Visszaküldik az alstoromokat is. Úgy látszik egy darabig a kifurt lyuk egy jópár évig üresen is fog állni.
"Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság az Alstom metrókocsikra beadott típusengedély-kérelmet, áll a hatóság lapunkhoz eljuttatott közleményében. Ez azt jelenti, hogy a fõvárosnak fel kell bontania a metrókocsik szállítására kötött 65 milliárd forintos szerzdõdést, annak ellenére, hogy az ár felét már kifizették, -írja az Index.
A közlemény szerint a kérelmet a következõk miatt utasították el. Elõször is nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban elõírtaknak, illetve nem bizonyított, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi elõírások szerint kialakított fékberendezések. A jármûvön alkalmazott mûszaki megoldás nem zárja ki egyértelmûen a jármû akaratlan indíthatóságát.
Emellett az utólagosan elrendelt, és a jármû hibamentes üzemét bizonyítani hivatott tartampróbán feltárt hibák a jármûre telepített különféle vezérlõ szoftverek további módosítását igénylik.
Mint arról beszámoltunk, a fõvárosi közgyûlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerzõdést.
A döntésnek számos kihatása lesz. Többek között új pályázatot kell kiírni a metrókocsikra, ami akár egy évvel is eltolhatja a 4-es metró 2013 év végére tervezett átadását. (Arra viszont lehet számítani, hogy az új pályázaton majd tolonganak a válság miatt megcsappant rendelésállománnyal rendelkezõ cégek.)
Ha az új szerelvények nem jönnek, akkor a jelenlegi, 2-es metrón közlekedõ orosz kocsikon egy 3,2 milliárdba kerülõ átfogó karbantartást kell elvégezni. A 4-es metró uniós támogatását is érintheti az ügy.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese elmondta: a 2-es metró vonalára szánt 22 szerelvény árának felét, körülbelül 30 milliárd forintot már kifizettek elõlegként. A BKV-ban elhúzódó perre számítanak.
Mint arról az Index márciusban beszámolt, a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késik az új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígéri az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky – akárcsak az alagútépítõ Vincy cég esetében – bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek.
A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal késõbb, 2009 január végén érkeztek meg. Lassan egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.
Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülõkijáratokra.
A fõvárosi Fidesz egy hete már felvetette, hogy számos problémát lát az Alstom metrókocsik gyártásával kapcsolatban. A frakció több visszásságot orrontott .
Az Alstom nagyon sok pénzt, több mint egymilliárd forintot kért az átszerelésért. A BKV viszont a metrókocsik üzembehelyezésének csúszása miatt követel kötbért. A ki kinek tartozik és mennyivel vita legalább egy éve folyik az Alstom és a BKV között.
Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülõ M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben.