Azért azt se felejtsd el a fejlõdéshez pénz kell, az ingyenes szolgáltatásokból pedig nem lenne bevétel, ez pedig azt jelenti hogy ingyenesség a fejlõdés gátja.
Az hogy az IP alapú telefonszolgáltatásé és a 3play-é a jõvõ az már régóta ismert a távközlési cégek e szerint is fejlesztenek. Viszont a régi PSTN telefonrendszer nem lehet egyetlen délután alatt IP alapú hálózatra cserélni. A nemzetközi hívásoknál ez már egy ideje megtörént, de az elég specifikus felhasználású ahol a hívások egyetlen pontba gyûlnek össze mielõtt elhagyják az országot. A távolsági hívás még mint PSTN alapú ahogy a helyközi is.
A távközlési cégek tisztában vannak azzal hogy IP alapúvá kell lecserélni a meglévõ infrastruktúrát és többen már bele is kezdtek ebbe a folyamatban vagy a közeljõvõben tervezik a kezdést. Viszont ahogy írtam nem egy rövid kifutású project és nem is olcsó. A legismert ilyen teljes PSTN-rõl IP alapúra történõ migráció az angol British Telecom 21CN(21th Century Netword) fantázinéven futó hálózat fejlesztési projectje. Ez a project a teljes PSTN hálózat leváltását tûzte ki célul egész anglia szerte ami jelenleg 30 millió háztartást érintene. A project úgy 2 éve indult és elõreláthatóan 2010-11-ig fog befejezõdni, bár szerintem még tovább fog csúszni. A project büdzséje 10 milliárd font, ami közel 4000 milliárd forint. Ez durván egy magyar éves költségvetés 40%-a.
Persze az új hálózat mivel IP alapú lesz nem csak telefonhálózati szolgáltatást fog nyújtani, hanem net, IPTV, VoD és egyéb 3play-hez köthetõ értéknövelt szolgáltatásokat is.
Mint láthatod a fejlõdéshez nem kevés pénz kell, és ezt a beruházást valakinek meg is kell fizetnie aki a felhasználó lesz. Ha csak ingyen szolgáltatásokat venne mindenki igénybe akkor szerinted mibõl lesz bevétel amibõl majd a fejlesztéseket meg lehet valósítani? A 3play-jel pont az a céljuk a szolgáltatónak hogy minél bõvebb szolgáltatás választékot kínálhassanak ugyanazon a távközlési IP kapcsolódáson, hogy a minél több frontról érkezõ bevételekkel fenn tudják azt tartani.
Abban egyetértek a fialatok fogékonyabbak az új technológiára és egy generáció múlva ezen felnõvõ felnõttek már máshogy fognak viszonyulni a távközléshez. Viszont ez megint ugyanúgy idõbe telik ahogy a távközlési cégek hálózatai infrastruktúrájának lecserélése is hosszú idõbe telik. De ez a kettõ párhuzamosan zajlik. És mire a felnövendõ generáció részérõl erre tömeges igény fog mutatkozni, addig a szolgáltatók is elkészülnek ezek tömeges kiszolgálásával.
És ez mobil fronton ugyanúgy le fog zajlani, sõt a két technológia konvergálni fog egymáshoz és kiegészítik majd egymást, az alap infrastruktúrájuk pedig közös lesz. Mert a távközlési cégek ezen új infrastruktúra fejlesztéseket már e szerint végzik. Hogy olyan új sûrû szövésû optikai gerinchálózatot alakítsanak ki közelebb az elõfizetõkhöz ahova 3G-s adótornyokat lehet sûrûbban telepíteni, és a vezetékes szélessávú kapcsolódások minõségét is emelni lehet. És ezen fizikai kapcsolódásokon nyújtott szolgáltatásokat összefogják egybe és úgy kezelnék errõl szólnak az IMS és NGN fejlesztések a távközlési cégeknél.