Meg kell különböztetni az ószövetségi istent az újszövetség béli istentõl! Nem azonosak!
Elõbbi "úr"-nak mondja, utóbbi "Atyá"-nak nevezi. De nem csak a névben van eltérés. Az ószöv istene is több isten "összegyúrása". Ott ugyanis Teremtõvel kezd, majd más isteneken át eljut a zsidók "Vagyok"-jához, majd Jhwh-hoz, említve még más isteneket is más népeknél. erre jó példa Baál hegye, az Úr hegyétõl nem is olyan távol. egyik az egyikre, másik a másikra szokott leszállni.
A 10 parancsolat pedig megint érdekes, mert más isten nem adott ilyet népének, azok tudták parancsolatok nélkül is mi az erkölcsi alapnorma. Csak a zsidóknál kellett ezeket ennyire "bevésni", mert ez a nép valahogy nem tudott, ma sem tud ezek között a keretek között élni. Nem csoda, nem volt soha nemességük, ezért nem lehetett királyuk sem, mert királyt választani a nemesek közül is csak a legnemesebbekbõl lehet. Amikor sokadszorra kértek kaptak mégis. Azt meg megfeszíttették.
Tehát sok furcsaság van ezzel a néppel, valakitól, valamitõl folyamatosan rettegnek, pedig az Uruk nagyon el volt tõlük szállva. Aztán néha alájuk tett, mikor kiderült, a zsidók szerzõdés-szegõk!!! Majd megint melléjük állt, mikor az "Úr" érdeke újra azt kívánta, s régi szerzõdésüket újra és megint megújítva sokadszor is legyilkoltatta ellenségeit, akik nem akartak "benne hinni". S hogy ne lenne hasonló istenféle másik, több? Ott van mindjárt "csodatévõ" Gopál, ki egész hegyet emelt védelemül népe fölé kezével. Krisna, aki szintén harcolt saját jelenlétével, saját kardjával csatában az ellenséges népek-istenek ellen Nala király oldalán.
És említi a Biblia, hogy a zsidók istene sem bírt mindig más istenekkel, néha meghátrálni kényszerült. Jhwh nem lehetett hát a legfõbb isten, a Teremtõ Isten, csak valami mezei sámánocska az igazi, hatalmas istenek között. Csipkebokorban, meg útszélérõl elõugorva ijesztegeti zsidóit, de más népekkel szóba nem mer állni. Persze azoknak más isteneik vannak, s emezt elkergetnék ha ilyenekkel jönne, mint a körülmetélés.
Az újszövetség teljesen más. Arról más-kor. Ott sem tiszta minden, de egy léptékkel magasabb tartalmi síkon fogalmazódott. Ott már vannak saját tapasztalataik, nem más népektõl elorzott történetek gyûjteménye elzsidósítva, összekavarintva.