És mennyivel jobb lehetett... Ugyanez a betegsége minden max szint nélküli multiplayernek. A játék valamikor ki volt találva úgy, hogy 8-20 az kis szintű, 20-40 közepes, 50+ már highlevel. (vagy javítsatok ki, én nem voltam ott)
Ezzel a gondolattal a fejben tették le az alapokat, így "komponálták meg" az egész világot, szívvel, lélekkel. És egy nagyon jó MMORPG sült ki belőle.
Aztán beleestek ugyanabba a hibába, mint mások is, hogy bizonyos idő után felborul a kezdeti egyensúly, a sok régi karakter kinőtte a játékot. Erre válaszul azt lépik, hogy "tágítják" a világot, betesznek olyan területeket, amik miatt a 100 már nem is nagy szint, a 200 válik ideálissá. Aztán a 300, stb. Közbe azt se tudják, hogy kéne balance-olni a kasztokat: itt is belenyúlnak kicsit, ott is belenyúlnak, egyre bonyolultabbá téve a játékot. Régen egy nadrágnak volt arm-je, meg súlya és kész. Most már bónuszok vannak bónusz hátán, ilyen modifier, olyan modifier, millió paraméter, használhatod is, meg nem is dolgok (cooldownos spellek, charge-olható itemek), stb. Mindig valamit beletoldottak a játékba, aztán egy nagy katyvasz lett az egész.
Ez pont olyan, mint ha a 37-es cipőből akarnék 38-ast csinálni, aztán a 38-asból 39-est, stb. Toldozzák, foldozzák, de az tuti, hogy olyan, mint amilyen eredetileg volt soha nem lesz már. Mindig egyre rosszabb, ha egy dolgot megoldanak, keletkezik belőle 2 másik probléma. Meg a másik, ha már a metaforáknál tartunk, hogy a 39-es cipőbe nem szívesen lép bele a 37-es lábú ember. Tehát egy olyan világba, ami át lett szabva 300-400-asoknak, hogyan érezné jól magát egy frissen indult level 8-as? Felégették a hidat.
Nekem ebből az jön le, hogy amikor 1998-2000-ben alakítgatták a játékot, akkor még egyáltalán nem tervezték, hogy 20 évig fog működni a dolog. Ha ezt tudták volna, lehet, hogy belőttek volna egy level maximumot. Akkor is tudnának cipék pénzt keresni, csak folyamatos update-elés helyett toborozni kéne újakat. Az "öregek" meg legalább ki tudnák próbálni az összes kasztot, bejárni az egész világot, aktív közösségi életet élni, akár több szerveren is. Aztán egyszer, több év múlva, az egész játékot a-tól z-ig átélve, új barátokat szerezve szépen nyugdíjba vonulnának. Nem ez a lényege egy online játéknak? Ez egy szép befejezés szerintem. Persze aki marad, az marad, lehet közösségi életet élni, pénzt gyűjteni, rúnát gyártani, questet szervezni, stb. Egy csomóan amúgy is ezt csinálták.
Nem jobb lett volna, mint hogy 1-2 hunt helyen (mikor mi a sláger) darálni a végtelenségig, aztán úgy abbahagyni a játékot, hogy kb. semmit nem láttak belőle?
Ezt legfeljebb egy másik játékba tudnák már csak megvalósítani. De nem fogják... Még toldozgatják egy darabig ezt a széttuningolt Tibiát, még egy pár bőrt lehúznak arról a pár emberről, aki még játszik (online létszám alapján kb. 90%-al csökkent a játékosok száma 10 év alatt). Egyre idegesítőbb reklámokkal verik ki a szemünket, már a kliensben is villog, hogy vegyél prémit, meg vegyél coint. Az se számít, ha a pénzes extrákkal tönkre vágják a játékot, csak az a lényeg, hogy a kevesebb ügyfél miatt többet kell értékesíteni. Aztán majd szépen bezárják az egészet. Még attól se lepődnék meg, ha már csak néhány évvel kalkulálnának, csökkenő árbevétel mellett. De azon se lepődnék meg, ha a saját fingjukat szagolnák pezsgős pohárból és azt hinnék, hogy rajzolnak még mountot eladásra és minden rendben lesz. (csak ki fogja megvenni?)