A Gothic 3 túl akar lépni az elsõ két játék kalandjáték-szerû szerkezetén. A korábbi verziókban nagyon sok dolgot épp a meghatározott sorrendben kellett végrehajtanod, hogy eljuss a következõ fejezethez. A fejlesztõk arra törekednek, hogy ezt elkerüljék a Gothic 3-ban, s több lehetõséget és több szabadságot akarnak adni a játékosnak, például azzal, hogy egy csomó küldetést felajánlanak a játékosnak, melyek közül választhat, ahelyett, hogy egy bizonyos feladat elvégzésére kényszerítenék.
A játék sokkal kevésbé lesz lineáris, mint az elõdei. A fõ küldetés a játék legnagyobb részében nagymértékben opcionális lesz. A Piranha Bytes éppen azt a keskeny vonalat célozta be, ahol a játékosnak tudnia kell, hogy mit tegyen annak érdekében, hogy továbbjusson a fõ küldetésben, de úgy is dönthet, hogy elõször nagyon sok más/egyéb dolgot végez el, ha éppen ehhez van kedve.
"
-Ez szép és jó, de ahhoz hogy továbbjuss megfelelõen erõsnek kell lenned, hogy legyakd az ellenfeleket, ha el akarsz jutni a célodhoz.
Ezek a kiegészítõ küldetések TP-t, pénzt meg hosszabb játékidõt adnak és jobb belelátást a világba. Úgymond dekorációként alkalmazzák.
"A Gothic sorozat legnagyobb gyengéi az ügyetlen irányítás és az igen magas nehézségi szint voltak."
- A sok lúzer FPs-en felnõtt butácskák nem tudtak jáccani. Hüpp
(Valszeg a Fallout-ot és a többi RPG-t se ismerik, csak a Diabló szerûeket.)
" A klasszikus Gothic-hoz hasonló irányítási rendszert alternatívaként szintén csatolják."