Na még egy legutolsó gondolat. A közlekedési szükségletek (igen SZÜKSÉGLETEK) kezelésének kétféle módja: az oki kezelés és a tüneti kezelés közül az oki kezelés sokkal jobb hatással lenne az olaj (energia) megtakarításra, mitn a másik. Miért?
Az oki kezelés a közlekedés(tágabb értelemben a közlekedés-szállítás) okait próbálja meg orvosolni. Ezt nem lehet 100%-osan egyik évrõl a másikra, de valamikor valahol el kell kezdeni.
A közlekedés-szállítási szükségletek igazi kiváltó oka a társadalom-gazdaság fejlõdése: a specializáció és a munkemegosztás fokozódása. A történelem korábbi szakaszaiban általános önellátó kisparaszti gazdaságok rendszere ma már a múlté. Egyre bonyolultabbak, egyre több és kifinomultabb alkatrészbõl állnak a termékek, ezeket pedig nem tudja akárki elõállítani a konyhaaszatlon egy bicskával. Az elõállításhoz szükséges nagyméretû és igen drága (bonyolult, preciz) gépek csak igen nagy (egyre nagyobb) sorozattermelés esetén tudnak elfogadható áron dolgozni.
Ebbõl következik a szállítási szükséglet folyamatos növekedése. Egyre távolabb kell a részegységeket majd a félig összeszerelt féltermékeket szállítani. Ezzel ellentétes tendenciát okoz persze az, hogy az egyre korszerûbb termékek egyre könnyebbek, kisebbek, azonos funkcióra vetítve.
(Ezt csak azért írom le, mert valahol az elején egy kamionos is beleírt, és találóan kifejtette, hogy találjon ki valaki jobbat)
A közlekedés tulajdonképpen a munkaerõ szállítása, amely munkaerõ egyre specializáltabb, ezért nem terem akárhol, és mivel családtagjai vannak,akik máshol dolgoznak, valakinek mindenképpen utaznia kell.
Azok a szocialista nagyüzemek, amelyekbe sínpár kanyarodott be, és az áruszállítás 100%-a valamint a személyszállítás egy része is ezen bonyolódott, nos ezek a szocialista nagyüzemek mára a múltat jelentik. A szétszórtan elhelyezkedõ, sok kis gazdasági egység lett mára általános, és EZ SZÜKSÉGSZERÛEN KIHATOTT A KÖZLEKEDÉSI STRUKTÚRÁRA ÉS SZÜKSÉGLETEKRE és nem az autók kitiltásával lehet kezelni.
Most jön a lényeg.
Ha az autóval közlekedõ emberek mind buszra szállnak, akkor sokkal több buszra lenne szükség. Egyrészt Magyarország jelenlegi gazdasági helyzetében nincs aki ezt megfinanszírozza (iszonyatos összeg lenne, bárki kiszámolhatja) másrészt a tömegközlekedés nem annyival gazdaságosabb, mint azt az autók ellenségei szeretnék elhitetni!
Ahhoz, hogy a tömegközlekedés ELFOGADHATÓ SZÍNVONALAT, életminõséget nyújtson, megrfelelõ járatsûrûségre van szükség. Részben emiatt, részben az információ hiánya miatt a tömegközlekedés mindig jelentõsen túlméretezett, kivéve egy-két rövid napszakot. Akkor meg alulméretezett, az emberek szoronganak, fulladoznak. (az információ hiánya azt jelenti, hogy egy járat elindításakor nem tudható elõre hogy hány utas lesz. lehet hogy egy busz helyett egy nagyobb személyautó is megfelelne, mégis buszt küldenek, mert muszáj.)
Napközben meg megy egy busz 5-6 utassal. Vagy állok a vasúti sorompó elõtt (30 másik autóval együtt) és elmegy egy vonat. egy kis mozdony, két vagon, bennük összesen 5 ember. (összeszámoltam, volt ilyen).
Ha a közlekedési szükségletek OKAIT kezelnék a közlekedés ellehetetlenítése helyett, akkor kevesebb autó mozogna, mégsem kellene drasztikus mértékben emelni a tömegközlekedés volumenét. És mégsem éreznék úgy a dolgozó kisemberek, hogy kényszerítik és fejik õket, fokozatosan elveszik az életminõségüket és mozgásszabadságukat.
És az olaj is lassabban fogyna. A környezetvédõk is kevesebbet hivatkozhatnának a levegõre..