Ez azért messze nem így van elég csak logikusan belegondolni a részletekbe.
Sajnos a VoIP elterjedésének a mai napig az ára szab gátat. Ez így volt 3-4 éve és szerintem így lesz még 1-2 év múlva is. Épp ezért elsõdlegesen cégeknek igazán jó alternatíva mert õk jobban bevállalják a magas beruházási költséget mert magas havidíj mellett rövidebb a megtérülés ideje. Lakossági pár ezer forintos számlák mellett ez nehezen lesz összehozható.
Hogy lehetne VoIP-ot kivitelezni.
1. Az elsõ és leggazdaságosabb eset ha már létezik meglévõ internet kapcsolat ez a 600ezer háztartásból 50ezer esetén igaz. Ekkor is több lehetõség van. Vagy adnak az elõfizetõnek egy VoIP Gateway-t amibe be tudja csatlakoztatni a meglévõ analóg készüléket vagy vetetnek egy IP telefonkészüléket. Mivel a netmegosztást is meg kell oldani hacsak nincs már meglévõ broadband routerje az elõfizetõnek így erre is költeni kell. Vagy a szolgáltató ad routert vagy olyan VoIP gatewat vagy IP telefon készüléket vásárol amiben beépített 2 portos switch van. Ezek viszont sokkal drágábbak, egy olcsó kínai alapmodel is 150-200 dollár egy switchel egybeépített már fölötte egy márkásabb pl. Cisco készülék pedig még drágább.
2. A másik eset ha még adatszolgáltatás sem elérhetõ az adott háztartásban, szóval elõbb meg kell teremteni. Ez ismét plusz beruházás hisz kell hozzá egy modem és a beszerelés munkadíja utána vissza lehet térni az elsõ pontra, amennyiben netet nem szeretne az elõfizetõ 1xûbb az eset mert nem kell a netmegosztással foglalkozni elég a modem-et összekötni egy portos gateway-jel arra pedig lehet kötni a meglévõ analóg telefont vagy VoIP gateway helyett lehet venni IP telefonkészüléket amik szintén nem olcsók 200 dollártól a csillagos égig van az áruk.
Szóval lehet látni nem olcsó beruházás egy VoIP csatlakozás megvalósítása, attól függõen mennyire áll már rendelkezésre a szükséges infrastruktúra 200-500 dollárba is belekerülhet. Ha most e mellé 1-2 éves hûségszerzõdést köt a szolgáltató akkor is a havi eszközbérleti díjak bõven egy jelenlegi telefon aladíj fölött lesznek de minimum azzal egy szintben. Persze évekkel késõbb ha már az eszközköltség leamortizálódott lehet lentebb vinni az VoIP árakat de a kezdõ beruházást úgyis az elõfizetõvel fizettetik meg.
Ezen kívül központilag is kell nagyobb volumenõ beruházásokat eszközölni, olyan eszközöket kell vásárolni ami kezeli a VoIP-os hívásokat, a meglévõ hálózati eszközparkot is úgy kell fejleszteni hogy támogassa a kiemelt szolgáltatásokat(Quality of Service). Össze kell kapcsolódni más telefonszolgáltatók hálózatával és más törvényi feltételeknek is meg kell felelni. Ezen beruházások költsége is mind az elõfizetõkre száll vissza. És ugye ez még mindig nem éri el rendelkezésre állásban a hagyományos szolgáltatás színvonalát mert pl. áramszünet esetén nuku telefon, ahhoz hogy akár ezt is tudja még nagyobb beruházást kell eszközölni saját tartalék elektromos rendszerrel. Na ilyen szerintem már nem fog bevállalni UPC és a többi kicsi sem, mert ez szintén jelentõs alapdíj növelõ tételként jelentkezne.
Az hogy nem lesz elõfizetési díj ahogy írod elég naív elképzelés. Ezt a rendszert életben kell tartani, felügyelni, karbantartani ennek a költségét csupán percdíjakból, fõleg ha kedvezményesebb percdíjakat akarnak mint a többiek lehetetlenség. Pl. a szomszédos ausztriában is van elõfizetés díj tudtottam 10-20 euros csomagok vannak a különbözõ többlet szolgáltatások függvényében és lehet még e mellé jön az eszközbérlet havi költsége.
Persze ha már kifizette az elõfizetõ a bekerülés igen borsos árát utána már az IP rendszer költséghatékonyabban fenntartható és a késõbbiekben jobban lehet engedni az árakból, de az elején bizony még elég nagy békát kell lenyegni meg igen nagy beruházás egy VoIP-os rendszer életre kelteni.
Szóval a fatávnak ez olyan komoly érvágás fõleg az elején tuti nem lesz, elsõdlegesen úgyis a céges, kisvállalkozói ügyfélkörnek fogják kínálni ezt a szolgáltatást ahogy jelenleg is a nagy és középvállaltok a VoIP elsõdleges ügyfélköre.
Idõvel fatáv is belép majd erre a piacra ahogy pl. angliában BT-nek is terve hogy 5-6 év távlatában a hagyományos hangszolgáltatásról áttéríti az elõfizetõit IP alapúra. De a telkók szolgáltatás e téren mindig elõnybe lesz mert ott van mögöttük a meglévõ infrastruktúra és azok biztonsági(pl. áramellátási anomáliák esetén) háttere amit a kicsit nem igazán fognak biztosítani. Nem is ismerem az idevágó jogszabályokat de ha még arra is kötelezni fogják a szolgáltatókat hogy a segélyhívásokat pl. bármilyen körülmények között pl. áramszünet is biztosítani kell és ezért saját redundáns áramszolgáltatást is ki kell építeni akkor a kicsit elég komoly dilemma elé kerülhetnek, de az áraikon ez a törvényi követelmény biztos hogy érzõdni fog.