Bazmeg feladom komolyan :D De nem, mert ez már haladás! Mostmár nem a Nm az isten önmagában, hanem csak "számít". Közeledünk a fizikai alapokhoz :D
Leirom neked mégegyszer.
P=Mxn.
A nyomaték tehát semmit nem ér fordulatszám nélkül.
A te logikád szerint ha Nm van, akkkor minden hawaii. Persze, akkor szorozzuk meg 0-val, mert a fordulatszám nem is kell. Kijön 0 KW teljesítmény.
Vágod? A nyomatékod szart sem ér, ha nem párosul mellé fordulatszám.
P=500Nm x 2000RPM (dízel)
P=250Nm x 4000RPM (benzines)
(P= pillanatnyi teljesítmény, ami az adott gangban, az adott fordulatszámon gyorsítani fogja az autót)
Melyik lesz tehát a jobb, annak ellenére, hogy 2x akkora nyomatéka van a dízelnek? :) Remélem kezd világosodni a dolog, mert 44-edszer már nincs kedvem elmagyarázni.
Ezután jön a képbe a nyomatékváltó, amivel szépen be lehet lõni, hogy hányadik gangban, milyen fordulatszám tartozzon az adott sebességekhez. Logikusan, dízelben olyan lesz a 4. fokozat, hogy 80-nál a töltéshatár fordulatszámának aljáról elindulva 120 felett érjen ki belõle. És hogy a 180 körüli sebességeken se pörögjön 4000 felett, ahol se töltés nincsen, de még szarrá is megy a dízelmotor, kell bele a 6. gang. A benzinesben pedig tök más szempontok szerint kell méretezni a váltót, mivel minél magasabb fordulat, annál erõsebb, és a relatíve nagy fordulatszám sem árt neki. Sõt, a benzinesben a 6000-res fordulatot még kevesebb hangszigeteléssel lehet kultúrálttá tenni, mint dízelben a 4000-ret. Nem azért, mert bármelyik is szar lenne, csak más a karakterisztikájuk.
Egy szó mint száz, a dízel nem attól király, mert sok Nm van benne és készpassz. Ehhez ezer más paraméter is kell ahhoz, hogy gyorsulni is tudjon, végsebessége is legyen, ne is forogja szét magát, a kuplungot, váltót se szabja le az alacsony fordulaton ébredõ nagy nyomaték, meg ugye még mindez megbízható is legyen, legalább annyira mint egy jóval egyszerûbb konstrukciójú benzines.