egyébként fizika laboron : 1 óra = 1 mûszer kezelése, és vele feladatok megoldása. aztán csá, talán utoljára láttuk õket :)
Ennél jó volt pl a termoelektromos hõpumpa, másnéven Peltier-elem. Egymással inverz folyamatokat lehet lejátszatni vele:
1. Az elem 2 különbözõ oldala között levõ hõmérsékletkülönbségbõl feszültséget állíthatsz elõ.
vagy
2. Feszültséget kapcsolsz rá, és az áram irányától függõen egyik oldalt lehûtöd a másikat felforrósítod. (vízet fagyaszthatsz, vagy igen gyorsan (másodpercek múlva) már fel is forralhatod vele a vizet :) de egy méretes vasdarabot is jól felmelegít
Mindkét folyamat megfordítható, vagyis a 2. folyamatban (Peltier-effektus), ahol hõszivattyúként mûködik az elem ha az áram irányát megváltoztatod akkor az ellenkezõ oldal fog lehûni ill. melegedni, ha meg az oldalakat cseréled meg az 1. folyamatban (Seebeck-effektus), akkor meg elektromos áramot termel a kütyü :)
de tetszett a spektroszkóp is amikor rácsállandót kellett meghatározni :)
Egy optikai rács ugye elhajlítja a fénysugarakat jobbra is és balra is, és a mûszeren szép színes skálát kapsz :)
Kémia laboron meg forralunk szûrünk, meghatározzuk egy keveréknek a feltárásából és szûrésébõl nyert anyag súlyából, az adott keverékben ismeretlen arányban levõ anyagok ismeretében a keverék tömeg%-kos összetételét, oldatok öntése után a színbõl meghatározzuk merre tolódott el egy egyensúlyi reakció, és közbe próbáljuk nem összetörni az 1 méteres, 30000 Ft-os hõmérõt :)
de tök jó laborköpenybe meg védõszemüvegbe dolgozni 4 órán keresztül, már néha ilyen Dexter's lab-os feelingem van :)