egy cikk Ayrton halálának körülményeirõl. tegnap múlt 12éve hogy meghalt... úgyhogy jogosnak érzek egy "Im Memoriam" cikket...
A baleset okáról azonnal találgatások keltek szárnyra. Fõként, amikor kiderült, hogy a Williams csapat változtatásokat végzett a kormányrúdon, mivel a brazil pilóta arra panaszkodott, hogy a keze kormányzás közben állandóan nekiütõdik a cockpit oldalának. Azért, hogy a kormányrudat lejjebb engedjék egy 20 centiméteres szakaszon az egyébként 22 milliméter átmérõjû csövet egy 18 milliméteressel egészítették ki. Az egyik feltételezés szerint a kormányrúd a Tamburello kanyarban eltört és Senna emiatt nem tudott bekanyarodni. Ennek a feltételezésnek látszanak ellentmondani a Williams csapat által nyilvánosságra hozott telemetrikus adatok, amelyek tanúsága szerint az ütközés pillanatáig mérhetõ volt a Senna által a kormánykerékre kifejtett forgatónyomaték.
A Tamburello kanyar akkoriban nem volt túl bonyolult ív, ennek ellenére korábban Nelson Piquet (1987) és Gerhad Berger (1989) is nagyot esett itt. Az osztrák versenyzõ majdnem az életét is vesztette, amikor máglyává vált a Ferrarija. Senna esetében az okozhatta a problémát, hogy a rajtbaleset után öt körön keresztül versenybíróság Opel Vectrája mögött vánszorgott a mezõny. A lassú tempó miatt a gumik lehûltek, az abroncsok nyomása lecsökkent. A szakértõk szerint ez utóbbi okozhatta Senna balesetét. A csökkenõ nyomás miatt lejjebb került Williams alvázmagassága is és a Tamburello hepehupás aszfaltján megdobódva hirtelen megszûnt a leszorító erõ. (Egy évvel korábban az aktív kerékfelfüggesztés kiküszöbölte volna a problémát, mert a kocsitest állandóan 6 centiméteres magasságban feküdt az úton és a kocsi test alatt nagy sebességgel áramló levegõ az aszfaltra szívta a kocsit. 94-tõl viszont nem volt aktív felfüggesztés és az alvázmagasság megváltozása a leszorító erõ hirtelen megszûnését okozta, ilyenkor pedig a pilóta már nem volt képes megfelelõen reagálni. Az év elején ezt történt Jean Alesi és JJ Lehto baleseténél is. Mindkét esetben a csodával határos módon nem történt komolyabb baj.) Itt már Senna sem volt képes semmit csinálni, a baleset elkerülhetetlenné vált. Ayrton rálépett még a fékre, kicsit lassult az autó, de már késõ volt, a kavicságyra évre nem fogott tovább a fék. Ez utóbbi teóriát erõsíti meg Michael Schumacher beszámolója is, aki Senna mögött haladt. A német pilóta elmondása szerint a Williams rendkívül nyugtalanul feküdt az úton, az autó alja többször hozzáért az aszfalthoz, amely aprókat dobott rajta
Hogy pontosan mi történt máig nem tisztázódott és valószínûleg soha nem is fog. Az egyetlen, aki tudhatta, már elment az élõ sorából. Legendává vált csakúgy, mint Alberto Ascari, Jochen Rindt vagy Jim Clark. Halála viszont gyökeresen megváltoztatta Forma-1-et. Az imolai balesetek után a Forma-1 jövõje került veszélybe, amit csak radikális szabálymódosításokkal, a biztonsági intézkedések elõtérbe helyezésével sikerült Max Mosley-nak és az FIA-nak megakadályozni.