Elõször is a cikk a gépen állóhelyzetben való telefonálásról szólt. Amint a gép elintult ki kell kapcsolni a telefonokat.
Másodszor amikor a relülõgép a levegõben van NEM lehetséges a földi tornyokon keresztüli telefonállás a jelen helyzet szerint. Mindenképpen szükséges a mûholdas jeltovábbítás. Ennek több oka van:
- a repülõgép sebessége mellett NEM LEHET telefonálni (1.8GHZ-en a felsõ határ 150-160 KM/h emlékeim szerint)
- a mobil adótornyok vertikális szórási szöge eléggé limitált, mivel - értelemszeruen - a hangsúly a horizontális szóráson van (nem madaraknak, hanem embereknek fejlesztették ki), így a replülõgép utazómagasságában ez szóba sem jöhet - mégha a sebesség engedné sem.
A jelenlegi kutatások szerint úgy tûnik amúgy, hogy NEM a bekapcsolt telefon ténye okozza a problémákat, sokkal inkább az, ha a telefonra kívürõl hívás vagy üzenet - gyakorlatilag bármilyen 2irányu kommunikáció - érkezik.