1: 1997. évi XLI. törvény a halászatról és a horgászatról:
b) halászat: a halnak megengedett módon és eszközzel halászati vízterületen történõ fogása - ideértve a horgászatot is -, illetve gyûjtése, továbbá a hal tenyésztése, tartása és telepítése, valamint a hal és élõhelyének védelmét szolgáló tevékenység;
c) horgászat: a halászati vízterületen a halnak horgászeszközzel (készséggel) vagy a csalihalnak 1 négyzetméternél nem nagyobb, emelõhálóval való fogása...
2:
A beadványozó 2013. január 23-án aláírásgyûjtõ ív mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz az országos népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 2. §-a szerinti hitelesítés céljából. Az aláírásgyûjtõ íven a következõ szerepelt:
„Akarja-e Ön, hogy az Országgyûlés napirendjére tûzze a halászatról és a horgászatról szóló 1997. évi XLI. törvény megvitatását az általános halászati tilalmi idõszak bevezetése végett?”
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az aláírásgyûjtõ ív a törvényben meghatározott formai, valamint a népi kezdeményezésre vonatkozó tartalmi követelményeknek eleget tesz, ezért a hitelesítésének akadálya nincs.
Nos, ha a két szöveget összeveted, világossá válik, hogy a törvény szerint a horgászat a halászat része, nincs külön horgászati törvény.
A beadvány szövege („Akarja-e Ön, hogy az Országgyûlés napirendjére tûzze a halászatról és a horgászatról szóló 1997. évi XLI. törvény megvitatását az általános halászati tilalmi idõszak bevezetése végett?”)
így a horgászat tiltását is eredményezheti, ha azt az országgyûlés ilyen formában elfogadja.
Számomra az sem teljesen világos, hogy ha ez a módosítás a horgászok részérõl érkezett, azt miért a Tiszai Vitorlás Egyesület elnökének neve alatt fut?
Azt sem kellene figyelmen kívül hagyni, hogy a jelenlegi szabályozás mellett a horgászat feltételeit a halászati jog gyakorlója is befolyásolhatja, az egész halászati törvény módosítása nélkül ezzel csak a halász-horgász viszony mérgesedik tovább, aminek akár az is lehet a következménye, hogy a Halászati KFT-k egyszerûen nem adnak ki horgászengedélyt bizonyos vízterületekre, vagy csak szigorú feltételek mellett.
Nem a kezdeményezés ellen vagyok, de ebben a formában ez nagyon öngól gyanús, s azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy törvény megfelelõ ellenörzés, és szankciók nélkül nem sokat ér.
Amíg a halászati jog gyakorlója az ellenörzési jog gyakorlója is, a rendszer korrupt marad.