A budhizmusban a tudat nem különbözik a másik 5 érzékszervtõl, nem szorul megtisztításra, mert nem hordoz semmit. Sokan azt gondolják, hogy az valami érzékszerveken túli dolog, persze egyszerû belátni, hogy ha valami a 6 érzékelési tartományon kívül esik, arról nem lehet tudomásunk. A tudatot és tartalmát nem lehet szétválasztani, így nincs kívül, és nincs belül. Ha nem azonosítod magad a halmazokkal akkor nincs ki tapasztalna, ellenben amikor a tapasztaló jelen van, akkor az énképzet is mûködik.
"...amit magunkhoz kapcsolunk" -Kihez, vagy mihez is? A halmazok egyértelmûen nem-én, és nem is birtokolja azt egy végsõ "én". Ez már maga az ego, vagyis énképzet.
Megjegyzés: Mostanában az egot sokan keverik a "hamis énképzet"-tel, amikor valaki mással azonosul, mint saját maga, pedig maga a bárminemû azonosulás generálja az "én"-t. Az ego nem "hamis énképzet"-et jelent, hanem ez maga az én, vagy énképzet, enélkül nincs én és nincs más, nincs tudati megkülönböztetés.
A reinkarnáció buddhizmusban nem lélekvándorlást jelent, ahogy a hindu vallásban, hanem magát a karma mûködését, amint az nem fejezõdik be egy élet után, hanem további okként szolgál születésre és halálra. Nem egy halhatatlan "fix pont" vándorol testrõl testre, hanem maguk a késztetések öltenek újra alakot, és szenvednek. A karma pedig nem egyetlen oksági láncolat, sokkal inkább egy összekuszálódott folyam, nincs is személyes karma, csak a ragaszkodás miatt látszik úgy. Tehát egész addig van ez a leszületés, amég a tudat megkülönböztetése mûködik.
A lámaizmus legvégsõ tanai is az ürességet tanítják, azt, hogy a dolgok mentesek önlényegtõl, bár a vallás ez ága szerintem kifele elég lebutított világi arcát mutatja, de ettõl is olyan populáris. De az sem véletlen, hogy Buddha tanításának elsõ pontja kimondja, hogy a lét minden aspektusa szenvedés. Elég drasztikus, és világos, ugye? :) A cél a Nirvana, ami nem létezõ, és nem nem-létezõ, nem-elhagyott, nem-elnyert, nem-megsemmisülõ, nem-örök, nem-szûnõ, nem-keletkezõ. A bibi csak az, hogy nirvanat nem lehet elérni, mert az elérés ragaszkodásból származik. Buddhizmus tanítása így a nem-ragaszkodás.