A Berlinben bemutatott agresszív külsejû kompakt egyelõre csak tanulmány, de úgy tervezték, hogy megfelelõ érdeklõdés esetén hamar gyártásba kerülhessen.
A Volkswagen formatervezõi valószínûleg abból indultak ki, hogy a Scirocco 33 éve bemutatott elsõ generációja is a Golf sportváltozatának készült, így meg sem próbálták leutánozni a Giugiaro által tervezett eredeti részleteit, vagy arányait, inkább a jelenlegi Golfból próbáltak a Sciroccóhoz méltóan erõteljes karakterû jármûvet faragni. Az egyetlen részlet, amely valóban a példaképre utal, a Viper Green fantázianevû világos metálzöld fényezés: ezt egykor a Scirocco elsõ generációján használták.
A Golfnál csupán 36 mm-rel hosszabb, de 41 mm-rel szélesebb, 79 mm-rel magasabb és 100 mm-rel hosszabb tengelytávú jármû legjellegzetesebb részlete kétségtelenül az orra. A vaskos fémkeretbe foglalt, a lökhárító alsó pereméig érõ hatszögletû hûtõmaszk, és a ferde, kifelé szélesedõ, lapos, trapézforma fényszórók gonosz arcot kölcsönöznek a jármûnek. Az összhatás egész eredetinek tûnhetne, ha nem láttuk volna korábban Mitsubishi Concept X elejét, ami éppen így – na jó, egy picit talán morcosabban – hunyorog a világra. Hátrébb már kiütközik a Golf-rokonság. Az ablakok vonala, és a meredek hátfal és a karosszéria arányai a VW kompakt modelljét idézik, valamivel alacsonyabb kiadásban. Számunkra a nagy, kerekded hátsó lámpák okozták a legnagyobb csalódást, mintha egy 90-es évekbõl származó japán kisautóról szöktek volna. Ettõl persze még igen látványos az Iroc, így aligha tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, ez az egyik legérdekesebb autó az utóbbi néhány évben, amely VW-emblémát visel.
Belül a mai tanulmányautókra jellemzõ ûrhajó-dizájnnak találkozunk: a kéken derengõ mûszerek akár egy korai Star Trek-filmben is megállták volna a helyüket. Ugyanakkor a térkínálat célszerûséget sugároz: az Iroc elvben négy személy szállítására is alkalmaz, és a csomagtartója alaphelyzetben is 300 literes. A lemezek alatt természetesen a Golf mûszaki megoldásaival találkozhatunk, az egyetlen újdonság a két feltöltõs TSI motor 210 lóerõs változata.
A Volkswagen egyelõre feltételes módban említi a sorozatgyártás lehetõségét: a sajtóközlemény szerint a típust úgy tervezték, hogy elfogadható áron dobhassák piacra. Így valószínûleg minden a tanulmány fogadtatásán múlik: ha a közönség elég lelkesen fogadja, aligha menekülhet meg a szériagyártástól, bár a végleges változat alighanem jóval egyszerûbb megoldásokat vonultat majd fel kívül-belül.