ez az ESA és orosz együttmûködésnek is csak leghamarabb 2011-re lesz valami eredménye.
A CEV sem várható hamarabb...
Mi garantálja, h a végén egyáltalán megépül ez a kliper???
Szerintem garancia nincs, de elég sok pozitív elõjel van már...
Indaiai, japán és kanadai ûrprogram még csak álom, hosszú távon meg inkább mennek majd vissza pitizve a NASA-hoz, amikor újra repülnek, mintsem sok dollár milliárdot költsenek saját fejlesztésre.
Hát azért Japán elég sokat költ az ûrprogramjára, noha persze messze nem annyit, mint az USA. Voltak kis méretû (OSP, CEV, MAKS-OS szintû) ûrrepülõ ambiciói (Hope-X és társai), ezek jövõje jelenleg képlékeny...
De! feltételezzük, hogy elkészül a klipper és teljesen frankó, még akkor is csak embereket szállít! Szal továbbra nagy elõnyben lesz a NASA.
Mennyiben? A CEV ûrhajó is csak emberek szállít...
A NASA is rájött arra, amire az Oroszok rájöttek a Burán-nál: a nagy méretû, teherszállításra is képes ûrsikló nem gazdaságos, ha nincs folyamatosan kihasználva. Most a NASA is azt tervezi, hogy lesz külön személy- és külön teher ûrhajója. A teherszállítás az ESA-nal és az Oroszoknál már most megoldott (ATV, Progresz).
Ráadásul valaki írta, hogy 2010-re a amcsik le akarják cserélni az ûrsiklókat, tehát nekik is meg lesznek addigra a saját fejlesztéseik,
Megvan, a CEV. Aminek az ûrhajó része képességeit tekintve "másolata" a Kliper-nek. Ráadásul a jelenlegi tervek szerint csak 2012-ben indulhatna elsõ emberes missziójára (most próbálják felfuttatni, miután feltünt nekik, hogy a naptárban 2010 és 2012 között van két év, vagyis két évig nem repülne ismét amerikai embert szállító ûrhajó...).
pedig a mostani ûrsíklókkal sem tudna versenybe szállni a klipper (szállítás szempontjából).
És ismét: miért szállítson terhet a Kliper? Arra van jobb és olcsóbb megoldás is. Az ûrsikló egyetlen útja fél milliárd dollár (volt, most valószinüleg már magasabb), ennyi pénzbõl várhatóan 10 Kliper utat lehet megvalósítani, és talán még maradna egy-két Proton hordozórakéta indítására is...