A fénypisztoly csövében található egy fotodióda (vagy fototranzisztor). Ez képes érzékelni a képernyõ által sugárzott fényt. Ezenkívül található még a pisztolyon egy ravasz, így a fotodióda és a ravasz állapota együttesen szolgál a játék vezérlésére.
Ezzel egyidõben a gép jeleket kap a képernyõt vezérlõ elektronikától is. Ha ismeritek a TV (vagy más katódsugárcsöves kijelzõk) mûködésének alapjait, tudjátok, hogy egy elektronsugár pásztázza végig a képernyõ vízszintes sorait balról-jobbra, majd kikapcsol, és visszafut bal szélre - ezt hívják horizontális visszafutásnak. Amikor a sugár eléri a képernyõ alját, a bal felsõ sarokba tér vissza - ez a vertikális visszafutás. A vezérlõ jeleket küld a konzolnak minden horizontális és vertikális visszafutásnál, így ezekbõl, meg a képfrissítési frekvenciából meg lehet állapítani, hogy éppen hol jár az elektronsugár.
Alapvetõen két technika létezik annak a megállapítására, hogy a fegyver a célpontra irányult-e a ravasz meghúzásának pillanatában.
1. A ravasz megnyomására a gép elsötétíti a képernyõt, majd csak a célobjektumot rajzolja ki fehér színnel. Ha a fénydióda sötétet érzékel az elsõ, de világosat a második vertikális visszafutás jel alatt, akkor eltaláltad a célt. (megj.: Mivel ez az egész két vertikális visszafutás alatt történik, az elsötétítést és a fehérrel kirajzolást valószínûleg nem fogod észrevenni, hiszen az 50Hz-es TV-n összesen 2 frame (=négy vertikális visszafutás) esik ki. Ezzel együtt ha sûrûn nyomkodod a ravaszt, bevillódzhat a kép szerintem. Arról nem is beszélve, hogy ez csak akkor használható, ha mindössze egy célpont van a képen. - GH)
2. A gép elsötéti a képernyõt, majd elkezdi az egészet befehéríteni. Mivel megkapja a horizontális és vertikális visszafutások jeleit, és közben figyeli, hogy a fotodióda mikor érzékel elõször fényt, tudni fogja, hogy melyik sorra céloz a pisztoly. Mindeközben számolja az elõzõ horizontális visszafutás óta eltelt idõt is, és ez a horizontális visszafutás frekvenciájának ismeretében megmondja, hogy az adott soron belül hova mutat a fegyver csöve. (megj: Valószínûleg ezt használják a mai játékok. Akárhány célpont lehet, és csak egy frame esik ki (az is tiszta fehér lesz, ami felfogható egyfajta "torkolattûz" effektnek) - GH).