Én egyetértek azzal, hogy használható tudást kéne alsajátítani. És most nem arra gondolok, hogy általános mûveltség helyett a számítógépet bújja. A legtöbb ember most sem azért jár iskolába, hogy tudást szerezzen, hanem hogy papírokat. Tudja, hogy tanulni kell. Idézek egy szerintem nagyon érdekes írásból:
"Biológiaórákon elsôsorban az evolúciós rendszerek, a játékelmélet, humánetológia és a memetika szerepelne, ahelyett hogy fajok és osztályok önkényes besorolását és élôlények tulajdonságait kellene bemagolni. A diákok megtanulnák, hogy honnan jöttek, milyenek, míly ösztönök vezérlik tetteiket, miért kell elfogadni mindenkit, miért nincs valójában jó és rossz, miért hisznek az emberek teljesen képtelen dolgokban is és egyáltalán, miért olyan a világ, amilyen. (A legtöbb ember még az olyan egyszerû kérdésekre is téves választ ad, hogy miért halunk meg!) Ismernék a társadalom, az embertársaik, a csoportorganizmusok, s legfôképp önmaguk mozgatórugóit, s lehetôvé válna mindezzel, hogy tudatosabban ítéljék meg önön tetteiket. Emellett tökéletesen elférne a jelenlegi tananyag nagy része is - azzal a különbséggel, hogy így már valamifajta értelme is lenne annak, hogy ezen rendszerezésekkel vagy sajátságokkal foglalkoznak."
És tényleg! Ha megnézed iskolában nagyok kevésszer kapsz kielégítõ választ a "Miért?"-ekre. Nekem szerencsém van, olyanok tanítottak, akik megadták ezekre a választ, és utána lehetett rajta vitatkozni. De olyanok is tanítottak, akik a "Csak! Mert így van." választ adták, nem tudták a választ. Na most ha kölyöknek nincs szerencséje, akkor hiába ül az iskolában, telljesen fölösleges, elfárad, és nem fogja annyira érdekelni a Miért?-re a válasz, hogy plusz órákban utánajárjon.
Valahogy úgy képzelem el, ha a történelmet irodalmat magyart párhuzamosan tanulná az ember, esetelg ezek átnyúlnának egymásba, sokkal áttekinthetõbb lenne mindegyik. Egyrészt történelembõl meg lehetne ismerni az egyes írók, költõk gondolkodásmódját, céljait, motivációját, hogy mit miért írt, másrészt ez segítene jobban átlátni a történelem anyagot is. Fizika matek kémia - ugyanez a helyzet. És szerintem ez nem megoldhatatlan. Nem óriási változás kell, csak valami rendszert kéne bele vinni, kicsit más szemszögbõl megvizsgálni a dolgokat. Földrajzot kihagytam, azt is jól össze lehetne hangolni a törivel magyarral. A múlt történéseit legtöbb helyen jó esetben megtanulják, értelmezni minek?? Hát persze, így azt tanulja az ember, ami le van írva, még csak el sem gondolkodik, mi miért történt. És ez az állam számára nem is rossz.
"Az iskola, mint rendszer, nem az egyén megismerési ösztöneire épít, hanem a tananyagot kialakító komplexum, a társadalom (azaz az ember csoportképzô) ösztöneire. így nem azt tanuljuk, ami számunkra hasznos, hanem azt, ami a társadalom - mint egyfajta magasabb rendû szuperorganizmus - érdekét szolgálja. Emlékezünk, dolgozunk és meghalunk a szuperorganizmus helyett."