. Viszont ott van Roshamuul, meg a Sight of a Surrender-ek. Ott 3-an voltunk csapatban 200-250 körül és majdnem meghaltunk. Sőt, én meg is haltam, a többiek elfutottak.
Egy mmorpg-ben, ahol végtelenítve van a maximális szint, elkerülhetetlen, hogy azok a lények, amik régen durvák voltak, egyszer már nem lesznek azok. Ezért vannak helyette újak, amik még a level 600-asokat is megfingatják.