Ügyesen ráakadtál erre a nullkibocsájtású erõmûre.
Szép, szép, bámulatos a 80%-os elérhetõ hatásfok a víz-gõz körfolyamatot kijátszva.
Ám, jobban belegondolva nem egy egyszerû dolog ezt megvalósítani. Eddig oda tettek szenes erõmûvet általában ahol volt szén, a bánya mellé. Most ha nem akarunk nagy szállítási költségeket oda kell építeni az erõmûvet ahol szén is van, meg magnézium-szilikát. Az egyik pdf-ben (amit belinkeltél) lévõ térképet nézegetve ez elég nehézkes, pl. Észak-Amerikában csak a tengerpartok mentén található jelentõs mennyiségû MgO.
Sokat kell még ahhoz fejleszteni, hogy ipari méretû 80%-os hatásfokú, hosszú élettartalmú tüzelõanyag cellát gyártsanak. Meg aztán az egész rendszer valami nagyon bonyolult, azaz drága.
Ennél az erõmûnél a magas hatásfok meg létszükséglet, ha valamennyire versenyképes akar maradni, ugyanis egy bánya elviszi az erõmû termelésének 10-20%-t a mûvelés módjától függõen. Itt meg mindjárt két bánya van, azaz a nettó hatásfok alacsony.
Na most úgy tûnhet, mintha ellene lennék ennek az erõmûtípusnak, de a tisztán látáshoz kedvéért ezeket le kellett írnom. A leírtak végett könnyen lehet, hogy a kiadott villamos-energia egységára nagyobb lesz, mint egy tenyésztõ reaktoré. És ez ár a döntõ.
Korábban ezt írtad: „Ráadásul 10X erõmû 10X akkora kockázat, hogy valami komoly baj történik.”
Ennek ellent kell mondjak. A reaktorok biztonságát jellemzi egy szám, mely azt fejezi ki, hogy évente hány leolvadási eset történhet. Természeteses mivel a világon összesen csak néhány ilyen eset történt, és a reaktorok száma sok száz, ez nagyon pici szám, sok nullás. Jelenleg a világon javarészt 2. generációs atomerõmûvek mûködnek, ha most 10x ennyit építenének azt mind a fejlettebb, 3. generációssal tennék, melynél ez a leolvadási valószínûség 10-szer, ha nem 100-szor kisebb. Azaz 10-szer több erõmû, mint most és mégis kisebb kockázat!
Balesetek mindig vannak, így az atomerõmûben is. Ámde mennél több atomerõmû dolgozik a világon, annál több tapasztalatot is szerzünk mûködtetésük, építésük terén. Annál kisebb az esély, hogy újabb baleset történik.