Van nekem egy régi mechanikai paradoxon problémám. Nem okosodtam meg soha annyira hogy rájöjjek hol a bibi benne, de mivel itt úgy látom van elég szõke :) ígyhát vegyük úgy kiérdemelte a társaság hogy megosszam veletek.
A szitu a következõ.
Van egy rakétánk, m tömege van hajtómûve F erõvel tud hatni, ezáltal a gyorsulása lesz, és az egyszerûség kedvéért eltekintsünk az idõbeni üzemenyagfogyás általi tömegváltozástól,stb. Az értékek nem fontosak, mindenki annyit helyettesítsen be amennyiket akar, el kell játszadozni az értékekkel kicsit.
Légüres térben kezdjük, semmi surlódás egyébb piszkáló tényezõ, bekapcsolom t ideig a hajtómûvet. Hatni fog az F erõ az m tömegre, a gyorsulással fog gyorsulni, t idõ elmultával kikapcsolom a hajtómûvet, addigra v sebességre tesz szert, az össz elhasznált energia az energiamegmaradás értelmében simán a mozgási energia mv^2/2 lesz.
Vagyis ha azt mondjuk sima hidrogén és oxigén égett el ugyanannyi teljesítményû áramra lenne szükség visszaelektrolizálni a vizet mint amennyi mozgási energiára szert tett az ûrhajó - remélem eddig egyetért mindenki(ne felejtsük egyszerûen nézzük most a dolgokat, elviekben, tudom hogy ez sose ilyen tökéletes)
Mondjuk megy megy mendegél ezzel a sebességgel, ezzel a mozgási energiával míg el nem jut valahova ahol surlódási erõ kezd rá hatni. Egyszerûség kedvéért legyen egy homogén gáz/légtér(semmi bolygó vagy gravitáció nehogy kombináljatok). Sima ügy, ha nem történik semmi a surlódási erõ megállítja. Ugyanannyi teljesítményt végzett a surlódás sornán mint amennyi mozgási energiája volt, egyszerû...(tudom hogy unjátok már... :)
De ha megfigyeljük, ha megfelelõ ideig hagyom menni surlódásmentesen a hajtómûvet, surlódásba való belépés után is engedem menjen, és pont akkorára választom a fékezõ gáz általi surlódási erõt mint amekkora a hajtómûven F ereje(és montam már hogy most eltekintünk az üzemanyagfogyástól!) akkor én az idõ által megválaszthatom mekkora sebességgel menjek be a fékezésbe, ott is ugyannyi energiát(üzemanyagot) fog elhasználni a hajtómû másodpercenként mint bárhol, a P=F*v teljesítmény annyi mint erõ szer sebességnél én úgy vettem ki hogy ha elegendõ a bemenõsebesség, és elegendõ ideig tartom a surlódás általi munka alatt, van olyan összeállítás amikor a surlódási munka idõvel több lesz mint a surlódásmentes mozgáskor befektetett energia és az állandó hajtómûfogyasztás összege.
Mint látjátok ez egy tök banális eset, lehet csak én nem értek a mechanikához, megtehettem volna hogy számértékekkel jövök, de itt mindenki felnõttkorú már.