És én ez alapján arra a megalapításra jutottam, (lehet, hogy tévesen) hogy a hírben idézett „úr” (Ed Whitacre) kicsit kikelt magából a ránehezedõ probléma súlyától, és ezért tett ilyen felelõtlen és marketing szempontból meggondolatlan, taszító kijelentést. Ami viszont tény, hogy az „úr” egyáltalán nem beszél mellé.
Lehet, hogy a többségnek nehéz ezt megérteni, de az így van rendjén, mert pillanatnyilag (úgy 150-200 éve) csak így képzelhetõ el fejlõdés. E-nélkül megállna, sõt visszasüllyedne az emberiség a középkorba. A fent említett „úrnak” abból adódót ez a stresszes helyzet, hogy neki meg kell oldani a „folyamatos és fenntartható növekedés” problémáját (ami jelenleg mindenki legsúlyosabb problémája) és valljuk be egyáltalán nincs könnyû helyzetben (nem sajnálni akarom, és nem támogatom az ötletét). Konkrétan az a problémája, hogy az õ által képviselt cége(ek) és azok tulajdonosai (tõkései) joggal elvárják tõle, hogy a rábízott tevékenységet profittal (lehetõleg kimagasló és egyre növekvõ profittal) végezze. Mivel a tulajdonosoknak is egyre növekvõ költségeket kell viselniük. (Növekvõ benzin árak, növekvõ energiafogyasztás mivel a kisrészvényes és nagyrészvényes fia új 2 dupla SIL-es Pentium 4 5000 MHZ gépet vett a fiának stb.…). A problémát viszont az jelenti, hogy ez nem nagyon sikerül neki, sõt ebben az iparágban senkinek sem sikerül összehozni az elvárható profitnövekedést, ami elõre vetíti hosszútávon az ágazat összeomlását. Ennek oka az, hogy nem bírja követni az ágazat a rendkívül gyors fejlõdést, és ezért nem valósul meg az a profitnövekedés, amire akkor számítottak (amivel kalkuláltak), amikor befektették azokat a milliárdokat. Sok olyan új technológia jelent meg az utóbbi pár évben, ami lehalászta azt az extra profitot, amire akkor számítottak, amikor elkezdték fejleszteni az internetes struktúrát.
Gondolom ezek a cégek nagyon pontosan, kiszámolták és megtervezték hosszútávra,(10-15 évre elõre) hogy milyen új technológiákat, szolgáltatásokat kell kifejleszteniük, hogy megtérüljön az óceán alá fektetett, horribilis összegû kábelek és más hasonlóan drága eszközök és kutatások ára. De valamit elszámoltak, vagy nem volt szerencséjük. Az elsõ percben, amikor ennek az ágazatnak a fejlesztésével kezdtek foglalkozni azon törték a fejüket, hogy, hogyan lehet egy olyan szolgáltatást ebbõl kifejleszteni, amiért sok ember sokat fizet. Ezt ki is találták. Egy rég jól bevált módszert választottak, amit ez az ágazat már egy-párszor sikeresen végigcsinált. (telefon kontra távíró stb.…) A módszer pedig a következõ: fejlessz valami olyat, akármilyen költségek árán, amivel egy régi elavult szolgáltatást le lehet váltani egy korszerûbbre, ezt add a klienseidnek olyan áron, hogy hamar elhagyja a régi szolgáltatást és az teljesen megszûnjön. Ezután a kliens rád lesz szorulva, ezt az egészet ettõl kezdve add olyan áron, hogy szûken megérje és még az elõtt, megtérüljön az ára, mielõtt elavulna. Közben építs be a szolgáltatásodba minden olyan lehetõséget, amivel extraprofitot nyerhetsz, de nem drága a kifejlesztése. Most ezzel próbálkoznak a nagy telekommunikációs cégek, láthatóan nem túl sok sikerrel. Ezért ideges a fent említett „úr”.
Egyébként szerintem a WLAN-ban is vannak olyan lehetõségek, amivel ki lehetne váltani az egész vezetékes ITERNET infrastruktúrát, ez csak technikai fejlesztés kérdése. De a fejlesztés nagyon sok pénzbe kerül, és aki azt a pénzt egyszer beleteszi elõbb utóbb ki is, akarja belõle venni. Minden bizonnyal hasonló módszerrel, mint az elõdei, tehát elõször beetetés, megszüntetni az elõzõ technológiát (pl.: vezetékes internet) függõség kialakítása, extra szolgáltatások hozzáadása a rendszerhez, stb.… vagy valami hasonló.
Ez folyik jelenleg a TV adóknál, vagy a rádióadóknál is. Nem azért akarják létrehozni a digitális mûsorszórást, mert a filmeket már nem lehetne élvezhetõen nézni a hagyományos analóg technológiájú tv-ken. A cél az, hogy megszüntessék az analóg tévét, rádiót, függõvé tegyék tõle a nézõket, hallgatókat (nem lesz más mód a tv nézésre, hírek, idõjárás, stb.) mert a digitális tv-ét, rádiót lehet kötni elõfizetéshez, célzott reklámhoz, spemhez stb.…. így megvalósulhatnak az extraprofitot biztosító extra szolgáltatások.
Jól látható hogy a szolgáltatások terén jelenleg csak ezen az úton, és csak ilyen módszerekkel lehet fejlõdni, sõt a versenyképesség is csak így képzelhetõ el.
Bocsi a hosszért de csak ilyen terjedelemben tudtam egy ekkora témát és ennyi felvetést értelmesen összegezni.