Találtam leírást effektekrõl, nekem amúgy sose volt szájharmónikám...
Effektek
Ebben a menüpontban bizonyos áramforrást nem igénylõ effektekrõl lesz szó. Itt találsz egy pár technikai elemet, amelyek a játék színesítésére szolgálnak.
A fújás, szívás nyomatékosítását például egy "t" hanggal tehetjük meg. Így egyébként a 2-es és 3-as fokozatú hajlítás sokkal könnyebb.
Tónus
A harmonika hangzása alapvetõen a játékostól függ, így nagyon fontos a harmonika megszólaltatásának módja. Valahol azt olvastam, hogy akkor játszhatsz igazán jól, ha a hangok a lábadból jönnek. Az igazán öblös, tónusos hang úgy érhetõ el, hogy a szádat a lehetõ legjobban kinyitod. A szádat próbáld a lehetõ legöblösebben tartani, mintha ásítanál. Ez például fontos lehet west-coastban. Ha ugyanis a hangokat kicsire nyitott szájjal képzed, hangzásod közel áll majd John Mayalléhoz, csak hogy ismert embert említsek. Persze még úgy is szólhat ízlésesen köztes állapotban, ugyanis a folkharmonikásoknál inkább a kicsit vékonyabb hangzás jön be. (Ami ugyanúgy nagyon király!!!)
Staccato vonat-effektus
Gyakori technikai elem, nem csak az akusztikus harmonikások, hanem elektromos zenészek is alkalmazzák (pl.: Ferenczi György). Fõleg Chicago- és folkbluesban használatos. Lényege, hogy a harmonika több hangja szól (1,2,3,4 vagy 2,3,4 lyukak, de két szomszédos lyukon is alkalmazható). A levegõ különbözõ megszaggatásai, ritmizálás hozza létre a különös hangzást. A ritmizálást a nyelvünkkel végezzük a tiki-taki szavak mondogatásával.
Gyakorlásához a Blues With The Feeling címû számot ajánlom a Palermo Boogie Gang feldolgozásában.
Lebegtetés
Minden technikás, komoly zenész alkalmazza. Ezt a "nyerítésszerû" technikai elemet két évi harmonikázás után tudtam normálisan alkalmazni. Szerintem erre a legnehezebb rátalálni, hogy is kell. Leírni nagyon nehéz : a torok g-g-g szerû mozgást végez, míg a gyomor fokozatosan "adagolja" a levegõt. Legintenzívebben a magas hangnemekben(D, E, F) szólal meg, persze minden hangnemben lehet alkalmazni. Csak azokon a szívott hangokon végezhetõ, melyeken hajlítani is lehet.
Wah-wah
A kéz mozgatásával hozzuk létre. Zárt kezû játék közben hirtelen kinyitjuk a kezünket tölcsért formálva. Ezen mozdulatok (nyitás, zárás) ismétlésével érhetjük el a wah-wah effektet.
Megfigyelhetõ néhány harmonikásnál, hogy nyitott tenyérrel játszik. Ilyen Sonny Terry is, aki játék közben különbözõ kéztartásokat alkalmaz. Például játszik teljesen nyitott tenyérrel, játszik úgy, hogy a csuklóját nyomja a harmonika elé, játszik úgy, hogy a szabad kezével egy tölcsért formál, és azt kifelé tartja. Továbbá néha megüti a harmonikáját. Mind-mind másmilyen hangzást eredményez, vagy jó show-elem. Továbbá a kézzel való legyezgetés a harmonika elõtt érdekes hangzást eredményez.