Az autóipari beszállítóknak is súlyos gondot okoznak a kínai hamisítványok
Az amerikai Metaldyne Corp. tengelykapcsoló cserealkatrészei keresletének hirtelen visszaesését tapasztalta tavaly Kelet-Európában. Hamarosan ki is derítette ennek okát: egy kínai hamisítvány gyártó szorította ki a piacról. Hamarosan azt is kiderítette, hogy nem csak a termék maga, hanem annak doboza és a mellékelt technológiai utasítás is pontos másolat. Még a használt betûtípus is ugyanaz volt. A hamisítvány annyira jónak bizonyult, hogy a Metadyne megpróbálta felderíteni gyártóját, de nem azért hogy bíróság elé citálja, hanem hogy beszállítói szerzõdést kössön vele. Sajnos nem sikerült a nyomára bukkannia.
A szellemi tulajdon (IP) védelme akut problémája a világ harmadik legnagyobb jármû piacára behatolni szándékozó alkatrész gyártóknak. A kínai kormány a hamisítvány piac nagyságát évi 24 milliárd dollárra becsülik, ami megfelel Sri Lanka éves nemzeti termékének. Hollywood legfrissebb alkotásai például rendszeresen hamarabb jelennek meg a kínai kalóz DVD-piacon mint az amerikai Mozikban. Amerikai források a filmipart így ért kárt évi 12 milliárd dollárra becsülik.
A kalózmásolatok problémája már évtizedek óta terheli az amerikai-kínai kereskedelmi kapcsolatokat. Washington szerint Pekingnek sokkal többet kellene tennie a figyelemfelhívó kampányoknál ahhoz, hogy érzékelhetõ eredményt érhessen el az ügyben. A kínai legfelsõbb bíróság tavalyi törvény értelmezése alacsonyabbra szállította a törvénysértések üldözhetõségének küszöbét, de Washington szerint ezt a joggyakorlat nem alkalmazza megfelelõen széles körben.
A kínai Chery Automobile Co., például gyárt egy autót, amelyik megtévesztésig hasonlít a General Motors által Kínában Chevrolet Spark néven értékesített Daewoo Matiz kocsira. Még az autó mûszerfala is "csereszabatos". A Chery cáfol bármiféle jogsértést. A japán Toyota 2003-ban elveszítette a Geely ellen a saját stilizált "T" logojához kísértetiesen hasonlító márkajelzés miatt indított pert.
Ha kenyértörésre kerül a sor a kínai fél persze kész a válasszal: a nyugati hatalmaknak nem okozott problémát eltulajdonítani a lõpor és a papírgyártás szellemi tulajdonát még annakidején. A forgalmuk zsugorodásával szembesülni kénytelen nyugati cégek ezt azonban már nem találják annyira viccesnek mint amilyennek hangzik. Michael Dunne, Automotive Resources Asia Ltd. autóipari tanácsadó vállalat elnöke szerint a helyzet nem fog változni mindaddig, amíg a kínaiaknak maguknak nem lesznek félteni való szellemi termékeik. A gyors gazdasági növekedést alapul véve erre már nem kell sokáig várni.