A hajó által igényelt tolóerõ biztosításához a legnagyobb nyomáskülönbség a cél a hajócsavar két oldalán ezt a szárnymetszet alakjának (íveltségének, vastagságelosztásának) változtatásával el tudjuk érni.
Azonban a nyomáskülönbség növelésének hatása van.
Ha a legkisebb nyomású helyen a nyomás értéke eléri a telített vízgõz nyomását. akkor a vízben gõzbuborékok keletkeznek. Ezt a jelenséget kavitációnak nevezzük.
Tehát a hajócsavar szárnyának szélességét (a szárnymetszetek hosszát) a jobb hatásfok elérése érdekében csak addig csökkenthetjük amíg a megfelelõ tolóerõ biztosításához szükséges nyomása alá, azaz amíg nem lép fel a kavitáció.
A gõzbuborékok a vízzel együtt haladnak. Így elõbb-utóbb olyan helyre keri.ilnek, ahol a nyomás már nagyobb a telített vízgõz nyomásánál. Itt a buborékokat kitöltõ gõz ismét folyékony halmazállapotba kerül. Így a térfogata közelítõen 1/800 részére csökken. E lecsapódás igen rövid idõ alatt következik be. Ha a gõzbuborék a hajócsavar szárnyának felületén omlik össze, a buborék külsõ oldalát határoló vízrészecskék rendkívül nagy gyorsulással haladnak a megszûnt buborék helyén, s nagy sebességgel ütköznek a szárny felületéhez. Ha folyamatosan keletkeznek, s összeomlanak buborékok, akkor a sok egymás utáni ütögetés hatására a szárny anyagok roncsolódik. Ezt a roncsolódást nevezik kavitációs eróziónak.
Nagyobb mértékû kavitáció (az idõegység alatt több buborék keletkezése és összeomlása) esetén elõfordult, hogy néhány száz üzemóra alatt a hajócsavar szivacsos szerkezetûvé vált, s az így legyengült szárny rövidesen eltört.
A gõzbuborékok összeomlásakor keletkezõ erõhatások, az ütögetések a hajócsavar szárnyát rezgésbe is hozhatják. a rezgés fokozott igénybevételt jelent, s így töréshez vezethet.
A hajócsavar szárnyainak rezgése hangjelenséggel járhat együtt. Ilyenkor fütyülõ vagy éneklés-szerû hangot hallhatunk a hajófar közelében. Ez a hangjelenség gyakran csak idõszakosan jelentkezik, például bizonyos sebességgel való fordulás közben.
A hajócsavar kiválasztását kavitációs szempontból is igen körültekintõen kell kezelni. a kavitációt az üzemi paramétereken mûködõ hajócsavar esetén feltétlenül el kell kerülni.