A retik nagyon jó észlelõ, felderítõ egységek - amíg nincs ilyen eszközünk kikutatva és legyártva, addig az éjszakai bevetéseknél (amit inkább hanyagoljunk kezdetben, mert az alacsony szintû embereink még nappal sem látnak el az orrukig sem...) sokat segíthet a csapaton egy ilyen idegen - , valamint van egy kevés álcázó tulajdonságuk is (sajnos, nem a szagok semlegesítésével, aminek az észlelésére a szörnyek használnak egy 66(ami alig kisebb a mesterlövészpuskáinkénál)m-s hatósugarú készüléket). Ezen kívül a szörnyecskék elõszeretettel vetik rájuk magukat, amit ki is lehet használni, de ügyelni kell arra, hogy a szürke nem tud lehasalni, így védtelen a tûzharcban és ha túl is éli az elsõ találatot, amíg szédelegve feltápászkodik, addig bekaphatja a számára végzetes 2.-at is -> inkább csak fedezékbõl szorgoskodjon a drága, úgy van esélye túlélni a harcokat.
Nagyjából 200 küldetést/csatát kell megvívni a végsõ gyõzelemhez, normál fokozaton, ahol kevés, vagy egyáltalán nincs területfeladás.
A játék utolsó harmadában hihetetlenül "feljavulnak" a szörnyecskék és a fegyvereik hatótávolságán kívülre is halálos pontossággal eregetik a sorozataikat (fõként a Matriarch és Chief osztályúak), ezért az erõpáncél az energiapajzzsal kombinálva már-már a kötelezõ minimum ellenük.
A szörnyek ellenállásait figyelembe véve (az alapjátékban!!!), csak a Matriach-ok ellen célszerû lézert használni (piros 10%, zöld 15% ellenállás), az összes többi ellen a lõfegyverek a jók (ua, vagy 10%-l alacsonyabb ellenállás, mint a lézerrel szemben). Agy-turkálni csak a katonákat (alap, kapitány és a fõnök) érdemes (0% ellenállás), ill. még a félnövények jöhetnek szóba (10-15% ellenállás), mert a sámán és az építész 75%-s rezisztenciát mutat - az állatkáikat nem lehet az irányításunk alá vonni. A robbanásokra, a tûzre és a közelharci sebzésre is csak az alacsonyabb rendûek reagálnak jól, a fõnök és a "királynõ" viszonylag jól bírják ezeket (45-75%).
Az állatkáikra a tûz és a robbanás van a "legjobb" hatással, ezután a közelharc, majd a lõfegyverek és a lézer által okozott sebzések következnek a sorban - a roller-re csak a tûz, a lõfegyver és a robbanás fejt ki megfelelõ hatást (10%, 35%, 40%), az összes többi felejtõs ellene.