Én itt most konkrétan azokra az esetekre gondolok, amikor az autós a csuklós busz felénél jár már, erre a buszos csak elindul a megállóból és kihúz elé, a kocsi meg mit tud tenni, vagy padlógázzal még ehúz mellette a szembejövõ sávot is igénybe véve, vagy satufékkel megáll és szitkozódik egyet...
A kresz tartalmazza a köv. szabályt:
Lakott területen a megállóban megálló menetrendszerint közlekedõ autóbusz úgy kell megközelíteni, hogy fel kell készülni annak esetleges indulására!
...és a lényeg...
Sokan még ismerõsök közül is akár jelenlétemben is szitkozódnak mert "a busz kivágott elé pedig annak nincs elsõbbsége!"
Sokan elfelejtik az elsõbbség fogalmát! Tegyük fel, hogy mellékútról fõútra hajtunk. A keresztezõdésben nincs jelzõlámpa. Tehát a táblák szerint elsõbbséget kell adjak a fõútvonalon közlekedõknek. Namármost. Hogy is kell ezt tenni? Úgy, hogy a fõútvonalon közlekedõt nem szabad HIRTELEN fékezésre vagy HIRTELEN irányváltoztatásra kényszerítenem. Fékezésre vagy irányváltoztatásra szabad csak nem HIRTELEN! Ezen van tehát a hangsúj. Kérdem én. Egy megállóból kiálló autóbuszt hogyan lehet hirtelen cselekvésre késztetni?! Sehogy. Ezért a kresz szigorúbb elõírást eszközölt ami így szól:
Lakott területen belül menetrend szerint közlekedõ autóbuszt a buszmegállóból ki KELL engedni!
Vagyis ha anyucic meg kell pakolnunk apuci hátán, a buszt akkor is ki kell engedni!!!
Rengeteg szgk-snak kellett már rendõrnek elmagyarázni a kresz ide vonatkozó szabályát. Sajnos az emberek többsége elfelejti már rég mire igazi "tövignyomomapedáltmer'úgyajó" csávó lesz belõle.
ui: a szembejövõ sáv pedig azért kellhet mert a busz orrát ugyan könnyû a megállóból "kivenni" de a jobb hátsó kerék az bizony mindíg "útban van". Tehát vagy elõbb állok meg vagy kilógatom az orrát. Nem minden esetben van lehetõség elõbb megállni figyelembe véve azt, hogy a csuklós busz a megállás elõtt "ki kell egyenesíteni" mert különben nem látni a tükörbõl a csukló mögötti ajtókat. Ez rendkívül balesetveszélyes!