Az eSim Games jóvoltából 2000-ben Steel Beasts néven megjelent egy harckocsi szimulátor, ami a megjelenésekor mindjárt az év szimulátora lett. Az eSim Games (www.esimgames.com) egy katonai tréning-szoftverfejlesztõ vállalkozás. Székhelye Kaliforniában és Hannoverben van, csapat magját négyen alkotják, de valójában egy nagy nemzetközi csapat gyakorló harckocsizókkal. A Steel Beasts igencsak rétegjátéknak mondható az összetettsége és magas szintû realizmusa miatt, ugyanis elsõsorban kiképzõ program. Errõl árulkodik a szoftver felhasználóinak névsora is, többek között kiképzésre alkalmazza a West Point katonai akadémia, Ausztrália, Dánia, Finn ország, Hollandia, Norvégia, Spanyol ország, Svéd ország és a Kanadai légi erõ is. A játékhoz igencsak komoly perifériákat is vásárolhat az ember, például az AFV Sim PC-khez kifejlesztett USB-s kiegészítõit: irányzó és parancsnoki kontrollerek Leopard 2-höz és Abrams-hez.
A szakmailag elismert és sikeres elsõ rész után a fejlesztõk a folytatást három részre osztották:
- SB Professional egy katonai gyakorlóprogram, amiben van térképimportálás és instruktor mód, elsõsorban hálózati tréningekhez, ez csak hadseregek számára elérhetõ.
- SB Pro PE (personal edition) az elõbbi személyi változata, katonáknak úgymond otthoni szórakozásra, gyakorlásra, ami mindenki által megrendelhetõ a fejlesztõktõl 125$-ért.
- Az SB2 pedig hétköznapi játékosok számára fog megjelenni, meglehetõsen leegyszerûsítve az SB Professional-hoz képest, de ennek megfelelõen az ára sem ahhoz fog hasonlítani.
Egy szép napon úgy döntöttem, hogy kerül amibe kerül nekem az SB Pro PE kell. Megrendelés után 4-5 nap múlva a játékot kézben tarthattam. Nézzük csak, hogy 125$-ért mit is kaptunk. Ami kézzel fogható az nem túl sok: egy darab CD, egy 96 oldalas felhasználói kézikönyv és egy USB hardverkulcs. Nekem személy szerint az elsõ rész a kedvencem volt, és sejtettem, hogy a közel 28 ezer forintot nem a materiális dolgokért kellett leszurkolni.
A kézikönyv egyik fele foglalkozik csak magával a programmal, a másik felében pedig olyan érdekes dolgokról olvashatunk, mint például a harckocsik lõszer javadalmazása (APFSDS, HEAT, stb.) vagy a páncélzat technológiája (kompozit páncélzat, NERA, Kontakt-5 ERA, stb.), és még sok minden másról. A kézikönyvön kívül kapunk még rengeteg dokumentumot a programhoz elektronikus formában is, itt találhatunk olyan érdekes olvasmányokat is, mint a 400 oldalnál is terjedelmesebb Battlecat Tacsop.
A programot feltelepítve a winchester-ünk tároló kapacitásából körülbelül 1,3 GB-ot foglal el, de ez a méret az idõ múlásával nõhet. Ugyanis a játék a Dokumentumok könyvtárban létrehoz egy eSim Games könyvtárat amibe a különbözõ mod-okat, új pályákat, textúrákat lehet bemásolni. Ennek köszönhetõen az elsõ rész küldetéseit is újra játszhatjuk 1280x1024-es felbontásban és 3D-s környezetben. A játékot elindítva egybõl szembe tûnik, hogy a menü az elõzõ részhez képest semmit nem változott, csak a háttér képet cserélték le és a verzió szám növekedett.
A fõmenübõl elérhetjük az oktató részt. Ahol begyakorolhatjuk az irányzó a parancsnok és a harckocsi vezetõ különbözõ feladatait. Aki nem játszott a program elõzõ részével azoknak nem árt ezzel kezdeni a játékkal való ismerkedést. Itt megtanulhatjuk, hogy hogyan kell a ballisztikus computert használni, és azt is, hogy ha ez nem mûködik miként tudjuk bemérni az ellenséget. Valójában itt minden célzást és felderítést segítõ mûszert kipróbálhatunk és begyakorolhatunk. Elsajátíthatjuk még a tüzérségi támogatás kérését, a páncélos és gépesített lövész egységek irányítását. A gyakorlás során alaposan megismerkedhetünk a következõ páncélosokkal: Leopard 1A5, Leopard 2A4, Leopard 2A5, M1A1(HA) Abrams, M2A2 Bradly. Ha már mindent alaposan begyakoroltunk, akkor kipróbálhatjuk magunkat élesben.
A játék nem túl sok küldetést tartalmaz alapból, de ezt orvosolja a nagyon aprólékos küldetés-szerkesztõ és a térkép-szerkesztõ, ahol akár a harckocsik által használt lõszer típusát és számát is mi határozhatjuk meg. A küldetés-editor a NATO által használt szabvány jelöléseket alkalmazza. A két szerkesztõ segítségével bármilyen helyzetet lemodellezhetünk, még akár saját környezetünk lerohanását vagy visszafoglalását is. De ha nincs kedvünk a taktikai térképen szöszmötölni, akkor az internetrõl is tölthetünk le mások által elkészített hadszíntereket (www.steelbeasts.com).
A Steel Beasts Pro PE is tartalmaz hálózati és internetes játéklehetõséget. Hálózatban egyszerre nyolcan játszhatunk maximum. Ilyenkor akár egy harckocsiban tevékenykedhet a parancsnok és az irányzó, de ha ahhoz van kedvünk, hogy külön egységeket irányítsunk, akkor azt is megtehetjük.
Az elõzõ résszel összehasonlítva a játékot, a legnagyobb változást a grafikán vesszük észre, ugyanis a 640x480-as 2D-s képünk akár 1280x1024-es 3D-sre is változhat, mindez úgy, hogy az 5000 m feletti látótáv is megmarad. A használható jármûvek száma is kibõvült, az elsõ részbõl már jól ismert Leopard 2A4 és M1A1(HA) Abrams mellett most már Leopard 1A5-be, Leopard 2A5-be vagy egy M2A2 Bradly-be is beülhetünk, de ha kedvünk tartja, akkor akár ASLV25-öst, M113A3-ast vagy akár egy Humvee-t is irányíthatunk. Az ellenség arzenálja is bõvült, legfõképp említésre méltó a légierõ megjelenése egy Mi-24D Hind képében. Szerencsére a hangok maradtak a régiek, amik kimondottan hangulatosak és hátborzongatóan realisztikusak. A játékban a lövedékek fizikája, a harcjármûvek sérülés modellezése is egy picit fejlõdött, de ezzel az elsõ részben sem volt semmi gond. Most már irányíthatunk huzalvezérlésû páncéltörõ rakétát is egy infravörös fényforrás segítségével 3200 m-ig. A lézertávmérõ, stabilizátor, ballisztikus computer, stb. mûködése maradt a régi jól lemodellezett, viszont a hõképelemzõ hatékonyságát sikerült normálisan belõniük az elõzõ részhez képest.
A játék hardverkövetelménye közepesnek mondható, tapasztalataim szerint maximális grafikai beállítások mellett 1280x1024-es felbontáson egy mai átlag gépen röccenés mentesen elfut. Az igazi játék élményhez nem árt még egy joystick, de jó kézügyességgel rendelkezõk egérrel is elboldogulnak.
Összegezve az eddigi tapasztalataimat a programmal kapcsolatban azt mondhatom, hogy akik az elõzõ részével meg voltak elégedve azok nem fognak csalódni a Pro PE-ben sem. Akik viszont most veszik kezükbe elõször ezt a játékot azok számítsanak egy kõkemény szimulációra, ami hosszútávon remek szórakozást tud nyújtani annak aki kitartóan gyakorol. Ez a játék sem bugmentesen jelent meg, rengeteg apró idegesítõ kis hiba maradt benne, ezt hivatott orvosolni a fejlesztõk oldaláról letölthetõ méretes patch, ami nagyon ajánlott mindenkinek.
Kitartó tréningezést és jó tankvadászatot mindenkinek, aki belevág ebbe a hardcore szimulátorba. Fire at will!