hehe,a katapultálást nem szó szerint értettem:))) de mindegy:))
A katapultálást katapultálásnak hívják, nem tudom, mit lehet nem szó szerint érteni ezen (a siklót valóban el lehet hagyni, ha már a sûrûbb légrétegekbe ért a gép, de úgy, hogy kiugranak a belõle). :)
Az aeros fékezés az egyik legrosszabb, mellékesen.
Van jobb, mérnökileg jelenleg megoldható megoldás? Nincs. Akkor aligha lehetne 'legrosszabbnak' nevezni. Vannak veszélyei, ez tény. Ha az ûrbe akarsz menni, és onnan vissza is akarsz térni, ez az egyetlen megoldás, tetszik vagy sem.
Gondolj bele, tul terheli az egész hobelevancot(hö, áramlás, nyomás stb)mit gondolsz mért nyiffantak ki azok tavaly elött??
Mert megsérült a hõpajzs. Ez ennek a megoldásnak a hátránya, ha a hõpajzs megsérül, akkor a visszatérés katasztrófával végzõdik. De hátránya minden megoldásnak van. Ha egy hajtómûvel fékezik le a hajót, akkor is vannak meghibásodási lehetõségek (üzemanyagszivárgás, mûszaki hiba, stb.), és ha a hajtómûvet nem sikerül beindítani, és nem sikerül kellõ mértékben lelassítani a hajót, akkor ugyanolyan katasztrófára kerülhet sor.
ha lassan jöttek volna be a légtérbe, valszinü még élnének,de 30.000km/ora temponál ennyi hiba is elég a pajzson, és szevasz:(((
30.000km/h-t szerintem még sose ért el ûrsikló, a keringési sebessége (a pálya magasságától függõen) általában 27.355km/h-tól 28.960km/h-ig változhat, a visszatérés folyamán pedig az alsó érték alá kell lassítani. A többit fent már leírtam. Nincs tökéletes megoldás, bizonyos rizikófaktorral mindig számolni kell.
De még 1x: ez nem elavult megoldás, hanem jelenleg az egyetlen megoldás arra, hogy a világûrbõl visszatérjen egy ûrhajó. Valószinüleg még hosszú ideig nem is fogja semmi leváltani, az összes általam ismert megoldás közül csak két lehetõség említésre érdemes: az ûrlift (ez egyhamar aligha fog megvalósulni), és esetleg a 'momentum-exchange tether' (hogy a rákba lehet ezt normálisan magyarítani, talán 'kötél általi lendület-csere'?), errõl itt olvashatsz, de ez utóbbi csak lelassíthatja a visszatérõ ûrhajót, annak továbbra is kell rendelkeznie vagy hõpajzsal és megfelelõen kialakított testel az aerodinamikai fékezéshez, vagy pedig annyi üzemanyagot kell cipelnie, hogy tovább lassíthasson (ezt a megoldást egyébként nem igazán a visszatéréshez, hanem inkább az indításhoz, egy LEO pályán keringõ ûrszonda vagy ûrhajó üzemanyag felhasználás nélküli GEO pályára való gyorsítására találták ki, de ha az ûrsikló visszatérése túl precizióigényes neked, akkor ez mégkevésbé nevezhetõ biztonságosnak...).