Olvasom, hogy Budapest költségvetésében több mint 10 milliárdos megszorítással kell számolni. Iskolák, kórházak zárnak be, színházak szûnhetnek meg. A BKV-t a fõváros már évek óta alulfinanszírozza, rekordméreteket döntöget a cég adóssága. Ez idén sem lesz másként, tehát borítékolható a tömegközlekedési infrastruktúra további leépülése, vagy egy drasztikus járatritkítási és megszüntetési hullám.
Akad azonban egy terület, ahol még a költségek jelentõs túllépése sem jelent problémát: a 4-es metró. Demszky Gábor betegesen ragaszkodik e szent tehénhez. Régóta várok már a fõpolgármester úrtól egy "õszödi beszédet", amiben elmondhatná, hogy a beruházás 30-40 éves elavult tervek és koncepciók alapján fog megépülni, és a költségek szándékos alultervezése miatt jóval többe fog kerülni az adófizetõknek, mint amirõl szó volt. Szót ejthetne arról is, hogy a megvalósíthatósági tanulmányokban hamis, túlbecsült utasforgalmi adatokkal számoltak, és így az építkezés sosem fog megtérülni. Beismerhetné, hogy figyelmen kívül hagytak számos olyan komoly - közlekedési szakemberek által készített - tanulmányt, amely kétségbe vonta a 4-es metró fontosságát, és inkább más jóval olcsóbb, de hasznosabb alternatívákat javasolt helyette. Elmondhatná azt is, hogy a jelenlegi formában megvalósuló metró a mostani felszíni tömegközlekedési hálózat jelentõs visszafejlesztését (41-es, 47-es, 49-es villamosok, 7-es, 73-as buszcsalád leépítése) fogja eredményezni, tehát a budafoki, az albertfalvai, az újpalotai, és a zuglói lakosoknak a plusz átszállási kényszerek miatt bizony rosszabb lesz majd, mint jelenleg. És bevallhatná azt is, hogy a fõváros délnyugati agglomerációjából naponta bezúduló autóáradat sem lesz kisebb, mivel a metró súlyos százmilliárdokért sem fogja ezt a problémát megoldani. Az építkezésbe pedig bele fog rokkanni a fõváros.
A bevezetõben említett megszorítások egyetlen ellenszere a metróépítés halasztása. A fõváros pénzügyi erejét jelen helyzetében ez a költséges és mostani formájában értelmetlen luxusberuházás teljesen felemészti. Jó lenne, ha végre kinyílna a Fõvárosi Közgyûlésben ülõk szeme, és nemet mondanának a 4-es metróval kapcsolatos pénzköltésekre, valamint figyelembe vennék a metrót megkérdõjelezõ szakvéleményeket is. Sajnos azonban félõ, hogy nincs bennük ennyi belátás, hiszen még a Fidesz és Tarlós István is a metróval kampányolt, és most persze minden párt sunyin hallgat.