2009.10.11. - NASCAR - Talladegára új szûkítõ (Sprint)
A NASCAR átméretezi a superspeedway-eken használatos szûkítõ lemezeket.
Az elmúlt négy Talladega-i futamra visszatekintve ez lesz a harmadik méretváltozás, amivel a csapatfõnököknek meg kell küzdeniük, mikor optimalizálják az autók beállításait.
A november 1-én megrendezendõ futam alkalmával 59/64 hüvelykesek (2,341 cm) lesznek a szûkítõ nyílásai. A tavaszi 60/64 hüvelykrõl (2,381 cm) azért kellett módosítani a motor levegõ elérését, mert Carl Edwards súlyos balesetet kielemezve arra a következtetésre jutottak a mérnökök, hogy az autók sebességét csökkenteni kell. Annak ellenére, hogy a pilóták többsége inkább arra szavazna, hogy ne legyen korlátozás. Ugyan is azzal, hogy a 43 jármû lóereje közel azonos értékre zsugorodik, gyakorlatilag lehetetlen ellépni a mezõnytõl, együtt száguldanak az autók. És ez a közelség alakítja ki a veszélyhelyzetet, nem a sebesség.
Mikor a CoT (Car Of Tomorrow) autókat bemutatták, a karburátorra csvarozott lemez négy kerek nyílása még jóval nagyobb volt, mert az autók rossz légellenállása, dobozszerû felépítése azt jelentette, hogy kompenzálni kell a sebességet a korábbi áramvonalasabb NASCAR autókhoz képest.
De a Talladega-i új aszfalt a lefojtott lóerõk ellenére megnövelte a végsebességet.
- Az új szabály további 10-15 lóerõt vesz el majd az autóktól - mondta John Darby a Sprint Kupa igazgatója. - Szerintem ennek a változtatásnak nem lesz túlzott hatása a sebességre, ugyan is a csapatok mérnökei fifikás emberek, akik ezt képesek lesznek ellensúlyozni. Használhatják továbbá a hátsõ spoilerre szerelt vezetõélt is, ami nagyobb turbulenciát képez az autó mögött, így könyebb elõzni is.
Ha csak a lemezen található nyílások méretét nézzük, akkor az elmúlt 21 évben nem történt túl nagy változás. A Talladegai versenyeket áttekintve az alábbiak szerint változott az átlagsebesség:
1987-ben korlátozás nélkül 212,8 mph (341 km/h) volt a végsebesség a tavaszi futamon. Az év második Dega-i megmérettetésére ugyan ismét nem kellett szûkíteni, de bevezették a kisebb karburátort.
1988-ben már bevezetésre kerül az egy hüvelykes szûkítõ (2,54 cm), mellyel 198 mph (317 km/h) körülire csökkent az átlagsebesség.
A következõ három évben 2,381-ról 2,222 cm-re csökkentették az átmérõket. Ez nagyjából 192 mph (307 km/h) környékre redukálta a sebességet. Ez a szûkítõméret 1996-ig maradt szolgálatban, idõközben csak az 1992-es Daytona-i futamokon volt némi járulékos sebességcsökkentõ kezdeményezés, 35 illetve 45 fokos hátsó spoiler szögek bevezetésével.
1996-tól 2000-ig aztán ismér visszatért egy nagyobb méretû szûkítû, 2,301 cm-es átmérõvel. A sebességek 188 és 195 mph között ingadoztak, Daytonában a motorok sûrítési viszonyának csökkentésével is kísérleteztek. Nem sok eredménnyel. A lengéscsillapítók mozgástarttományának korlátozása is kipróbálásra került.
2000-ban Irwin és Adam Petty halála okán New Hampshireben is felkerültek a 2,54-es szûkítök az autókra.
2001-ben 2,381-es mérettel, versenyeztek. Daytonában meghalt Dale Earnhart, pedig az átlagsebesség már "csak" 185 mph (azaz 296 km/h) volt.
Spoiler- és légbeömlõ méretek szerepeltek a korlátozási listán 2002-tõl. A szûkítõ nyílásai 2,222-re csökkentek.
Mint látható a rengeteg szabálymódosítás nem feltétlenül hozta meg a kívánt eredményt, igaz 2001 április 1-én Talladegában nem volt egyetlen baleset sem, sõt még olaj vagy egyéb szennyezõdés miatt sem kellett beküldeni a felvezetõ autót.
Talladagaban a pályamenti biztonságra is áldoznak. Edwards balesete megrongálta a biztonsági rácsot a célegyenesben és több nézõ megsebesített (legsúlyosabban egy tinilányt, akinek eltört az állkapcsa). A rácsot (vagy inkább védõhálót) 4,57 cmrõl 670-re növelték az elmúlt hetekben, a téli idõszakban pedig a hátsó egyenesnél is megkezdik majd az átépítést.