Ja, igen, a speckók. Három slot van (a 70-valahanyadik szinten nyílik majd az utolsó), de több spec fa is van. Ezeket tetszőlegesen betöltheted a slot-okba. A spec-eket a skill pontokból kell fejleszteni, hogy minden darabjuk választható legyen. Minden spec-nek három minor trait-je van (ezek állnak magukban), ezek mindig érvényesek, amíg a spec be van töltve. A kilenc major trait 3-3 csoportban van, ezekből egyet-egyet lehet választani (harcon kívül bármikor átvariálhatók). A build-ek lényegében ezekre épülnek (meg persze a fegyver és utility képességekre, és a megfelelő használati sorrendre).
A trait-ek többsége passzív, de van, ami képességre, vagy hatásra aktiválódik és van jópár, aminek van cooldown ideje is.
Mire a 80. szintre érsz és bejárod a világ nagy részét, simán lesz annyi skill pontod, hogy az összes alap specialitást kifejleszd. Ha csak alapjátékod van, akkor nem érheted el az elit specialitásokat, amik a HoT és a PoF kiegészítőkkel jöttek (1-1 minden kaszthoz). Ezekből csak egy lehet valamelyik slot-ban, nem veheted fel mindkettőt.
Érdemes a GW2Skills oldalt használni, minden játékmódban (pvp/wvw/pve) előre össze lehet legózni a skilleket és trait-eket, és lehet gondolkozni, mi mivel működik együtt (az aktuális patch-ekhez képest 3-4 hét késéssel szokott frissülni, a kezdőoldalon látszik). Build-eket sokfelé lehet találni, de eleinte a legjobb, ha magad fedezed fel, mi hogyan működik a kasztodban. Az optimalizált build-ek többsége ascended, vagy jobb felszerelést is követel, plusz rigorózus rotation betanulást a maximális eredmény érdekében, ezek csak endgame-ben fontosak igazán. PvE-ben bármi elműködik, amit szórakoztatónak és kézre állónak találsz, nem kell ragaszkodni a leírtakhoz.